תזונה בריאה – האומנם?

מהו מזון בריא?
הקריטריונים להגדרת מזון כבריא אינם ברורים ובוודאי אינם אחידים מאחר וכל אחד מתייחס לפרמטרים אחרים לבריאות. ישנם מיתוסים רבים סביב מזונות בריאים למשל : רק מזון דל שומן הוא בריא, מזון טבעי הוא תמיד בריא (למשל דבש, סוכר חום, מיצים טבעיים), קפה מזיק לבריאות, מים מינראליים מבוקבוקים בריאים יותר ממי ברז ועוד ועוד.

האם יש מזון שבריא לכולם?
למעשה, מה שבריא לאחד לא בהכרח בריא לאחר. למשל ירקות שנחשבים בצדק מזון בריא, עשויים לגרום לאי נוחות ואף לנזק באנשים הסובלים מהפרעות במערכת העיכול, שלשולים, גזים, מחלות מעי ועוד. כלומר לא רק שאין הגדרה אחידה למזון בריא, אלא שגם לאנשים שונים ההגדרה של מזון בריא שונה.

האם מזון שנתפס בריא הוא בהכרח טוב להרזיה?
לא מעט פעמים קורה שמגיעים אלי לקליניקה אנשים הסובלים מעודף משקל ובטוחים שהם אוכלים מזון בריא, קונים רק בחנויות טבע ולכן לא מבינים איך הם משמינים. מיד נראה כיצד מזון שנתפס כבריא ממש לא בהכרח דל בקלוריות ולא תורם לירידה במשקל ושמירה עליו.

לדוגמא, תפריט שנתפס כתפריט "בריאות" אך למעשה ממש לא בריאותי:

ארוחת בוקר
כוס מיץ תפוזים סחוט טרי + 100 גרם גרנולה + 1.5 כוסות חלב דל שומן
*הערך הקלורי : 850 קלוריות – כ-300 קלוריות לכוס מיץ גדולה, כ-400 קלוריות לגרנולה וכ-150 קלוריות לחלב
*הערך התזונתי : מיץ תפוזים מכיל כ-6 כפיות סוכר פירות (פרוקטוזה) .הגרנולה, בדומה לדגני בוקר שונים, נתפסת כמזון דיאטטי ובריא, אך היא דווקא עשירה בסוכר המגיע ממרכיבים שונים (סוכר חום/לבן, פירות יבשים, דבש, דקסטרוזה, סירופ תירס ועוד). תכולת הסוכר הגבוהה במיץ ובגרנולה מגבירה סיכון להשמנה ולעלייה ברמות הסוכר והטריגליצרידים בדם. החלב דל השומן מכיל כמות קלוריות לא מבוטלת שבדרך כלל לא לוקחים אותה בחשבון ולכן לא כדאי לצרוך חלב כמות גדולה.

ארוחת ביניים
מעדן בריאות (מוזלי) מיוגורט 3% טבעי, סלט פירות, גרנולה ודבש + אייס קפה דייאט
*הערך הקלורי : 650 קלוריות – מתוכן מעדן בריאות מכיל כ-500 קלוריות, אייס קפה דייאט מכיל מינימום כ-150 קלוריות.
*הערך התזונתי : למרות ההילה הבריאותית והדיאטטית שקושרים לו מעדן בריאות מכיל כמות קלוריות גדולה והרבה סוכר. כך גם באייס קפה דייאט שמכיל על פי סקר של ערוץ 10 כ-2-8 כפיות סוכר בתלות בבית הקפה. שמכין אותו

ארוחת צהריים
מנת דג + פירה + מרק אפונה + סלט פירות
*ערך קלורי : 900 קלוריות מתוכן– 250 קלוריות למנת דג בינונית, 250 קלוריות לקערית פירה, 150 קלוריות לקערית מרק אפונה, 250 קלוריות לצלוחית סלט פירות
*ערך תזונתי : כל רכיב בארוחה זו יכול בהחלט להיחשב כבריא וגם ערכו הקלורי אינו גבוה במיוחד אך השילוב של כולם יחדיו יוצר ארוחה כבדה ועשירה בקלוריות (עוד לפני הקינוח יש כבר 650 קלוריות) שמעלה רמות אינסולין בדם, מה שמגביר סיכון לעלייה במשקל ומעקב משמעותית ירידה במשקל. מבחינת הקינוח – סלט פירות שנתפס כבריא עשיר מאוד בסוכר מאחר וסוכר מהווה המרכיב העיקרי וגם של הבפרות וגם של המיץ שמוסיפים לסלט הפירות

