חנוכה, חנוכה, חג שמן כל כך….

המאכלים המסורתיים של חג החנוכה – לביבות וסופגניות – אהובים על ידי כולם בשל טעמם הטוב וגם בשל תרומתם לאווירת החג. עם זאת, כמו שאתם בטח יודעים, לביבות וסופגניות עתירות בקלוריות ושומן ועובדה זו חשובה במיוחד לשומרים על משקלם ועל רמות השומנים והסוכרים בדם.

מה המחיר הקלורי של מאכלי החג?

סופגניות : סופגנייה סטנדרטית עם ריבה מספקת כ-300 קלוריות ואם הסופגנייה גדולה ועשירה בריבה כמות הקלוריות יכולה להגיע גם ל-450-500 קלוריות. מדוע ערכה הקלורי של הסופגניות? ובכן הסופגניה עשויה מקמח שגורם לספיחה רבה של שמן לתוך הבצק (ומכאן שמה של הסופגניה – סופגת) וכמו כן יש בה תוספת רבה של סוכר – גם בבצק, גם במילוי (ריבה/שוקולד/ריבת חלב או כל דבר אחר) וגם על פני הסופגנייה.
לביבות : הלביבות גם הן מורכבות מפחמימות בצורה של תפוחי אדמה וקמח ולכן הן סופחות שמן במהירות ובקלות. כתוצאה מתכולת השומן הגבוהה הלביבה עשירה בקלוריות וזאת למרות שאין בה סוכר, לביבה בגודל ממוצע מספקת כ-200 קלוריות. הבעיה הגדולה היא לא כמות הקלוריות בלביבה בודדת אלא העובדה שבדרך כלל איננו מסתפקים בלביבה בודדת אלא אוכלים כמה ומגיעים ל-400,600,800 קלוריות ואף יותר.

וחוץ מהקלוריות?

נוסף על הקלוריות חשוב לזכור שהשומן שמשמש לטיגון חוזר כמה פעמים עובר חמצון ונעשה לא בריא שכן עשויים להיווצר בו חומרים מסרטנים.

המלצות לשמירה על משקל ובריאות בחג החנוכה:

1. אכלו אבל במידה – אם רוצים סופגניה לאכול סופגניה קנו אחת ואכלו אותה מחוץ לביתכם, שימו לב שאינכם מתפתים לקנות חבילת סופגניות במחיר מבצע – זה יעלה לכם ביוקר.
2. אכלו לביבות בחוכמה – אותו הכלל לגבי לביבות – קחו לביבה עם ירקות ואל תמלאו שוב את הצלחת.
3. מכינים לביבות או סופגניות ביתיות? שימו לב לכללים החשובים :
א. החליפו שמן לעיתים תכופות
ב. הכינו לביבות וסופגניות קטנות
ג. שימו כמות קטנה או המנעו בכלל ממילוי הסופגניה

 

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל אפילו בחנוכה, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.