תזונה לסוכרת וטרום סוכרת – דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון

טיפול תזונתי בסוכרת

טיפול תזונתי בסוכרת הוא הבסיס של איזון הסוכר, גם כשנוטלים תרופות עדיין אין מאזן סוכרת ללא הטיפול התזונתי הנכון.

כדי לתת טיפול תזונתי נאות יש לדעת באיזה סוג של סוכרת סובל המטופל.

סוגי הסוכרת:

בעבר ידענו שני סוגים – סוכרת מסוג 1, מחלה אוטואימונית שתוקפת ילדים וצעירים, וגם סוכרת מסוג 2, שתוקפת מבוגרים ועוברת בתורשה.

היום ברור שהמצב יותר מסובך:

  • סוכרת מסוג 2 תוקפת גם ילדים.
  • MODY ו-LADA – סוגי הסוכרת שהתגלו רק במאה 21 ויש בהם סימנים של סוכרת סוג 1 וסוג 2 ש”מעורבבים” בצורות שונות וחשוב לעשות הבחנה כדי לתת טיפול מתאים.
  • סוכרת הריון, שכיחה יותר ממה שחשבו פעם, וגם מאותת על סיכון גבוה לסוכרת סו2 בהמשך החיים.
  • טרום סוכרת –הסוכר בצום עדיין תקין, אבל התהליך הסוכרתי כבר פועל ופוגע. ללא טיפול תזונתי הופכת לסוכר גלוייה תוך מספר שנים.

 

אבחנה מוקדמת של סוכרת / טרום סוכרת וטיפול תזונתי נכון זה מה שחיוני במניעה או בדחייתה לגילאים מבוגרים יותר.

חשוב לדעת שסוכרת היא אחות תאומה של השמנה במיוחד השמנה בטנית. טיפול תזונתי בהשמנה  וירידה במשקל יקטינו משמעותית סיכון התפתחות הסוכרת וישפרו את מצב במחלה שכבר קיימת.

טיפלתי באלפי אנשים כבדי משקל שבכלל לא מודעים לכך שיש להם סוכרת/טרום סוכרת. שלחתי אותם לבדיקות דם המתאימות לזיהוי טרום סוכרת – HbA1c ונתתי להם טיפוך תזונתי לסוכרת במידה הרמו היו מוגברות.

תזונה לסוכרת מותאמת אישית מסיעת בהורדת רמות הסוכר ו-HbA1c ומונעת או מאיטה את התפתחות המחלה. דיאטה לסוכרת מאפשרת לאכול אוכל טעים, בריא, עשיר בפחמימות מורכבות (לחם מלא, פסטה, גריסים, קטניות וכדומה) – עם המשפחה, במסעדות, נסיעות ואירועים. לא צריך לפחד מדיאטה לסוכרת.

דגשים תזונתיים לטיפול ולאיזון של סוכרת וטרום סוכרת.

להלן נקודות שחשובות לטיפול תזונתי בסוכרת וטרום סוכרת שחשוב לחולה סוכרתי לדעת. יחד עם זאת ברור שהטיפול התזונתי בחולה סוכרת חייב להיות אישי ותפריט לסוכרת חייב להיות מותאם אישית– זה מה שיעזור במלחמה בסוכרת ובטרום סוכרת. כל הכמויות וסדר הארוחות ניתן לכל מטופל באופן אישי.

