כל מה שצריך לדעת על מרק

החורף בפתח ועימו המרקים – מרק זו מנה דלת קלוריות, טעימה ומשביעה  שיכולה לספק מרחב גדול מאוד ליצירתיות.

איזה סוגי מרקים יש ואיך מתייחסים אליהם בדיאטת הלחם?

ישנם סוגים שונים ומגוונים של מרקים כאשר מרקים על בסיס ירקות בלבד (לדוגמאמרק ירקות קלאסי – גזר, קישוא, בצל וכדומה; מרק כתום מדלעת וגזר) הם לצריכה חופשית בעוד שמרקים המכילים גריסים ו/או קטניות מהווים תחליף לכריך (לדוגמאמרק גריסים/אפונה/עדשים וכן הלאה).

במה ניתן להשתמש לבסיס המרק

אפשר לעשות מרק על מים בתוספת אבקת מרק או על ציר עוף /בשר אבל בשני המקרים רצוי שיהיה דל שומן.

טיפים להכנת מרקים בריאים וטעימים:

1. לא לפחד ממונוסודיום גלוטמט – מונוסודיום גלוטמט הינו משפר טעם, משרה טעם אוממי (הטעם החמישי) שקיבל שם רע שלא בצדק. הוא מצוי במזונות רבים באופן טבעי לדוגמא בבשרים, עגבניות, דגים, ברוקולי, גבינות רוקפור ופרמזן ומשמש כתבלי כבר מעל ל-100 שנה. מחקרים שונים הוכיחו את בטיחותו והראו יעילותו בשיפור טעם המזון. אז מאיפה השם הרע? ישנם אנשים שסובלים מ”תמונת המסעדה הסינית” בעקבות אכילה של כמות גדולה של מונוסודיום גלוטמט – לרוב האנשים אין כלל בעיה זו. אז למה כן? כי מונוסודיום גלוטמט מאפשר להפחית את כמות המלח  – חשוב במיוחד לסובלים מיתר לחץ דם. מילה שלי – אני תמיד קונה אבקת מרק המכילה מונוסודיום גלוטמט – טעים יותר, בריא יותר ואפילו זול יותר!

2. להכין ציר בקר/עוף דל שומן בקלות – מרתיחים את חלקי העוף/הודו/בקר לא שמן וללא עצם (פחות מומלץ) קפואים או מופשרים במשך 10-15 דקות, שופכים את המים, מנקים את חלקי העוף/בקר מעור ושומן (הרבה יותר בלוט לעין לאחר ההרתחה), רוחצים את החלקים ומכניסים למים נקיים – הם ישמשו להכנת ציר המרק. ממשיכים להרתיח עד ריכוך חלקי העוף, ניתן להוסיף אבקת מרק ואז לא צריך תוספת מלח. ניתן להשתמש בציר להכנת מרק ירקות/גריסים/קטניות.

3. לבשל את הירקות medium-well – את הירקות כדאי להוסיף למרק כמעט מוכן ולבשל זמן קצר כך שהם מבושלים דיים אך מעט קשים. ניתן להוסיף פטרוזיליה/שמיר/כוסברה מיד אחרי שסוגרים את האש.

4. להוסיף תבלינים לקראת סוף הבישול

5.  לשיפור טעם המרק משתמשים בירקות טעימים  – אפשר לשפר את טעם המרק אם גזר, סלרי ובצל מטגנים קודם במעט שמן עד צבע מוזהב. זה משפר גם את הריח וגם את הטעם של המרק.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר עכשיו.