סרוטונין – אלמנט מפתח בהרזיה מוצלחת – חלק ב

בכתבה הקודמת הסברתי מה זה סרוטונין "שיקוי" הרוגע והשובע שמופרש מהמח שמשפיע גם על מצב הרוח וגם על החשק למתוק. כיצד משפיעים על הסרוטונין בתזונה? על זאת בכתבה.

איך הבנת מנגנון ההשפעה של סרוטונין עוזרת לנו?

הבנת המנגנון הפיזיולוגי, שנלווה גם למרכיבים התנהגותיים שמשתמשים במתוק כפינוק, נחמה וסיפוק מיידי, עוזרת להשתחרר מרגשות האשם ולמצוא את הדרך לפתרון ולמניעה.

מה בתזונה משפיע על רמות הסרוטונין?

אכילת פחמימות וסוכרים מעלה את רמת הסרוטונין. איפה הבעיה? מה בתזונה טוב להעלאת רמות הסרוטונין?

  1. הפחתת צריכת סוכרים כאשר אוכלים ממתקים רמות הסרוטונין עולים מהר ואז מרגישים מצוין, עם חשיבה מחודדת ומצב רוח מעולה (פרט לנקיפות המצפון שמקלקלות את ההרגשה המופלאה) אך למרבה הצער, רמות הסרוטונין גם יורדות במהירות ואז מתחשק ומתעצם עוד יותר החשק למתוק. עוד ועוד ועוד. כך נכנסים ל"מעגל המתוקים".

  2. צריכת פחמימות מורכבות כל 3-4 שעות פחמימות מורכבות. מזונות העשירים בפחמימות מורכבות כמו לחם מלא, פסטה, אורז, בורגול, בטטה ועוד גורמים לעליה מתונה יותר של רמות הסרוטונין אך הרמות נשמרות גבוהות יותר למשך זמן ממושך יותר של כ-3-4 שעות. זה המתכון עליו מבוססת, בין היתר, דיאטת הלחם שלי. אוכלים כל 3-4 שעות פחמימות מורכבות ונהנים מתחושת רוגע, שובע והפחתת החשק למתוק.

  3. המנעות מדילוג על ארוחות – כאשר מדלגים על ארוחה רמות הסרוטונין יורדות ובמקביל עולה הרעב שמכניע אותנו. אנחנו ממהרים להשקיטו, בד"כ על ידי חטיפים מתוקים (ועכשיו אתם גם מבינים למה), ונכנסים לבולמוס של מתוקים, מלוחים ושאר חטיפים. מי מאיתנו לא חווה את הטירוף הזה? הסיבה לכך היא שיבוש מנגנון הרעבשובע כתוצאה משיבושי רמות הסרוטונין. ואחרי הבולמוס הבלתי נשלט הזה מתעוררים רגשות אשם, צער, חרטה ואז אוכלים עוד יותר.

כיצד דיאטת הלחם עוזרת לכם?

  • העלאת רמות הסרוטונין בצורה מתונה ולאורך זמן במהלך שעות הערות

  • הפחתת רעב וחשק למתוק

  • הגברת תחושת שובע ורוגע

  • תחושת ביטחון – אין חשש שהאוכל עומד להיגמר, כל כמה שעות יש ארוחה

  • ירידה במשקל הודות להפחתת הצריכה הקלורית

  • אכילת מזונות אהובים וטעימים

  • שיפור מצב הרוח,עירנות, הפחתת עייפות ושיפור המהירות המחשבתית ותחושת סיפוק

האם דיאטת הלחם היא טיפול לדיכאון?

דיאטת הלחם היא לא טיפול לדיכאון קליני אך היא בהחלט משפרת את מצב הרוח, עוזרת לשפר מצב רוח במקרים של דכדוך ומסייעת לטיפול תרופתי לדיכאון כמו פרוזאק וחבריו שבעצם עובד על העלאת פעילות הסרוטונין במח. רמות סרוטונין נמוכות בטווח הנורמה אינן מהוות מחלה ואין להם טיפול תרופתי אך שינוי התזונה בהחלט יכול לסייע באיזון.

ומה לגבי דיאטות חלבונים?

מתוק לא "מדבר" לכל אחד. יש שיעדיפו סטייק עסיסי ואלו כנראה בעלי רמות סרוטונין גבוהות יותר ואינם חשים צורך מיוחד במתוק בפחמימות. אלה בד"כ גברים רזים או שהיו רזים בצעירותם. רוב הנשים, בכל המשקלים וכן גברים בעודף משקל יעדיפו הרבה פעמים פחמימות. במקרים כאלו צריכת דיאטת חלבונים עלולה רק להחמיר את המצב ולכן פחות מומלצת.

דיאטת הלחם מבוססת על הידע על השפעות הסרוטונין על רעב ושובע ומאפשרת בחירה נבונה של המזונות ותכנון ארוחות אופטימלי לירידה מהנה במשקל ולשמירה עליו לאורך זמן. היא מוציאה את הסבל מתהליך הדיאטה וכך הופכת להיות אורך חיים.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר' אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147

וצרו איתנו קשר עכשיו.

מעוניינים במידע נוסף אודות שיטת ד״ר אולגה רז?

התקשרו לטלפון 052-4266934 או מלאו פרטים ונחזור אליכם