דיאטה לנוער

גיל הנעורים הוא גיל מורכב בכל מה שנוגע לאכילה, דימוי גוף ומשקל.חשוב לזכור שגיל ההתבגרות הוא גיל של צמיחה וגדילה ולכן יש עליה בצרכים תזונתיים, מה שמתבטא לא פעם בעלייה בתיאבון, במיוחד בקרב הבנים. בקרב הבנות חלים שינויים מהירים בהתפתחות הגוף שלעתים מלווים בעלייה במשקל. אין ספק שבחברה שלנו אחוז ההשמנה בבני נוער הולך ועולה. יחד עם זאת, אפילו בבני נוער שכבר סובלים מעודף משקל אנחנו לא נשאף לגרום להם לעשות דיאטות כדי להורידם במשקל אלא נשנה את התנהגות האכילה בבית כדי לעצור את העלייה במשקל כך שהצמיחה הטבעית לגובה בגיל זהבעצם תאזן את המשקל.

בבני נוער אנחנו הולכים על קו דק – מצד אחד, בני נוער כיום אוכלים יותר ופעילים פחות ולכן יש נטייה לסבול מעודף משקל והשמנה עם כל ההשלכות הנלוות בריאותית ופסיכולוגית. מצד שני, גיל הנעורים הוא גיל רגיש מאוד לפתח הפרעות אכילה שפוגעות בבריאות ובאיכות החיים ובמקרים חריפים יכולות גם להוביל למוות.

איך צועדים על הקו הדק הזה?

  1. לא מדברים על המשקל בבית – להעיר ולעקוץ זה לא מה שיוביל לשינוי – אם כבר להתנגדות ולפגיעה בדימוי הגוף
  2. עושים שינוי כוללני בבית –זאת ההזדמנות שלכם לשפר גם את התזונה שלכם, ההורים. לדוגמא: בשלו יותר בריא עם יותר ירקות ופחות שמן; עברו לדגנים מלאים; הוציאו את הממתקים והחטיפים מהבית – אם רוצים תמיד ניתן לקנות. כך כולם ירוויחו אוכל בריא יותר וגם הנער/ה לא יצטרכו להרגיש שהם "נענשים" עם אוכל אחר או שהם צריכים להאבק בעצמם כדי לעמוד בפיתויים שיש בבית
  3. עושים שינוי בהרגלי האכילה – חשוב לעבוד על הרגלי אכילה כבר בגילאים צעירים. לשבת ליד שולחן, לאכול מצלחת בלי הסחות דעת כמו טלוויזיה או פלאפון (קשה אך אפשרי). לשלב ארוחות משפחתיות לפחות כמה פעמים בשבוע – זה יהי נהדר. ארוחות משפחתיות זו הזדמנות מצוינת לעשות מודלינג לאכילה בריאה וגם ליצירת קשר טוב ובריא יותר עם בני המשפחה
  4. לא עושים דיאטה – פשוט אוכלים בריא – חשוב להמנע מדיאטות כאסח מיותרות שיכולות להתדרדר וכן לגרום לנזקים בריאותיים ולפגוע בגדילה ובהתפתחות, כולל כמובן התפתחות מינית (אי הופעת ווסל בבנות, לדוגמה). במקום לעשות דיאטה פשוט לעשות בחירות תזונתיות חכמות. לדוגמא:
  • במקום ממתקים – אוכלים פירות
  • אוכלים יותר דגנים מלאים –אך יש גם דגנים לבנים בריאים, כמו אורז בסמטי ופסטה מקמח דורום
  • משלבים מקורות חלבון רזים –חזה עוף/הודו, לא נוראה שלפעמים בצורת שניצל עם ציפוי אבל כמה שפחות ציפוי, דגים, סינטה, פילה, קטניות
  • אוכלים מגוון של ירקות – עם כל ארוחה, אפשר גם בין הארוחות
  • במקום שתייה מתוקה ומיצים – שותים מים וסודה
  1. רצוי להימנע ככל הניתן ממשקאות ממותקים ומיצים כולל מיצים טבעיים.
  2. מבצעים פעילות גופנית – אפשר לבצע פעילות גופנית במשפחה, עם חברים, לרשום לחוגים לבחירת הנער/ה (לא לכפות!). כל דבר שיוביל להפעלת הגוף יכול להיות טוב לקידום המטרה