טיפוסי אכלנים חלק 1

בדוק איזה אכלן אתה וראה איך כדאי לך לאכול
מדריך ב-3 חלקים
ישנו משפט ידוע שטוען “אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מי אתה” ובכן מניסיון של שנים רבות בתחום הטיפול התזונתי אני יכולה לומר שניתן לחלק את האנשים לטיפוסי אכילה בהתאם לצורת האכילה, מועד האכילה והעדפת המזונות שלהם. זיהוי הרגלי האכילה מאפשר התאמה טובה ומדויקת יותר של המלצות והנחיות תזונתיות שאותן יוכל האדם לשמר לאורך זמן. אז בואו ותבדקו – איזה סוג של אכלנים אתם?
סוגי אכלנים לפי מועד ארוחות מועדף
אכלני בוקר
מאפיינים : מתעוררים רעבים ומרגישים שחייבים לאכול ארוחת בוקר אחרת מרגישים קושי לתפקד, אוכלים את מרבית האוכל בשעות הבוקר-צהריים וממעטים באכילה בשעות הערב.
המלצה : פתחו את היום בארוחת בוקר עשירה בפחמימות מורכבות כמו לחם, קוואקר או דגני בוקר ללא סוכר בתוספת של מעט חלבון למשל חביתה/ביצה קשה/יוגורט/גבינה לבנה וכדומה. רצוי ללוות את הארוחה בירקות. המשיכו לאכול בצורה דומה כל 3-4 שעות.
אכלני ערב
מאפיינים : לא מסוגלים להכניס שום דבר לפה בבוקר, כמעט ולא אוכלים כלום במהלך היום (לפעמים על רקע שקיעה בעבודה שגורמת לכם לשכוח לאכול) אבל בערב, כשמגיעים הביתה, מרגישים רעב עז ומתנפלים על כל הבא ליד.
המלצה : אלצו את עצכם לאכול ארוחות קטנות על פני היום גם אם אינכם חשים רעב כלל למשל פרוסת לחם עם ממרח/ 2-3 קרקרים/ 2-3 פריכיות אורז/ יוגורט וכדומה. כך לא תגיעו לארוחת הערב רעבים כל כך ותוכלו לווסת את כמות המזון שאתם אוכלים. המנעו מנשנושים של מזונות קטנים ומתוקים במהלך היום.
אכלני לילה
מאפיינים : מרגישים רעב חזק בשעות הלילה ומסוגלים לקום מהמיטה ולהתחיל לזלול, לעיתים מבלי לשכוח מה אכלתם ביום למחרת. מאפיין יותר נשים מגברים.
המלצה : לכל אחד משלושת הסוגים של אכלני לילה – המלצה אחרת :
1. אלו שמסיימים לאכול בחמש-שש בערב מתוך אמונה שזה בריא או מרזה יותר : לא מפתיע שאתם רעבים באמצע הלילה! הקפידו לאכול ארוחת לילה כשעה לפני השינה, רצוי ארוחה עשירה בפחמימות מורכבות כמו לחם/קרקרים/דייסת קוואקר או יוגורט/חלב עם מעט דגנים לא ממותקים או 1-2-1 כוס חלב חם.
2. אלו שמתעוררים לשירותים ועוצרים בדרך לביקור במטבח : הניחו על ידי המיטה או על גבי השולחן שבמטבח מזון למשל קרקרים או פרי – כך תועלו לבקר את סוג וכמות המזון שתחטפו בדרך.
3. אלו שיש להם הרגל קבוע ויומיומי של קימה בלילה וזלילה מרובה : ייתכן שאתם סובלים הפרעת אכילה בשם night eating syndrome ורצוי שתפנו ליעוץ פסיכיאטרי לטיפול בבעיה.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.