ביצה – מזון-על אמיתי

ביצה היא מזון-על (superfood) אמיתי, זול וזמין. לחובבי הביצים ולחוששי הביצים לתזונה נכונה

9 דברים שכדאי לדעת על ביצים:

  1. עשירה בחלבון איכותי: ביצה מכילה כ-80 קלוריות וכ-7 גרם חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה של 100% (מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות). החלבון מתחלק בצורה כמעט שווה בין חלבון לחלמון.
  2. מטמון החלמון: החלמון של הביצה (החלק הצהוב) מהווה מטמון של מרכיבים החיוניים לגוף, כמו ויטמינים A ו-D (חלמון הביצה הוא אחד המקורות היחידים שלו), ויטמינים מקבוצה B ובמיוחד וויטמין B12, ברזל, כולין ולציטין הדרושים למוח.
  3. מתאימה לכל שיטת הכנה: ניתן לאכול ביצה מבושלת (קשה או רכה), מטוגנת (חביתה, שקשוקה, חביתת ירק, ביצת עין), בפשטידות ועוד. בטיגון חשוב להשתמש בשמן זית או קנולה ולא בחמאה שעלולה להעלות רמות כולסטרול.
  4. לא מעלה כולסטרול: אומנם החלמון מכיל כולסטרול אבל ביצה לא מעלה את רמות הכולסטרול בדם ולא מגבירה סיכון למחלות לב וכלי דם. מה שמעלה את הכולסטרול בדם זה שומן מן החי (גבינות שמנות, חמאה, שמנת, קצפת, בשרים שמנים, איברים פנימיים, נקניקים ונקניקיות). ניתן לאכול ביצה ביום פרט לחולי סוכרת סוג 2 שלהם מומלץ עד 3-4 ביצים לשבוע.
  5. משמעות הצבע: למי שתוהה למה לחלמונים שונים צבעים שונים – זה תלוי במזון הניתן לתרנגולת המטילה. צבע כהה מתפתח כתוצאה מאכילת מזון המכיל חיטה ואילו צבע בהיר כתוצאה מאכילת מזון המכיל תירס.
  6. ביצת מאכל אינה ביצה מופרת: רבים חושבים שכתם דם בביצה משמעו שהביצה מופרית. למעשה זה תוצאה של פיצוץ כלי דם – יש להסיר את זה וניתן להשתמש בביצה ללא חשש.
  7. מניעת סלמונלה:סלמונלה בהחלט יכולה להופיע  על קליפת הביצים, אם כי בביצים שנבדקו על ידי רשויות וטרינריות הסיכון פוחת בהרבה. אבל כדאי להיות זהירים:

א.      לרחוץ ידיים מייד אחרי כל נגיעה בביצה ולא לגעת בשום דבר עד רחיצת הידיים

ב.      לא לרחוץ ביצים לפני השימוש!

ג.       בגלל שחום הורס את סלמונלה, כדאי לאכול ביצה קשה או חביתה המטוגנת משני הצדדים. זה חשוב במיוחד לאנשים בעלי תגובה חיסונית פחות חזקה או ירודה, כמו ילדים, קשישים, חולים, המחלימים אחרי ניתוחים, מקבלים טיפולים כימותרפיים, וכדומה. לרוב האנשים אכילת ביצה רכה או ביצת עין בדרך כלל לא אמורה לעשות בעיה, אם כי הכל אפשרי וראו הוזהרתם.

  1. פוטנציאל אלרגיה: ישנם ילדים ואנשים עם אלרגיה לביצים – בד”כ החלק האלרגני הוא דווקא החלבון.
  2. טריק לזיהוי טריות הביצה: כששמים ביצה על המחבת או על הצלחת, הביצה הלא טרייה תתפזר לשטח גדול, ואילו הביצה הטרייה תישאר מצומצמת סביב החלמון.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.