דלקת תת קלינית, מחלות לב ומה שביניהם – חלק 1

בעבר האמינו שהגורם למחלות לב וכלי דם הינו טרשת עורקים והסמן לסיכון ללקות בהן הוא רמות הכולסטרול, למעשה כיום יודעים שבקרב חולי לב רבים רמות הכולסטרול דווקא תקינות. המחקר בתחום גילה שחקן חשוב במערכת – דלקת תת קלינית.
מהי דלקת? דלקת זו תגובה ראשונית של הגוף לשם הגנה מפני זיהום שיכול להיווצר על ידי גורמים שונים : וירוסים, חיידקים, טפילים ועוד. תסמיני הדלקת הם חום, אדמומיות, צמרמורות, תחושה לא נעימה, נפיחות האיזור המודלק וכן הלאה. מטרת הדלקת הינה לתקוף את הגורם המזהם ולסלקו ולאחר מכן היא אמורה להסתיים. כך מגנה מערכת החיסון על הגוף.
מהי דלקת תת-קלינית? דלקת תת קלינית הינה דלקת “שקטה”, ללא התסמינים המתוארים לעיל ולכן האדם שסובל ממנה כלל אינו מרגיש אותה ולא מודע לקיומה. הדלקת מתאפיינת בהפעלת מנגנונים חיסוניים והפרשת חומרים דלקתיים כמו היסטמינים, ציטוקינים, לויקוטרינים ופרוסטגלנדינים אך באופן פחות דרמטי ממה שמאפיין דלקת רגילה.
מה ההשפעה של דלקת תת-קלינית? חשוב לדעת שבמידה והיא כרונית, דלקת תת קלינית הינה גורם סיכון מרכזי למחלות כרוניות כמו מחלות לב וכלי דם, סרטן ואלצהיימר.
מהן הסיבות לדלקת תת קלינית? לא לחלוטין ברור, נראה שיש שילוב של גנטיקה ומאפייני אורח חיים כמו עישון, תזונה לקויה (עשירה בסוכר ושומן), השמנה ואורח חיים מערבי הכולל מיעוט בפעילות גופנית וחיים תחת לחץ ומתח רב. כמו כן, הדלקת התת קלינית הכרונית יכולה להופיע על רקע דלקת חריפה כלשהי למשל דלקת חניכיים שלא נעלמת אלא נעשית כרונית ותת-קלינית. לכן היום דלקת חניכיים נתפסת כגורם שמגביר סיכון למחלות לב.
מחלות לב – אז והיום עד לפני שנים אחדות האמינו שמחלות לב נגרמות בעיקר על רקע סתימות עורקים (פלאקים) הנוצרות על ידי הצטברות כולסטרול בדפנות כלי הדם. האמינו שאותה סתימה גדלה עד שהיא יוצרת הפרעה לזרימת הדם התקינה. סוג הכולסטרול העיקרי שמואשם בהיווצרות סתימות הינו LDL (ידוע בתור “כולסטרול רע”). אמת – לאנשים שלהם רמות LDL גבוהות סיכון מוגבר יותר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, בקרב כמחצית מהאנשים שעברו התקף לב נמצאה רמה תקינה של LDL. כמו כן, בקרב חלק מהאנשים שעברו צנתור מצאו הרופאים שהסתימה שהייתה היית קטנה ולכן לא הצדיקה את הופעת מחלת הלב. בסוף שנות ה-90 הוכיחו חוקרים שהתקפי לב נגרמים על רקע התפרצות של הפלאק, כתוצאה מכך נוצר קריש דם שסותם את כלי הדם. לאחר הממצא הזה נמצא גם שלתגובה הדלקתית חלק ניכר בהתפרצות הפלאק והיווצרות קריש הדם. נמצא ש-LDL יכול לחדור ולשקוע בדפנות של כלי הדם רק לאחר שהוא עובר חמצון והדלקת עוזרת לו להתחמצן מאחר והיא מגבירה הפרשת רדיקלים חופשיים (גורמים מחמצנים). גורמי הדלקת (ציטוקינים, לויקוטרינים, פרוסטגלנדינים ועוד) מערערים את היציבות של הפלאק ומעודדים את היווצרות קרישי הדם ופגיעה מתמשכת בדפנות כלי הדם. כל התהליכים הללו יחד מאיצים את התהליך הדלקתי עד הופעת השלב הסופי – התקף לב.
ומה לגבי אלצהיימר? נראה שתהליכים דלקתיים דומים תורמים להופעת אלצהיימר על ידי פגיעה ברקמת המח. מחקרים מראים שתאים גליא שמזינים תאי מח מפרישים בחולי אלצהיימר חומרים דלקתיים כמו פקטור קאפא וכך הם תורמים להרס והמתה של תאי המח.
וגם סרטן? לדלקת יש חלק גם בהתפתחות סרטן. במצב תקין לתגובה הדלקתית יש חלק בחיסול תאים לא תקינים וזאת על ידי הפעלת תאים מקרופאג’ים שמפרישים הרבה רדיקלים חופשיים שמשמידים את התא הפגום. נראה שבמצבים מסוימים הרדיקלים החופשיים אינם הורסים את התאים הפגומים אלא גורמים להם לעבור מוטציה גנטית שמאפשרת לתא הפגום להמשיך להתרבות באופן בלתי פוסק וכך נוצר תא סרטני. מובן שזהו לא מנגנון יחיד להתפתחות הסרטן מאחר שזו מחלה המורכבת מגורמים שונים אבל אין ספק שיש לו חשיבות רבה.
מה עושים? כל זאת ועוד בחלק 2 של הכתבה

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.