תזונה לסוכרת וטרום סוכרת – דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון

טיפול תזונתי בסוכר, סוגי הסוכרת.

טיפול תזונתי בסוכרת הוא הבסיס של איזון הסוכר, גם כשנוטלים תרופות עדיין אין מאזן סוכרת ללא הטיפול התזונתי הנכון.

כדי לתת טיפול תזונתי נאות יש לדעת באיזה סוג של סוכרת סובל המטופל.

בעבר ידענו שני סוגים – סוכרת מסוג 1, מחלה אוטואימונית שתוקפת ילדים וצעירים, וגם סוכרת מסוג 2, שתוקפת מבוגרים ועוברת בתורשה.

 

היום ברור שהמצב יותר מסובך:

  • סוכרת מסוג 2 תוקפת גם ילדים.
  • MODY ו-LADA – סוגי הסוכרת שהתגלו רק במאה 21 ויש בהם סימנים של סוכרת סוג 1 וסוג 2 ש"מעורבבים" בצורות שונות וחשוב לעשות הבחנה כדי לתת טיפול מתאים.
  • סוכרת הריון, שכיחה יותר ממה שחשבו פעם, וגם מאותת על סיכון גבוה לסוכרת סו2 בהמשך החיים.
  • טרום סוכרת –הסוכר בצום עדיין תקין, אבל התהליך הסוכרתי כבר פועל ופוגע. ללא טיפול תזונתי הופכת לסוכר גלוייה תוך מספר שנים.

 

אבחנה מוקדמת של סוכרת / טרום סוכרת וטיפול תזונתי נכון זה מה שחיוני במניעה או בדחייתה לגילאים מבוגרים יותר.

חשוב לדעת שסוכרת היא אחות תאומה של השמנה במיוחד השמנה בטנית. טיפול תזונתי בהשמנה  וירידה במשקל יקטינו משמעותית סיכון התפתחות הסוכרת וישפרו את מצב במחלה שכבר קיימת.

טיפלתי באלפי אנשים כבדי משקל שבכלל לא מודעים לכך שיש להם סוכרת/טרום סוכרת. שלחתי אותם לבדיקות דם המתאימות לזיהוי טרום סוכרת – HbA1c ונתתי להם טיפוך תזונתי לסוכרת במידה הרמו היו מוגברות.

תזונה לסוכרת מותאמת אישית מסיעת בהורדת רמות הסוכר ו-HbA1c ומונעת או מאיטה את התפתחות המחלה. דיאטה לסוכרת מאפשרת לאכול אוכל טעים, בריא, עשיר בפחמימות מורכבות (לחם מלא, פסטה, גריסים, קטניות וכדומה) – עם המשפחה, במסעדות, נסיעות ואירועים. לא צריך לפחד מדיאטה לסוכרת.

דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון של סוכרת  וטרום סוכרת.

להלן נקודות שחשובות לטיפול תזונתי בסוכרת וטרום סוכרת שחשוב לחולה סוכרתי לדעת. יחד עם זאת ברור שהטיפול התזונתי בחולה סוכרת חייב להיות אישי ותפריט לסוכרת חייב להיות מותאם אישית– זה מה שיעזור במלחמה בסוכרת ובטרום סוכרת. כל הכמויות וסדר הארוחות ניתן לכל מטופל באופן אישי.

  1. תזמנו נכון את הארוחות: הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות, גם אם לא רעבים.
  2. בחרו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לדוגמה, לחם מלא קינואה, כוסמת, וכד'.
  3. צמצמו ואף הימנעו מצריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: עוגות, עוגיות ושאר דברי מתיקה, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, וכד'.
  4. בארוחות בשריות בחרו בסוגי בשרית רזים: הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה, כמו סינטה, ופילה.
  5. השתדלו לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד. 
  6. אכלו שפע ירקות במגוון צבעים, מינים וצורות, עם ובין הארוחות ובכל צורת הכנה.
  7. שלבו שמנים ושומנים בריאים: 2-3 זית או קנולה.
  8. הימנעו משומנים מן החי. 
  9. איכלו מוצרי חלב עד 5% שומן
  10. צרכו פירות בהגבלהשמותאמת באופן אישי
  11. הקפידו על שתייה מרובה ללא סוכר.
  12. בצעו פעילות גופנית סדירה
  13. הקפידו לישון7 שעות בלילה ברוב ימות השבוע.
  14. שלבו כמה מזונות ייחודיים כמו: קינמון, קפה ואחרים
  15. השימוש בתוספי התזונה – רק לפי הצורך.

זכרו : הבריאות שלכם – בידיים שלכם.
טפלו בעצמכם זה חשוב.

עוד חומר לקריאה:

מזונות שמפחיתים ומזרזים התפתחות סוכרת

המלצות על דיאטה לסוכרתיים

סוכרת בגיל מבוגר

 

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר' אולגה רז בטלפון  0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו בטופס באתר

מעוניינים במידע נוסף אודות שיטת ד״ר אולגה רז?

התקשרו לטלפון 052-4266934 או מלאו פרטים ונחזור אליכם