ארוחה משפחתית עם דיאטה – לטוב ולרע

הרבה נאמר על ארוחות משפחתיות – כמה זה נפלא וכמה זה מועיל לקשרי משפחה וכמה חבל שיש פחות ופחות ארוחות כאלה. ויש בזה מן האמת: בימינו ארוחות משפחתיות יותר ויותר נדירות, הרי ההורים עובדים, והילדים אוכלים את מה שבא ליד, מתי שרוצים וכמה שרוצים, ולא תמיד אוכל איכותי.
ואני בהחלט בעד ארוחה משפחתית בערב ליד השולחן, ארוחה נעימה ופשוטה, כמו חביתה, לחם, סלט, גבינה, זיתים או פסטה שקל ומהיר להכין, עם סלט גדול וטרי.
מצד שני, אני שומעת מרבים מהמטופלים שלי, נשים וגברים, שהארוחה המשפחתית שלהם, ארוחת שבת בעיקר, הופכת לבעייתית ומשמינה וגורמת הרס וניטרול הישגיהם בירידה במשקל במשך ימי החול – הם עולים הכל בחזרה בשישי שבת. לעתים קרובות נוהגת בעלת הבית להכין לכל היושב ליד השולחן, לפעמים ל-10-20 איש, לכל ילד ונכד, את המאכל האהוב עליו במיוחד –בשרים, עופות, קציצות, דגים, ובנוסף 2-3 תוספות, 3-4 קינוחים ועוד ועוד. רק לחשוב כמה כוחות וכמה כסף מושקע בלהיראות משקיעה ואיכפתית וטבחית טובה, אבל במציאות בעצם לפגוע בבריאות האנשים שהיא אוהבת! וכשאני מציעה לא להכין כל כך הרבה אוכל, התגובה הרגילה היא – איך אפשר?? הרי זה מה שהם רגילים! אני כבר לא מדברת על הפחד הנפוץ של מארחת ישראלית שלא יהיה מספיק אוכל, גם אם השולחן קורס תחת העומס. ועוד חשש נפוץ – מה יגידו אם הסדר הזה ישתנה. מה קרה לאימא/סבתא? מתקמצנת? לא בא לה עלינו? הייתה לי מטופלת שלא היה לה כסף לשלם משכנתא אבל בכל יום שיש הייתה מכינה ארוחה של כל טוב לילדים ונכדים ביותר מ-1000 שקל. הזוי? לגמרי. ארוחות כאלה הורסות, משמינות, מתישות ואף מרוששות. במיוחד מדהימה אותי תופעת ארוחות משפחתיות מסוג זה כשמדובר בנשים שמנות שבאות אלי לרדת במשקל, שחלק מילדיהן ונכדיהן גם הם שמנים, ועדיין הן עומדות ומבשלות בדיוק את כל אותם מאכלים שגרמו להן ולילדיהן להיות שמנים!
אני מציעה שתחשבו על זה, הקטינו את מספר המנות, מספיק סוג אחד של בשר או דג או עוף, וסוג אחד של תוספת, תעשו יותר מנות מירקות – פשטידות בלי להוסיף כמה סוגי גבינות שמנות ושמנת, וסלטים בלי להוסיף אגוזים, גרעינים ורטבים. ואם מישהו לא מרוצה – שילך למסעדה. אתן מגישות את מה שאתן מגישות ומי שלא מרוצה – יש לו בעיה ולא לכן. וגם עוגה יכולה להיות אחת קטנה, כך שכל אחד יקבל פרוסה וזהו, אין יותר.
תהיו חזקות כדי לעשות שינוי אמיתי ותראו שבסוף כולם יהיו מרוצים ובכסף שתחסכו תוכלו לקנות משהו נחמד, לא אוכל, לכן או לבני המשפחה.
והכי חשוב – לזכור שאתם לא פח אשפה לשאריות האוכל שנשאר, תתרגלו להשתמש בפח אשפה אמיתי.

כל שאלה או בקשה ניתן לפנות לדר’ אולגה רז, מנכ”ל מרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה, מנחה קבוצות הרזיה, מחברת הרב מכר “לאכול לחם ולרזות” ו”מרזים עם אולגה רז”, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, ראש המחלקה למדעי התזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מנחה תוכנית ב-103 FM

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם להכין ארוחה משפחתית בריאה, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.