מחסור בויטמין B12

מחסור בויטמין B12 זו בעיה שכיחה ולא נעימה. בכתבה זו ננסה להבין – מי נמצא בסיכון למחסור וכיצד ניתן לטפל בו?

מי נמצא בסיכון למחסור בויטמין B12?

ויטמין B12 נמצא רק במזון מן החי, כמו סוגי בשר ועופות, דגים, מוצרי החלב, חלמון ביצה. אין הוא נמצא במזון מן הצומח. מכאן שאי צריכה של מזונות אלו, ללא תיסוף מתאים, עלול להוביל למחסור. עם זאת,  גם אנשים שאוכלים מזון מן החי עלולים לסבול ממחסור ב-B12 משום שהספיגה שלו במערכת העיכול מורכבת ולעתים קרובות לא מתבצעת באופן תקין מסיבות שונות, כך שהוויטמין לא נספג והמחסור נוצר גם כשהספקה תקינה. הספיגה גם יורדת עם הגיל ולכן אנשים מבוגרים נמצאים בסיכון מוגבר למחסור. מעבר לכך ישנן תרופות שעלולות לגרום למחסור בויטמין B12 כמו מטפורמין (גלוקופז’, גלוקומין) שניתנת לחולי סכרת, תרופות שמפחיתות את חומציות הקיבה ועוד.

הגוף שלנו לא מייצר ויטמין B12?

אומנם החיידקים שחיים במערכת העיכול שלנו מייצרים B12, אך ללא הספקה מהמזון הוא יכול להספיק לכשנתיים בממוצע.

מה התסמינים של מחסור בויטמין B12?

בין התסמינים ניתן למצוא עייפות קיצונית, כאבי ראש, חולשה, סחרחורת, ירידה בזיכרון ובכושר הריכוז, במקרים יותר חריפים המחסור עלול לגרום לשינויים קוגניטיביים, ואף בעיות דמוי פסיכיאטריות. כמו כן, חסר ב-B12 עלול לגרום לכאבים בלתי מוסברים ברגלים ובבטן.

כל זה נובע מהתפקידים החשובים של B12 בגופנו, כמו יצירת תאי הדם, השפעה על מערכת העצבים ועל השלד, ועוד. התפקיד שלא מוכר רבים – השתתפות ביצירת קבוצות מטיליות שמגינות על ה-DNA שלנו. זה אומר שאם אין מספיק B12 ה-DNA  עלול להיפגע מה שיכול להוביל להתפתחות מחלות קשות כמו סרטן. לפי מחקרים הרמה המינימלית שנדרשת למניעת פגיעות ב-DNA  היא 300 פיקומול לליטר, בו בזמן שבקופות חולים השונות הגבולות שונים וכולם נמוכים מ-300 פיקומול .

מבחינתי הערכים מתחת ל-300 פיקומול דורשים התייחסות וטיפול. אני ממליצה על מינונים בהתאם לתוצאות הבדיקה של המטופל.

חשוב: את הבדיקה צריך לבקש, היא לא נעשית באופן רוטיני. וחבל. במהלך השיחה עם המטופל אני שואלת שאלות הקשורות לסימפטומים של המחסור ב-B12, ואם יש מקום לספק, אני מפנה אותו לבדיקת B12, כמו גם לבדיקות אחרות העוזרות לבדוק את מצבו התזונתי של המטופל.

איך אני מטפלת במחסור ב-B12?

בונה תפריט המכיל מקורות של  הוויטמין בכמויות מותאמות ו/או תוספי כדורי B12 ובמקרים חריפים מפנה לקופת חולים לקבלת זריקות.

אז בבקשה מכולכם –עשו בדיקה של B12 אם יש לכם אחת או יותר מהתופעות שציינתי. ואם רמתו נמוכה – תפנו לטיפול תזונתי, זה גם ישפר את איכות החיים שלכם וגם ישמור על ה-DNA.

מעוניינים לדעת עוד? לחצו כאן http://bit.ly/2tPrdfP

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.