לחם לכולם

לחם לצורותיו מהווה חלק חשוב מאוד של התפריט המודרני. כל אחד מאתנו בוחר את הסוגים האהובים אבל חשוב לזכור שלחם הוא הבחירה הנבונה והבריאה בתפריט של כל אחד מאתנו. ברור שישנם סוגי הלחם העדיפים יותר מבחינה בריאותית, כמו לחמים מחיטה מלאה, בסעורה, משיפון במעורב בחיטה מלאה. לחמים אלה עדיפים בהרבה על הלחמים האפויים מקמח לבן, על סוגי הלחם העשירים בשומן (פוקז’ה, ג’פטה וכו’) ודלים בסיבים (לחמים שצבעם חום בגלל צבעי המאכל ולא בגלל טיב הקמח). במאמר זה אתייחס רק לסוגי הלחם המומלצים והבריאים יותר.

לחם מספק לגוף אנרגיה זמינה בצורת העמילן – פחמימה מורכבת שספיגתה במערכת העיכול איטית יחסית לפחמימות פשוטות – הסוכרים. זה אומר שהעלייה בסוכר העקבות אכילת הלחם הנה מתונה ולא מעוררת הפרשה מוגזמת של אינסולין. לחמים רגילים דלים בשומן, עשירים בסיבים ובויטמינים. לחלק מלחמים מוסיפים סידן, חומצה פולית וויטמינים אחרים.

לחם במעגל החיים

בכל גיל ובכל מצב הלחם היא הבחירה המושכלת והבריאה האפשרית. בכל שלב במעגל חייכם יש מקום ללחם.

ילדים לפני בית הספר

ילדים נמצאים בשלב גדילה והתפתחות סוערים, הם פעילים מאוד וזקוקים להספקת אנרגיה מתמדת. פחמימות מורכבות בלחם מספקים את האנרגיה הזמינה בצורה האהובה על ידי הילדים. סנדוויץ’ עם ממרחי גבינה או קוטג’, טחינה או חומוס, פרוסת פסטרמה או גבינה צהובה מהווה בחירה מעודפת של רוב הילדים. אלה מהם שמוכנים להוסיף לתוך הסנדוויץ’ גם ירק טרי או חמוץ מקבלים ערך מוסף. סנדוויץ’ כזה מהווה ארוחה מלאה המספקת אנרגיה וחלק גדול  של אבות המזון להם הילד זקוק.

כדי שהילד ירצה לאכול את הסטדוויץ’ חשוב להכין אותו בגודל הנכון, לא מאיים, מעניין ונחשק. אפשר להכין אותו לחמנייה קטנה או משתי פרוסות דקות שאפשר לחתוך אותן בצורות שונות ומעניינות – לב, עלה, חייה וכו’. לחמים המועשרים בסידן וויטמינים מוסיפים ערך מוסף עקב חשיבותם לגדילה והתפתחות של החלד.

נכון שילדים רבים אוהבים למרוח על הלחם שוקולד. גם זה אפשרי בתנאי שהשוקולד הוא רק חלק מהממרחים ולא מחליף את כולם. כדאי להרגיל את הילד מלהתחילה לאכול סוגים שונים של הממרחים.

ילדי בית הספר

רבים הילדים מעדיפים לחם לבן על חיטה מלאה. לא כדאי להתווכח ולריב כל פעם מחדש בנושא משום שזה בדרך כלל לא עוזר. אבל גם אם אוכלים לחם לבן ומורחים עליו ממרחים בריאים, כבר עשינו עבודה טובה, משום שספקנו לילד אנרגיה זמינה מהלחם, מרכיבים אחרים מהממרחים, וסביר להניח שאם לא היה לו את הסנדוויץ’ היה קונה חטיף או ממתק.

ברור שכשילד יוצא מהחוג או מפעילות ספורטיבית, יותר טוב שיהיה לו סנדוויץ’ מוכן מאשר חטיף או ממתק.

בני עשרה

בגיל ההתבגרות הבנים בדרך כלל מתחילים לאכול הרבה, החיים שלהם פעילים, הם גדלים מהר. הלחם הוא מקור מעולה וזול לספק את הצורך באנרגיה (קלוריות) בגיל זה. בנות בגיל זה מעדיפות להימנע מאכילת הלחם משום שחושבים בטעות שלחם משמין. לצערי במקום הלחם “המשמין
הן אוכלות עוגות, עוגיות, בורקס וכדומה שבוודאי משמינים הרבה יותר. כך מפחד מדומה עודים נזק ממשי. הלחם עצמו אינו משמין, הוא דל בשומן ולא מכיל סוכר. מה שמשמין זה אותם הממרחים והתוספים ללחם שאנו עושים. לכן חשוב לאותם המתבגרים להבין את זה ולהזמין בבית קפה סנדוויץ’ במקום עוגה ומילק שייק עתיר הקלוריות.

מתבגרים רבים לא אוכלים ארוחת הבוקר שמהווה ארוחה חשובה מאוד עבורם. התירוץ בדר כלל הוא חוסר הזמן. למעשה, ארוחת בוקר יכולה להיות מהוד מהירה ולכול 2 פרוסות לחם עם ממרח כולל טוסט עם פרוסת גבינה צהובה, או סתם כוס חלב. הכנת ארוחת בוקר כזאת לוקחת כמה דקות בלבד, אך משפרת את ההתנהלות של המתבגרים לכול היום. ממרח מגבינה או אבוקדו מעשיר את הארוחה בסידן או בשומנים מועילים.

