מעגל הדיאטות

מה עולה לך לראש כשאומרים את המילה “דיאטה”?

לרובנו הקונוטציה היא שלילית לדוגמא סבל, הגבלה, משטר, העדר ספונטניות/חופש, רעב, אוכל לא טעים, אובדן ההנאה מאוכל, חוסר יכולת לבלות במסעדות ובאירועים וכדומה.

זה אכן מה שקורה בדיאטות “כאסח” שהן קיצוניות ומוגבלות מאוד. המעגל המוכר והידוע ברוב הדיאטות הוא צמצום משמעותי של כמות המזון והקלוריות הנצרכות ביום. מתמידים בזה כמה ימים, שבועות ואפילו חודשים אם יש מוטיבציה חזקה מאוד אבל באיזשהו שלב ברוב המקרים נשברים. זאת מאחר והגוף שלנו אינו מעוניין לסבול מרעב והסביבה שלנו שופעת פיתויים. במצבים כאלו גם הסרוטונין במוח יורד ולכן יש יותר צורך לאכול פחמימות ומתוקים.

אז מה ההיגיון? למה אנשים עושים דיאטות כאלו פעם אחר פעם? ההיגיון שלנו אומר – חשבון פשוט. אוכלים פחות – יורדים יותר במשקל. למעשה הגוף שלנו הוא לא מחשבון של קלוריות נכנסות ויוצאות ויש לו היגיון אחר. אם אוכלים פחות מדי הגוף נכנס למגננה בפני הרעב שהיא מכננה הישרדותית שירשנו עוד מימי קדם. הגוף מוריד את חילוף החומרים שלו ובעצם מפחית משמעותית את “בזבוז” הקלוריות. כך כל קלוריה שנכנסת נאגרת ברקמת השומן על מנת למנוע מוות מרעב. לכןכשמנסים לרדת במשקל בדיאטה של 500 קלוריות אולי יורדים בהתחלה (גם זה לא תמיד נכון – נכון יותר בצעירים ופחות במבוגרים) אך המשקל יעצר, התסכול יעלה ובסוף נשברים. בבנות צעירות יש גם סיכון שהדיאטה תצא משליטה ותתפתח הפרעת אכילה.

וזה לא נגמר שם. כאשר יורדים במשקל ישנה ירידה גם ברקמת השומן וגם בשריר וכאשר עולים במשקל עולים רק בשומן. זה אומר שהעליה שתבוא אחרי הירידה תגרום להגדלת אחוזי השומן בגוף וכך הירידה במשקל בניסיון הבא תהיה איטית יותר. זה המעגל של דיאטות “כאסח” – אחרי כל ירידה תבוא עליה וכל ירידה אחריה תהיה קשה יותר לביצוע וממושכת יותר. כך, ככל שעושים יותר דיאטות – נהיים יותר שמנים.

מה הפתרון? דיאטה קלה לביצוע, לא מוגבלת מדי, נעימה וטעימה כמו דיאטת הלחם בה אוכלים מהכל, לא מגבילים מדי את כמות הקלוריות הנצרכת ויכולים להתמיד לאורך זמן.

דיאטה לנוער

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.