מיתוסים של תזונה על קצה המזלג

האם כל מה ש”דיאט” טוב לדיאטה?

האם חייבים לאכול בבוקר?

והאם יש אוכל שיכול לשרוף קלוריות ושומנים?

הגיע הזמן לנפץ כמה מיתוסים בתזונה.

מיתוס : קפה שחור מגביר מטבוליזם ושורף קלוריות
אמת : לא. שתיית מספר כוסות קפה שחור חזק ללא סוכר ומזון לפני ביצוע פעילות גופנית אינטנסיבית מאוד עשויה להשפיע במידת מה על שריפת הקלוריות. עם זאת, תוספת של מעט סוכר, חלב ואף עוגיה או עוגה גורמת לכך שלא רק שלא שורפים יותר קלוריות אלא גם מעלים את הצריכה הקלורית, מעלים את רמות הסוכר והאינסולין בדם וכתוצאה מכך מעכבים שריפת קלוריות למשך שעות.

מיתוס : אכילה בערב ובלילה גורמת להשמנה
אמת : לא. אכילה בשעות הערב והלילה אינה גורמת בפני עצמה לעליה במשקל אבל הבעיה היא שאנשים רבים לא אוכלים בצורה מסודרת במהלך היום ופשוט אוכלים ארוחה גדולה ומתמשכת במהלך הערב ולתוך הלילה. למעשה חלוקת המזון לארוחות קטנות על פני היום, כל 3-4 שעות, מאפשרת לאכול גם ארוחה בלילה כך שלמועד האכילה אין ממש חשיבות. מעבר לכך, כדאי לאכול ארוחה קטנה כמו 1-2 פרוסות לחם או קרקרים מחיטה מלאה או יוגורט כשעה לפני השינה כדי לישון שבעים ורגועים.

מיתוס : הפרדה של מזונות (חלבונים ופחמימות) תורמת להרזיה
אמת : כן ולא. הפרדה של אבות המזון – פחמימות, חלבונים ושומנים בפני עצמה אינה מאוד משמעותית לירידה במשקל והיא כמעט בלתי אפשרית מאחר ובמרבית המזונות יש שילוב כלשהו של אבות המזון לדוגמא : קטניות (עדשים, חומוס, פול, שעועית יבשה) מכילות כמות כמעט זהה של פחמימות וחלבונים, דגנים מכילים כמות גדולה של פחמימות ומעט חלבון, בשרים מכילים חלבון ושומן ביחסים שונים וחלב ומוצריו מכילים חלבונים, שומנים ופחמימות ביחסים משתנים.
למרות זאת, להפרדה בין מזונות עשירים בחלבון (כמו בשר, עופות ודגים) לבין מזונות עשירים בפחמימות (כמו לחם, אורז, פסטה ותפוחי אדמה) יש משמעות מהפן ההתנהגותי – כשלא אוכלים מנה בשרית עם תוספת פשוט אוכלים כמות קטנה יותר. לכן אני מנחה את מטופלי לאכול מנה בשרית או מנת פחמימה בתוספת ירקות בלבד.

מיתוס : חובה לאכול ארוחת בוקר ולא משנה מה
אמת : לא. המחקרים על ארוחות בוקר דנים בארוחות בריאות. אם אוכלים מזונות מתוקים בבוקר כמו קרואסון או פרוסת לחם עם שוקולד, גורמים לעליה ברמות האינסולין וכתוצאה מכך להגברת תחושת הרעב והחשק למתוק במהלך היום. מאחר ודילוג על ארוחת הבוקר והמתנה עד שעות הצהריים כדי לאכול עשויה לגרום לרעב עז וזלילה בלתי נשלטת, מומלץ לאכול ארוחת בוקר קטנה, לא מתוקה עד אחת עשרה בבוקר ולהמשיך לאכול ארוחות קטנות כל 3-4 שעות.

מיתוס : מרק כרוב גורם לשריפת שומנים
אמת : לא. “דיאטת מרק כרוב” כמו כל דיאטה אחרת שמתבססת על סוג מזון אחד (יוגורט, אבטיח, אשכוליות, חלבונים וכו’) גורמת לירידה בצריכת המזון באופן כללי וכתוצאה מכך יכולה לגרום לירידה במשקל. אבל הבעיה הגדולה בדיאטות מסוג זה, מעבר לפן הבריאותי, הינה התקפי רעב ותחושת תסכול שגורמים בסופו של דבר לשבירה וזלילה של כמויות מזון גדולות מדי. בסופו של דבר דיאטות מסוג זה גורמות לעליה במשקל עם ריבית.

מיתוס : משקאות דיאטטים ומסטיקים המכילים ממתיקים מלאכותיים גורמים לאכילת יתר
אמת : לא. מקור המיתוס הוא מחקר שנעשה על שמונה עכברים בלבד. מחקר זה אינו מייצג בני אדם – כמות העכברים קטנה מכדי שיהיה ניתן להתייחס לתוצאות כמייצגות – אפילו לעכברים שלא לדבר על בני אדם, כמו כן ישנם הבדלים מהותיים במנגנונים של רעב ושובע ובהשפעות פסיכולוגיות בין בני אדם לעכברים. התקשורת הפופולארית אומנם פרסמה את המחקר, אך לא כך הספרות המדעית. למעשה אנשים אוכלים כמות מזון דומה בין אם ממתיקים בסוכר ובין אם ממתיקים בממתיק מלאכותי, ההבדל היחידי ביניהם הוא שממתיק מלאכותי הוא נטול קלוריות.

מיתוס : לשתות מיץ סחוט טבעי על הבוקר זה מאוד בריא
אמת : לא ממש. מיצי פירות, גם טבעיים, מכילים כמות סוכר גדולה מאוד. כוס מיץ ממוצעת מכילה כשלוש פירות ובכל פרי כשתי כפיות סוכר ולכן בכוס מיץ רגילה יש כשש כפיות סוכר. ככל שהכוס גדולה יותר – כך כמות הסוכר תהיה גדולה יותר. שתייה של כמות כה גדולה של סוכר בבוקר אינה מומלצת בעיקר לאנשים עם עודף משקל, טרום סוכרת וסוכרת מאחר והיא תורמת לעלייה ברמות הסוכר והאינסולין בדם וכתוצאה מכך יכולה לעכב הרזיה ולפגוע באיזון של רמות הסוכר בדם.

מיתוס : כל יום צריך לאכול ארוחה חמה
אמת : לא. אין שום קשר בין טמפרטורת המזון לערכו התזונתי. למרות זאת, יש מזונות כמו בשרים שבדרך כלל נוהגים לאכול חמים ואותם לא מומלץ להוריד מהתפריט היומי. עם זאת ניתן גם לאכול אותם קרים (כמו סלט עוף או כריך עם טונה). המסקנה היא שניתן לאכול במהלך היום כולו ארוחות לא חמות, בריאות, טעימות ומאוזנות ללא חשש לפגיעה בבריאות.

 

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.