דיאטת הלחם לאיזון סוכרת

סוכרת היא מחלה ששכיחותה עולה עם העליה בשכיחות ההשמנה ברחבי העולם. לפני שהסוכרת מופיע ישנו שלב של טרום-סוכרת בו הסוכרת טרם מורגשת ומאובחנת וניתן בשלב זה על ידי טיפול מתאים למנוע את הסוכרת או לפחות לדחות אותה שנים רבות וכך לצמצם גם את נזקיה העתידיים. דיאטת הלחם היא דיאטה נהדרת לסוכרתיים ולטרום סוכרתיים והיא עוזרת מאוד באיזון רמות הסוכר.

דגשים לדיאטת הלחם לסוכרתיים

  1. ארוחות קטנות ותכופות – הקפידו לאכול ארוחה קטנה כל 3-4 שעות כולל לפני השינה. רצוי שמרבית הארוחות יכילו פחמימות מורכבות (ועל זה בסעיף הבא) בכמות די קבועה למניעת עליות חדות ברמות האינסולין בדם.
  2. אכלו פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך – הקפידו לצרוך פחמימות מורכבות מדגנים מלאים וקטניות. דגנים מלאים הם לחם מקמח מלא, בורגול, גריסים, פסטה מקמח דורום/מלא, שיבולת שועל וקטניות הן עדשים, שעועית יבשה, אפונה, גרגרי חומוס וסויה. מה זה מנה? 1-2 פרוסות לחם חיטה מלאה  או לחם קל או 1-1.5 כוסות דגנים או קטניות מבושלות בתלות בארוחה.
  3. מרחו ממרחים טובים –  כשאתם מכינים כריך העדיפו למרוח אותו בממרחים טובים דלי סוכר לדוגמא גבינות עד 5% שומן, אבוקדו, טחינה, חומוס, טונה וכדומה – שימו לב לכמויות לא כדאי להפריז בכמויות הממרחים.
  4. אכלו ארוחה חלבונית עם ירקות בלבד – ארוחה של עוף/דגים/בקר רזה/טופו רצוי לאכול בתוספת ירקות בלבד ללא תוספת פחמימות. המנה החלבונית לבדה אינה מעלה את רמות האינסולין בדם אך תוספת של פחמימות גורמת לעלייה משמעותית ברמות האינסולין (יותר מאשר אם אותה מנת פחמימות הייתה נאכלת לבדה).
  5. צרכו שמן זית או קנולה – אלו חשובים לשמירה על רמות הכולסטרול בדם, הקפידו על צריכה של 2-3 כפות ליום לכל שימוש.
  6. אכלו ירקות ללא הגבלה – ירקות בשפע מכל סוג ומכל צבע, בכל צורת הכנה, עם ובין הארוחות. שימו לב בניגוד לתפיסה הרווחת גם גזר, סלק, עגבניה ובצל הם ירקות חופשיים לסוכרתיים. הירקות עשירים בסיבים תזונתיים (רצוי לאכול עם הקליפה כדי לקבל יותר), ויטמינים, מינרלים ונוכדי חמצון חזקים. הם תורמים לתחושת שובע, איזון סוכר והגנה על הגוף מפני מחלות כרוניות הודות לפיטוכימיקלים היחודיים שלהם (צבעי הירקות).
  7. שימו גבול לפירות – הגבילו צריכת פירות ל-1-2 מנות ליום, כארוחת ביניים ולא כקינוח בסיום הארוחה. אכלו את הפירות בקליפתם, טריים, בעונתם כדי לקבל את מלוא ערכם התזונתי. המנעו ממיצים כולל מיצים טבעיים.
  8. ביצים ומוצרי חלב – ניתן לצרוך עד 3-4 ביצים לשבוע ו-2 מנות מוצרי חלב דלי שומן ליום.
  9. שתו לרוויה – 8-12 כוסות של נוזלים ללא סוכר כגון מים, תה, קפה, משקאות דיאט וסודה.
  10. אל תפחדו מממתיקים מלאכותיים  – לפי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אין עדויות לכך שממתיקים מלאכותיים גורמים לנזק בריאותי.  ניתן להשתמש בממתיקים להמתקה של משקאות, לאפייה ולדייסות וכן להשתמש במוצרים המכילים אותם.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.