מי שלא אוכל את הארוחה לפני היציאה לבית הספר, כדאי שיכין סנדוויץ’ ויואכל אותו בהספקה בשעה 10.00. אני אישית רואה שאותם הילידים שלא אוכלים שום דבר בשעות האלה או שקונים לקראת סוף היום חטיפים וממתקים כדי להרגיע את הרעב הטבעי שמצטבר במשך יום הלימודים או שחוזרים הביתה רעבים מאוד ואוכלים ארוחות גדולות ומשמינות. ילדים אלה נוטים להשמנה יותר מאשר אותם הילדים למצליחים לאכול ארוחה בשעות הבוקר.

סטודנטים

גם לסטודנטים הלחם הוא בחירה מצוינת – גם מזינה וגם זולה. הוא מכיל מרכיבים חשובים רבים, ובמערכת עמוסה ולחוצה בה חיים רבו הסטודנטים, זמינות הסנדוויץ’ היא פנטסטית. ברור שיש עוד מאכלים נפלאים – מרקים, סלטים, דגים, פסטות וכדומה, וצריך מדי פעם לאכול את כולם.

מבוגרים

רוב האנשים שעובדים ומטפלים בכל העניינים של החיים, הילדים, הבית וכדומה, לא תמיד זמינים ומכונים לבישולים. ישנם רבים העובדים שעות ארוכות שלא ממש מספיקים לאכול במשך היום, אלה שאוכלים ארוחה אחת, מקסימום שתים ביום, שרוב שעות היום נשארים רעבים. חלקם משלימים את הרעב על ידי אכילת חטיפים, וופלים וסוכריות הנמצאות בחלק ממקומות העבודה מפוזרים בדלפקים או בתוך הארון במטבחון או משלימים את החסר בערב באכילה בלתי נשלטת ובלתי נגמרת.  ומה עם האימהות שאחרי יום העבודה מתחילים להסיע את הילדים לחוגים, חוזרים הביתה בערב מורעבות, ומתנפלות על האוכל הלא ממש מתאים – ממתקים, עוגיות, וכאלה. לכל אלה סנדוויצ’ים מהווים פתרון מצויין, הן מבחינת הזמינות, הן מבחינת הטעם, הן מבחינת הערך התזונתי. אותם אימא או אבא שמכינים בבוקר סנדוויצ’ים לילדים יכולים להכין עוד 2-3 עבור עצמם לכל היום ולא להיות תלויים באף אחד ובשום דבר: האוכל יהיה להם תמיד. הם לא יצטרכו לסבות מכאבי רעב, לא יתפתו לעוגת יום הולדת או וופלים שמישהו הביא למשרד, וגם בערב בבית יוכלו להתאפק ולכול פחות. בתוספת ירקות ועם ממרחים בריאים הסנדוויצ’ים יעזור להם להרגיש טוב ואפילו לרדת במשקל בלי להרגיש.

הגיל השלישי

לאלה שכבר לא עובדים ויכולים יותר לנוח, לטייל, סנדוויצ’ מהווה חטיף מזין, קל להכנה וזול. לחם מתאים גם לאלה שמתקשים ללעוס. אפשר למרוח את הלחם בגבינה המספקת סידן, באבוקדו בעל הרכב שומנים מצוין ומלא בויטמינים, בממרחי חצילים, טחינה או חומוס. מאחר ומערכת העיכול בגיל זה עובדת יותר איטי ועצירות מהוות בעיה שכיחה, הלחם העשיר בסיבים מועיל מאוד.

ספורטאים

סנדוויצ’ים מהווים חטיף מצוין לאנשים פעילים. לאכול כריך כשעה וחצי לפני  פעילות פיזית – המלצה רווחת. סנדוויץ’ משמש כמקור אנרגיה מצוין, זמין וקל להכנה. ידוע שכדי לשפר את הביצוע, חשוב לאכול פחמימות מורכבות כדוגמת פסטה, אורז או לחם. זה מאפשר לגוף לאגור יותר גליקוגן, אותה הפחמימה הנוצרת בכבד ובשרירים ומהווה מקור אנרגיה זמינה לשריר המאפשרת פעילותו התקינה. מאגרי גליקוגן בגוף מוגבלים, כך שספורטאים צריכים לאכול דיאטת העשירה בפחמימות מורכבות לפני הפעילות. הם גם זקוקים לפחמימות לאחר הפעילות כדי למלא את דלק מחדש. סנדוויצ’ים נמנים עם האוכל המועדף לספורטאים.

לפרטים נוספים על חשיבות הלחם לתזונה נכונה, דיאטה קראו עוד על דיאטת לחם

 ואם גם אתם רוצים ללמוד להכין אוכל בריא, טעים ולא משמין עבורכם ועבור בני משפחותיכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 וצרו איתנו קשר עכשיו

 

 

לפרטים נוספים מלא/י את פרטייך בטופס ללא כל התחייבות מצדך ואנו נחזור עם פרטים מדויקים יותר לגבי אופן הטיפול