בשר עוף הודו – כל היתרונות לתזונה נכונה

דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה
תחושות של עייפות, חולשה, ישנוניות, נשירת שיער ועוד עשויות להעיד על מחסור בברזל. תזונה עשירה בברזל יכולה לסייע בשיפור המצב ובהפחתת התסמינים.
מה זה חוסר ברזל? ברזל הינו מינרל שנמצא בכדורית הדם האדומה ותפקידו העיקרי הוא קשירה של חמצן והעברתו לתאי הגוף. חוסר ברזל עשוי לנבוע מתזונה דלה בברזל או מאיבודים של ברזל בדימומים כמו מחזור, פוליפים מדממים ועוד.
מהם התסמינים של חוסר ברזל? לחוסר ברזל תסמינים שונים כמו עייפות, חולשה, ישנוניות (בעיקר בשעות הערב), קשיים בביצוע מטלות בסיסיות, סחרחורות, כאבי ראש, חוסר תיאבון (בעיקר בקרב ילדים), נימול באצבעות כפות הידיים והרגליים, ציפורניים שבירות, נשירת שיער, נטייה להדבק במחלות זיהומיות (למשל הצטננות, שפעת) ועוד.
מה הקשר בין הודו ואנמיה? כאמור, ישנם מקרים בהם צריכת תזונה עשירה בברזל יכולה לשפר משמעותית את התסמינים ואפילו להשיב את החיוניות. בשר הודו הינו מקור מצוין לברזל ולאבות מזון נוספים כמו B12, אבץ ועוד והוא גם דל בשומן ובעל טעם מעולה ולכן חשוב לשלב אותו בתפריט היומי.
מה מכיל ההודו? בשר הודו מכיל כמות ברזל גבוהה משל עוף (1.5-2 מ”ג ל-100 גרם בהודו לעומת 1-1.5 מ”ג ל-100 גרם בעוף). חשוב לציין שברזל מן החי נספג טוב יותר מברזל מן הצומח (15-20% ספיגה במזון מן החי לעומת 1.5-3% במזון מן הצומח). כמו כן, ההודו מכיל פחות מ-3% שומן – כמות נמוכה מעוף ובשר בקר. נקודה זו חשובה שכן עודף שומן מן החי קשור לשכיחות גבוהה של מחלות לב וכלי דם, סוגים שונים של סרטן, השמנת יתר וכן הלאה. בשר הודו מספק חלבון רב ובאיכות מצוינת (כשלושים גרם חלבון ל-100 גרם).
איך להכין את ההודו? הודו יכול לשמש למגוון מנות כגון קציצות, סטייק, מילוי לכריך, פסטרמה, שיפודים, שווארמה ביתית ועוד. הודו קל לבישול ולעיבוד ובמהלך הבישול חלים שינויים במבנה החלבון אשר משפרים את טיבו וספיגתו כך שהערך התזונתי בעצם עולה.
מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.