מזונות מטעים – נראים תמימים אבל משמינים

חג הפורים אומנם כבר מאחורינו אבל יש מזונות שמתחפשים למזונות תמימים כל השנה ולמעשה הם רק מטעים אותנו. הנה 5 מזונות כאלו והאלטרנטיבות המוצלחות שלהם.

לפני שאני חושפת את החמישייה שלנו אני רק רוצה לומר – אין דבר כזה מזון “משמין” או מזון “מרזה”. מזון שנוכל להחשיב אותו כ”משמין” הוא כזה שבכמות קטנה שלו יש ערך קלורי גבוה, הוא לא נותן תחושה של שובע ורק יוצר חשק לעוד. לכן אוכלים ממנו עוד ועוד מבחינה זו הוא תורם להשמנה.

5 המפתיעים לרעה והאלטרנטיבות הטובות שלהם

דגני בוקר

דגני בוקר קיימים באינספור סוגים, צורות וטעמים, רובם מכילים תוספת של סוכר ולעיתים גם תוספות נוספות כמו אגוזים , פירות יבשים ושוקולד. הערך הקלורי, גם של דגני הבוקר שמשווקים כדיאטטים, גבוה יחסית לתחושת השובע שהם מקנים. הערך הקלורי ל-100 גרם נע בין 200 קלוריות (עבור פייבר וואן) ל-450 קלוריות (לכריות). בברנפלקס ללאסוכר יש כ-300 קלוריות ל-100 גרם.

עכשיו אתם שואלים את עצמכם – איך זה יכול להיות? על האריזה כתוב לי 100 קלוריות למנה! נכון, אבל האם בדקתם פעם זה מה מוגדר כמנה? מנה = 30 גרם = בקושי כוס חד פעמית. מעטים אוכלים מנה כזו של דגני בוקר. מנה כזו שווה לכריך מלחם קל.

גם גרנולה אינה תמימה גרנולה היא מכילה כמות לא מבוטלת של תוספות כגון סוכר/דבש/סילאן, אגוזים, זרעים ופירות יבשים.ב-100 גרם גרנולה יש בממוצע כ-400 קלוריות ושתי כפות גרנולה שוות בערך לכריך לחם קל עם שכבה דקה של ממרח.

מה כן?

כדאי להכניס לחיים שלכם את הקוואקר. קוואקר אלו פתיתי שיבולת שועל שניתנים להכנה מהירה כדייסה מתוקה או מלוחה – אתם שולטים בכמות הקוואקר, אתם שולטים בכמות הסוכר (אם בכלל). בנוסף, קוואקר עשיר בסיבים מסיסים שתורמים לתחושת שובע ומסייעים באיזון רמות סוכר וכולסטרול. ספל דייסת קוואקר על בסיס 3 כפות קוואקר, מים ומעט חלב לטעם מספקת כ-100 קלוריות בלבד = כריך מלחם קל.

 קפה הפוך ואייס קפה דיאט

מגיעים לבית קפה, מתיישבים, רואים את כל המאכלים מסביב ואומרים לעצמכם “לא, אני רק אשתה קפה”? לא תמיד חסכתם לעצמכם משהו. כל כוס של קפה הפוך או אייס קפה דיאט מכילה כ-120-150 קלוריות. זה עוד לפני שהוספנו בכלל סוכר או עוגה ליד.

 מה כן?

נס קפה על בסיס מים עם מעט חלב לטעם או קקאו חם/קר. כוס קקאו עם כפית קקאו ללא חלב  ועם ממתיק מלאכותי מכילה בסה”כ 20 קלוריות. בסה”כ משתלם ובהחלט מפנק. בקקאו יש גם נוגדי חמצון כך שמרוויחים גם ערך תזונתי.

פריכיות מיני

קניתם פריכיות מיני והרגשתם נורא דיאטטים, רק 7 קלוריות לפריכית מה הסיפור? כאן מגיעה הבעיה של גודל האריזה. אומנם לכל פריכית רק 7 קלוריות אבל בכל השקית יש 100 גרם וכ-350 קלוריות (לצורך השוואה כ-3 כריכים מלחם קל!). השאלה היא כמה אנשים מצליחים לא להתפתות לגמור את החבילה הקלילה הזו.

מה כן?

פריכיות מיני באריזה אישית – יש היום אריזות אישיות של 99 קלוריות לשקית. כך אתם יודעים שאתם יכולים לאכול בכיף את כל השקית בלי לחשוב מה לעשות עם עודפים שיגיעו בסופו של דבר לבטן.

צ’יפס קפוא אפוי

גם אתם קניתם צ’יפס לתנור וחשבתם שאתם אוכלים מנה רזה? אז זהו שצ’יפס לתנור הספיק כבר לעבור טיגון לפני שארזו אותו, כל 100 גרם (כ-20 יחידות) מכילים כ-150 קלוריות וכפית שמן ומי שיכול לעצור ב-20 צ’יפסים שירים יד. בד”כ זה הרבה יותר.

מה כן?

עדיף להכין תפוח אדמה אפוי וניתן לשלב איתו גם בטטה ו/או ירקות כמו מקלות גזר, קולרבי, בצל, דלעת ודלורית – יוצא טעים ובריא וניתן בקלות לשלוט בכמות השמן שמוסיפים.

מיצים ושייקים

אופנת המיצים והשייקים בישראל פורחת בתקופה האחרונה, בכל מטר יש דוכן מיצים ואנשים רבים קונים מכונת מיצים/שייקים להכנה ביתית. מה הבעיה? כאשר אנחנו סוחטים פירות אנחנו מאבדים את הסיבים שלהם ומקבלים רק את הנוזלים והסוכרים. כך כוס מיץ ממוצעת מכילה כ-6-8 כפיות סוכר. בשייקים בד”כ מוסיפים גם חלב ולעיתים גם כל מיני אגוזים דבר שאומנם מעשיר את הטעמים אבל גם מעלה את הערך הקלורי של השייק. כך שייק שמכיל 2 פירות, כוס חלב וחופן קטן של אגוזים יכול בקלות לספק 450 קלוריות.

מה כן?

עדיף לאכול את הפירות כפי שהם עם קליפתם ולהרוויח את תחושת השובע ואת הסיבים. אם מתחשקת לכם שתייה מתקתקה ניתן להכין חליטות פירות ולצנן אותן, משקאות דיאט ושימוש בתרכיזים דיאטטים יכולים גם הם לסייע.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.