מה הקשר בין תזונה לבריאות הנפש?

תזונה בריאה היא חלק חשוב גם מנפש בריאה ושמירה על מצב רוח טוב ותחושת חיוניות. המוביל בהקשר התזונתי הינו סרוטונין. סרוטונין הוא מוליך עצבי (נוירוטרנסמיטור) חשוב שמשפיע על דברים שונים כמו מצב רוח, איכות שינה, איזון לחץ דם וכן כמיהה למתוק. הסרוטונין מסונטז במח מחומצת האמינו טריפטופן. כאשר רמתו עולה הוא גורם למצב רוח מרומם, הפחתת חשק למתוק, שיפור איכות שינה ועוד ולכן שמו הנרדף הוא “סם האושר”. לתזונה יש השפעה רבה על רמות הסרוטונין. כאשר צורכים דיאטה עשירה בפחמימות (כמו דיאטת הלחם) טריפטופן חודר יותר בקלות את מחסום דם-מח (BBB) וכל יש יותר ייצור סרוטונין ועליה ברמתו. לכן דיאטה עשירה בפחמימות, בעיקר פחמימות מורכבות כמו לחם מלא, פסטה, גריסים וקטניות, מסייעת בשמירה על מצב הרוח והפחתת החשק למתוק. לעומת זאת, דיאטה עשירה בחלבונים (כמו דיאטת אטקינס) מעכבת קליטה של טריפטופו דרך ה-BBB  וכך מפחיתה את רמות הסרוטונין ועלולה להוביל לתחושות של דכדוך, מצב רוח ירוד וחשק עז למתוק.

מכאן ברור שלדיאטה השפעה משמעותית על מצבנו הנפשי ולאנשים הסובלים מדיכאון, גם אם מאוזנים תרופתית, חשוב לצרוך דיאטה עשירה בפחמימות מורכבות שתסייע לשמירה על מצב הרוח ולשיפור פעילות התרופה. חלק מהתרופות מעלות את רמות הסרוטונין במח ולכן תזונה שפועלת באופן סינרגיסטי עם התרופה משפרת את יעילותה ועוזרת בהרגעה ובמצב הרוח.

אז מה כדאי לאכול? פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך כמו לחם מלא/לחם קל, פסטה, אורז בסמטי/מלא, כוסמת, גריסים, קטניות ועוד. רצוי לאכול כל 3-4 שעות מנה קטנה עם הרבה ירקות וכך גם לאזן את המשקל שנוטה לעלות עם השימוש בתרופות נגד דכאון.

עוד דבר שיכול לעזור לשמירה על נפש בריאה ומרוממת זה אומגה 3 שחשוב ביותר בטיפול בדכאון. זוהי חומצת שומן המצויה בדגים החיים במים קרים כמו סלמון, מקרל ובקלה. במצבי דיכאון מומלץ ליטול תוסף של אומגה 3.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר עכשיו.