ארוחת ביניים
כוס תה עם 2 כפיות סוכר חום/דבש + חטיף אנרגיה
*ערך קלורי : כ-120 קלוריות – 40 קלוריות לסוכר חום/דבש, 85-100 קלוריות לחטיף אנרגיה (תלוי בסוג)
*ערך תזונתי : סוכר חום ודבש נתפסים כמזון בריאיות אך למעשה הם סוכר לכל דבר ועניין, אין הבדל בין סוכר חום לסוכר לבן וכמוהו הוא מספק קלוריות "ריקות". חטיף אנרגיה נחשב גם הוא לדיאטטי ובריא אך למעשה הוא עשיר בסוכרים מסוגים שונים. ומשמעו – ממתק לכל דבר ועניין

ארוחת ערב
לחמנייה כהה + 2 כפות טחינה גולמית משומשום מלא + סלט ירקות המכיל ביצה, שמן זית, 30 גרם אגוזים וגבינה בולגרית
*הערך הקלורי : כ-980 קלוריות – בתזונה, הגודל כן קובע ובלחמנייה גדולה יש כ-250 קלוריות, טחינה גולמית כ-180 קלוריות, ביצה כ-80 קלוריות, סלט כ-70 קלוריות לירקות, 200 קלוריות לשמן זית, 100 קלוריות לבולגרית, 210 קלוריות לאגוזים.
*הערך התזונתי : הלחמנייה עשירה בקלוריות והצבע שלה לא בהכרח מעיד על בריאות ועל תכולה גבוהה של קמח מלא מאחר ויתכן ופשוט צבעו אותה בצבע מאכל/מולסה/תמצית תה ולכן כדי לברר אם הלחמנייה אכן מכילה קמח מלא בכמות נאותה יש לקרוא את התווית ולוודא שקמח מלא מצוי בין הרכיבים הראשונים ברשימה. טחינה גולמית, ביצה, שמן זית וגבינה בולגרית כולם בריאים בפני עצמם אבל בצירוף יחדיו יוצרים ארוחה עשירה מדי בקלוריות. אגוזים בעלי ערך תזונתי חיובי אך עשירים בקלוריות, כך שאין סיבה לצרף אותם לארוחה שגם כך כבדה מאוד.

ארוחת לילה
גלידת יוגורט עם תוספת אגוזים, פירות יבשים וסילאן
*הערך הקלורי : כ-550 קלוריות – כ-200 קלוריות, כ-210 קלוריות ל-30 גרם אגוזים, כ-100 קלוריות לשני פירות יבשים, כ-40 קלוריות לשתי כפיות סילאן
*הערך התזונתי : המילה "יוגורט" בעלת קונוטציה בריאותית אבל גלידה זו גלידה והיא מכילה כמות משמעותית של סוכר. בנוסף לכך, התוספות של פירות יבשים וסילאן שמכילים הרבה סוכר וקלוריות וכן אגוזים שמכילים הרבה שומן וקלוריות, עופכים את הגליה לעוד יותר בעייתית מבחינה בריאותית וקלורית.

סיכום יומי : 3900 קלוריות, כמות הגדולה פי 2-3 מהמומלץ לירידה או שמירה על משקל באנשים הגילאים מעל גיל 35-40 – מפתיע שעולים במשקל? האנשים האוכלים בצורה כזאת משלמים כסף רב על מזון יקר, משלמים קילוגרמים רבים בעולייה במשקל, מזיקים לבריאותם, ומשוכנעים שאוכלים אוכל הכי בריא ודיאטטיומתוסכלים מדוע אינם יורדים במשקל בעוד ששומרים על תזונה לכאורה "בריאה".

לסיכום
1. לא כל מזון שנתפס או מסומן כמזון בריא הוא כזה,
2. לא כל מזון שהוא טבעי הוא אכן בריא או מועיל לירידה במשקל.
3. מזונות טבעיים כמו סוכר חום, דבש, חמאה, פירות יבשים, לא בהכרח בריאים או דלים בקלוריות.
4. לא כל מזון בעל ערך בריאותי חיובי טוב להרזיה, למשל אגוזים, שקדים ושאר הפיצוחים.
5. גם מזונות שהם בריאים שמצורפים יחד לארוחה אחת עשירה וגדולה פחות בריאים מאשר אם אוכלים אותם כל אחד בנפרד.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם עם תזונה נכונה, תפנו לדר' אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או וצרו איתנו קשר עכשיו

זה הזמן לשפר את בריאותך ע"י תזונה נכונה ואורח חיים בריא
ניתן למלא פרטים ללא התחייבות ואנו נחזור אלייך
מאת דר' אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

מעוניינים במידע נוסף אודות שיטת ד״ר אולגה רז?

התקשרו לטלפון 052-4266934 או מלאו פרטים ונחזור אליכם