שומן טרנס

אנשים רבים מפחדים משומן טרנס ומקפידים רכוש רק מזונות דלים בשומן טרנס. האם אתם בכלל יודעים מה זה? איך הוא משפיע עלינו? וכמה בכלל מותר לצרוך? הכל בכתבה הבאה

מה זה חומצות שומן טרנס?

שמנים צמחיים הם נוזליים בטמפרטורת החדר. חומצות שומן טרנס מיוצרות במהלך הקשיית שומנים צמחיים כלומר בזמן הפיכתם מהצורה הנוזלית לצורה המוצקה.

למה יצרו שומן טרנס?

שומן טרנס הוא חלופה צמחית זולה ונוחה לתעשייה. היא מספקת מרקם של שומן מוקשה ומאפשרת שמירה על חיי מדף ארוכים יותר. כל זאת תוך שמירה על המזון כפרווה.

מה הבעיה הבריאותית בשומן טרנס?

הבעיה היא שהגוף שלנו לא יודע להסתדר עם שומני טרנס ולכן שומני טרנס מהווים גורם סיכון לעליה ברמת הכולסטרול, למחלות לב, הורדת כולסטרול הטוב ואפילו להתפתחות מחלות סרטן.

מה השתנה בתעשיית שומן הטרנס?

עד לא מזמן היצרנים לא ציינו על גבי תוויות המזון על נוכחות של שומני טרנס. עד שארגוני בריאות וגם הצרכנים דרשו להכניס את המידע החשוב הזה בגלל ההשפעה המשמעותית של שומני הטרנס על הבריאות. פעם עיקר ספקי הטרנס היו מרגרינות אך תחת השפעת דעת קבל הצרכנים חברות המזון שינו את תהליך הייצור של המרגרינות כך שבמרגרינות שקונים היום בסופרים כמעט ואין שומני טרנס. יש עדיין שומני טרנס במרגרינות הנמצאות בשימוש בתעשיית המזון לייצור של בורקס, מלוואח, עוגיות, בצק עלים קפוא – בקיצור כל דבר שדורש תוספת מרגרינה. כדי לזהות את שומני הטרנס במזונות המעובדים המוכנים שימו לב שבד”כ זה יופיע תחת השם שומן צמחי מוקשה. השתדלו לא לקנות את המוצרים הללו.

כמה שומני טרנס מותר לצרוך?

התשובה היא כמה שפחות אבל עדיין שומני טרנס נמצאים בכמויות קטנות בחלק מהמזונות אפילו באופן טבעי. לפי ההמלצות האחרונות כדאי להוריד את כמות שומני הטרנס במוצר לפחות מ-0.5% מסך השומנים. לפעמים כותבים על העטיפה לא מכיל שומני טרנס או מכיל פחות מ0.5 גרם למוצר. הכמויות הללו מזעריות וסביר להניח שאינן גורמות לנזק כלשהו.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב