דיאטה מהירה – מהי, מה השפעתה והאם כדאי?

דיאטה מהירה – מה זה בכלל?

דיאטה מהירה כוונתה שעושים איזשהי דיאטה שגורמת לירידה במשקל בקצב מהיר.

האם זה כדאי?

דיאטות שגורמות לירידה מהירה מאוד במשקל הן דיאטות שמכונות דיאטות “כאסח”. בדיאטות מסוג זה מקצצים בצורה משמעותית את צריכת הקלוריות מתחת למומלץ. פעמים רבות הדיאטות הללו הן גם דיאטות מסוג דיאטות “מונו” כלומר בדיאטות כאלו אוכלים סוג מצומצם של מזונות ונמנעים מאחרים. לדוגמא : דיאטות חלבונים, דיאטת כרוב, דיאטות שמתבססות על כל מיני שייקים, דיאטות מיצים ועוד. הדיאטות האלו מאוד לא מאוזנות, לא בריאות ולמרות שהירידה במשקל בהתחלה מאוד מפתה בסופו של דבר הן דווקא פוגעות במשקל.

דיאטה מהירהאיך משפיעה דיאטה מהירה?

דיאטה מהירה עושה לכם בעיקר נזקים. כאשר עושים דיאטה מהירה מדי יש פגיעה ברקמת השריר והורדה של חילוף החומרים. בנוסף, אי אפשר להתמיד בהן לאורך זמן ובסוף חוזרים להרגלים הקודמים אם לא יותר.

מה קורה למשקל?

השילוב של הפסקת הדיאטה ושל הירידה בחילוף החומרים גורם לעליה במשקל עם ריבית. נזקים נוספים מדיאטה מהירה יכולים להופיע גם כן למשל התפתחות אנמיה, נשירת שיער, כאבי ראש, עייפות ועוד. דיאטה מהירה מסוכנת במיוחד לילדים ובני נוער הנמצאים בתהליך גדילה – הדיאטה לילדים מהירה יכולה לפגוע בהתפתחות ובגדילה ולכן חשוב מאוד להמנע מדיאטות כאלו בכלל ובגילאים רגישים כאלו בפרט.

דיאטה מהירה או לא – מה המסקנה?

כדאי לכם להמנע מדיאטה מהירה ולבחור דווקא דיאטה מתונה, מאוזנת ובריאה עם תזונה נכונה. כאשר רוצים לבחור את הדיאטה שלכם שאלו את עצמכם כמה שאלות פשוטות – האם אפשר להתמיד בה לאורך זמן? האם זה סוג של דיאטה שמכיל מזונות מקבוצות מזון שונות כמו דגנים, לחם ומוצריהם, קטניות, ירקות, ביצים, בשרים רזים וכדומה? אל תתכננו מבצעי דיאטה זמניים – כי מבצע מטבעו בסוף נגמר וכשהוא נגמר בסוף תמצאו את עצמכם עם כל הקילוגרמים בחזרה. בניגוד לדיאטות כאסח מהירות, דיאטת הלחם היא דוגמא מצוינת לדיאטה מתונה שניתן להתמיד בה לאורך זמן בהצלחה רבה. בדיאטה אוכלים כל 3-4 שעות וכך מפחיתים תחושת רעב ומונעים ירידה בחילוף החומרים, אוכלים מגוון מזונות טעימים ואהובים ולא רק שלא פוגעים בבריאות אלא גם משפרים אותה.

מאת פרופ’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

ואם גם אתם רוצים ללמוד להכין אוכל בריא, טעים ולא משמין עבורכם ועבור בני משפחותיכם, תרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו קשר דרך האתר