כל מה שרצית לדעת על קינואה ולא ידעת את מי לשאול

מה זה קינואה? דגן? קטנית? האם היא בריאה ומה עושים איתה? הכל בכתבה הבאה.

קצת היסטוריה

מקור הקינואה בדרום אמריקה שם הייתה נפוצה לפני 4000-5000 שנה. משם הגיעה לאמריקה הצפונית ולחלקים אחרים של העולם.

לא, זה לא בדיוק דגן

למרות שמייחסים אותה לקבוצת הדגנים היא למעשה לא דגן אמיתי אלא שייכת למשפחה שקרובה יותר לתרד. היא עשירה יותר בחלבון מדגנים כמו אורז וגריסים אבל דלה יותר בחלבון בהשוואה לקטניות ואורז פרא.

הרכב תזונתי

בנוסף לחלבון ופחמימות מורכבות היא עשירה בסיבים תזונתיים (7 גרם ל-100 גרם), סידן, ברזל, אבץ, ויטמינים מקבוצה B ומגנזיום. התכולה הגבוהה יחסית של סידן וברזל חשובה במיוחד לצמחונים ולטבעונים.

מתאימה גם לצליאק

הקינואה אינה מכילה גלוטן ולכן מתאימה לצריכה גם עבור חולי צליאק. חשוב לציין שלגבי כשרות לפסח דווקא עדיין שנויה במחלוקת למרות שנראה שהיא למעשה אכן כשרה לפסח.

אולגה רז

ומה לגבי הטעם

גרגרי קינואה טבעיים מכילים ספונינים, בעלי טעם מר, כך שגרגירי קינואה עוברים תהליך עיבוד מיוחד כדי לשחרר אותם מספונינים, המשמשים בתעשייה לצרכים לא תזונתיים שונים (אבקות כביסה). מי שמשתמש בקינואה טבעית, חשוב לרחוץ לפני השימוש או הנבטה. תהליך הנבטה מהיר מאוד , כשעתיים, לעומת כ-12 שעות של חיטה, משפר את הערך התזונתי של קינואה, מרכך ומאפשר שימוש מהיר.

דברים שאפשר לעשות עם קינואה

ניתן לשלב קינואה במתכונים שונים – בתור תוספת פחמימה לארוחה (במקום אורז, פתיתים וכדומה), כתוספת לסלט, סלט טבולה (במקום בורגול), מרקים ועוד.

 מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולהבין יותר באוכל, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.