    1. תזמנו נכון את הארוחות: הקפידו לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות, גם אם לא רעבים
    2. בחרו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך: לחם דגנים מלא (שיפון/חיטה /שעורה/ כוסמין/קל), אורז בסמטי/מלא, פסטה מקמח דורום/מלאה, קינואה, כוסמת, בורגול, שיבולת שועל, קטניות (עדשים, שעועית לבנה או חומה, אפונה, גרגרי חומוס, פול, עדשים), וכד’.
    3. צמצמו ואף הימנעו מצריכת סוכרים ופחמימות בעלות מדד גליקמי גבוה: עוגות, עוגיות ושאר דברי מתיקה, סוכר, דבש, סילאן, אגבה, מיצים טבעיים ומשקאות ממותקים, אורז פרסי, אטריות, פתיתים, סולת, לחם לבן, פיתה, תפו”א, דגני בוקר למיניהם, חטיפים וכד’.
    4. בארוחות בשריות בחרו בסוגי בשרית רזים: הודו, עוף ללא עור, דגים, בקר רזה, כמו סינטה, ופילה.
    5. השתדלו לאכול את המנה הבשרית בתוספת ירקות בלבד. מאחר וחלבונים מעלים את רמות הסוכר והאינסולין במידה פחותה, הכמות יכולה להיות גדולה באופן יחסי.
    6. אכלו שפע ירקות במגוון צבעים, מינים וצורות, עם ובין הארוחות ובכל צורת הכנה: מאודים/מוקפצים/סלט/מרק/אנטיפסטי וכו’ מותר לאכול גזר וסלק למרות טעמם המתוק, אך כדאי לבדוק פעם אחת את רמת הסוכר לאחר האכילה, וזאת משום שישנם אנשים לא רבים אומנם, שרמת הסוכר עלולה לעלות אצלם בשל אכילת גזר וסלק.
    7. שלבו שמנים ושומנים בריאים: 2-3 כפות ואף יותר שמן זית או קנולה ליום וכן אבוקדו, טחינה, אגוזים ושקדים בכמויות מותאמות.
    8. הימנעו משומנים רווים ומוצרים המכילים שומן רווי: חמאה, מוצרי חלב עתירי שומן, שמנת, קצפת, בשרים שמנים (כבש, צלעות, אנטרקוט, נקניקים, נקניקיות, כבר ואברים פנימיים אחרים),
    9. 9הקטינו צריכת שומנים רב בלתי רווים: כמו חמניות, תירס, חריע וכד’.
    10. 10איכלו מוצרי חלב עד 5% שומן
    11. צרכו פירות בהגבלהשמותאמת באופן אישי
    12. הקפידו על שתייה מרובה ללא סוכר: כ-10 כוסות נוזלים ליום – מים, סודה, משקאות דייאט, קפה, תה וחליטות צמחים. ניתן להשתמש בממתיקים מלאכותיים או בסטיביה.
    13. בצעו פעילות גופנית סדירה: בהתאם ליכולותיכם והקפידו על 7 שעות שינה בלילה.
    14. הקפידו לישון7 שעות בלילה ברוב ימות השבוע.
    15. שלבו כמה מזונות ייחודיים כמו: קפה (קשור להפחתת סיכון לסכרת), קינמון (קשור לשיפור באיזון הסוכר).
    16. לעתים קרובות קיים צורך בתוספי התזונה: לדוגמה מגנזיום (נוטה להיות בחסר בקרב סוכרתיים)  קיים במזונות כמו ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים. וכן ויטמין B12, ואחרים, רק לאחר התייעצות עם תזונאית קלינית.

    הטיפול בסוכרת וטרום סוכרת צריך להיות מותאם אישית, התאמה הנעשית על ידי דיאטנית קלינית שמתמחה בנושא, המטופל חייב מעקב תזונתי, התנהגותי ורפואי. המעקב כולל בדיקות דם וטיפול תרופתי במידת הצורך אשר מורידים את הסיכונים של מחלה זו שפעמים רבות מטעה.

    מעוניינים לדעת עוד? לחצו כאן http://bit.ly/2tPrdfP

זכרו : הבריאות שלכם – בידיים שלכם.
טפלו בעצמכם זה חשוב.

עוד חומר לקריאה:

מזונות שמפחיתים ומזרזים התפתחות סוכרת

המלצות על דיאטה לסוכרתיים

סוכרת בגיל מבוגר

 

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לפרופ’ אולגה רז בטלפון  0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו בטופס באתר