איך לעבור את הקיץ ולשמור על הגזרה?

הקיץ נתפס כתקופה שמתאימה וטובה להרזיה אבל תתפלאו לגלות שיש לא מעט אנשים שמשמינים דווקא בקיץ! אז מה הם ה”מוקשים” שמעלים אתכם במשקל בתקופה החמה?

(1)   “יש לי גלידה הכי טובה…” – גלידות, ארטיקים ופרוזן יוגורט

ארטיק

מה כדאי לדעת? ארטיק קרח עשוי בד”כ מתערובת של מים, סוכר וצבעי מאכל (טבעיים או לא טבעיים) ומכיל בממוצע כ-100 קלוריות “ריקות”

מה כדאי לבחור? עדיף לבחור ארטיקים דיאטטים שערכם הקלורי נע בין 12-20 קלוריות

שלגון

מה כדאי לדעת? שלגון זו גלידה על מקל וכמות הקלוריות בו תלויה בגודל שלו ובתוספות בתוכו (לדוגמא פצפוצי שוקולד, ריבת חלב, רסיסי עוגיות, אגוזים, סוכריות גומי וכו’). שלגון פשוט יכיל כ-150 קלוריות בעוד ששלגון עשיר יכיל מעל ל-200 קלוריות

מה כדאי לבחור? עדיף לבחור שלגון פשוט בלי יותר מדי תוספות או שלגוני דיאט המכילים בממוצע 30-60 קלוריות ליחידה וכמעט אינם מכילים סוכר

גלידה משפחתית

מה כדאי לדעת? גלידות משפחתיות הן סיכון לשומרי המשקל מביניכם ולאוהבי הגלידות כי לא מעט אנשים (ובעיקר נשים) יכולים לחסל את כל האריזה המשפחתית לבד. הסיכון קיים גם בגלידות מופחתות קלוריות כי גם אם הערך הקלורי למנה הוא סביר אם אוכלים הרבה מאוד – מצטברות הרבה קלוריות מיותרות.

מה כדאי לבחור? לבחור גלידות אישיות ולא משפחתיות. באופן כללי בבחירת גלידה תמיד עדיף לבחור כאלו שברשימת הרכיבים יש חלב, שמנת, אבקת חלב במקומות הראשונים כדי לקבל מיתרונות מוצרי החלב

גלידת יוגורט

מה כדאי לדעת? למרות השם עם הקונוטציה הבריאותית מדובר בגלידה לכל דבר ועניין. אומנם יש גרסאות דלות שומן אבל עדיין עשירות בסוכר וזה עוד לפני שדיברנו על כל התוספות שמכניסים לגלידה – מקופלת, פצפוצי שוקולד, אגוזים, פירות יבשים, גרנולה וכו’

מה כדאי לבחור? אם מחליטים לקחת גלידת יוגורט לדלג על כל התוספות המיותרות ולאכול אותה כמו שהיא

(2)   “בבית של מיץ פטל…” – מיצים ושייקים (סמוזי)

מיצים

מה כדאי לדעת? פרי ממוצע מכיל כ-2 כפיות סוכר וכדי להפיק כוס מיץ משתמשים ב3-4 פירות. כלומר 6-8 כפיות סוכר לכוס של מיץ (במקרה הטובה). האם היה עולה בדעתכם לשים בכוס הקפה שלכם 6-8 כפיות סוכר? מעבר לזה בניגוד לפירות שאוכלים כמו שהם המיץ לא משביע כך שמקבלים הרבה קלוריות אבל בכלל לא מרגישים.

מה כדאי לבחור? כדאי לוותר על מיצים ולאכול פירות במקום וכך ליהנות גם מתחושת שובע, גם מסיבים תזונתיים וגם מפחות סוכר.

שייקים (סמוזי)

מה כדאי לדעת? המשקה הטרנדי הנתפס כבריאותי ממש לא בהכרח כזה! מדובר בשייק המבוסס על פירות, ירקות וקוביות קרח ומכיל לעיתים תוספות שונות כמו דבש, אגבה, סירופים, חלב, יוגורט, גלידה, שוקולד, חמאת בוטנים ועוד.

מה כדאי לבחור? אם מחליטים לשתות סמוזי רצוי שיכיל מינימום פירות ותוספות עשירות

(3)   “שבת בבוקר יום יפה, אמא שותה המון קפה…” – אייס קפה, ברד, גרניטה, משקאות ממותקים

מה כדאי לדעת? המשקאות הללו עשירים מאוד בסוכר ובקלוריות ובכל כוס יש כ-8-12 כפיות סוכר!

מה כדאי לבחור? קפה קר עם חלב, קרח וממתיק או משקה דיאטטי צונן

(4)   “פירות הקיץ ופירות הסתיו…” – פירות הקיץ המתוקים, הטעימים והקרירים

מה כדאי לדעת? הם נחשבים לסמל לבריאות ואכן הם עשירים בסיבים תזונתיים, מינרלים, ויטמינים ופיטוכימיקלים. עם זאת הם גם מכילים לא מעט סוכר ובצריכה מופרזת עלולים לתרום להשמנה. פרוקטוזה (סוכר הפירות) אומנם לא מעלה בצורה דרמטית את רמות הסוכר בדם (ולכן רוב הפירות בעלי מדד גליקמי די נמוך) אך הוא תורם לעליה ברמוך הטריגליצרידים (סוג מסוים של שומנים) בדם, להתפתחות של כבד שומני וכן להשמנה בטנית. בולט במיוחד הוא האבטיח – לא עתיר מאוד בקלויות ביחס לפירות אחרים אך בעל מעלה בצורה משמעותית את רמת הסוכר בדם ולכן יש לצמצם את צריכתו.

מה כדאי לבחור? לקנות פחות פירות במגוון מצומצם, אבטיח לקנות ברבע או בחצי ולא שלם ולא לשים קערת פירות מפתה מול העיניים בבית. ברור שפירות עדיפים מחטיפים אבל גם כאן רצוי במידה.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטהבמרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.