שינה והשמנה – מסתבר שיש קשר

האם אתם ישנים פחות מ-7 שעות בלילה? אם לא – זה מגביר את הסיכון לעליה במשקל ומקשה על ירידה במשקל. מה הקשר אתם שואלים? ובכן המערכת ההורמונאלית של הגוף עובדת בצורה מעגלית כך שיש הורמונים שהפרשתם גבוהה יותר בלילה ויש הורמונים שהפרשתם גבוהה יותר היום וזה חשוב לתקינות הגוף. דוגמאות :
1. הורמון גרלין – הורמון שמופרש מהקיבה ומגביר תחושת רעב, בלילה רמתו יורדת ואם לא ישנים בלילה רמתו עולה וחשים רעב מה שמגביר סיכון לעליה במשקל.
2. הורמון אינסולין – מחסור בשינה מגביר עמידות לאינסולין מה שעשוי להוביל לעליה ברמות אינסולין ולעכב ירידה במשקל.
3. הורמוני סטרס כמו קורטיזול – הורמוני סטרס אמורים להיות נמוכים יותר במהלך הלילה ואם לא ישנים רמתם עולה, הם משבשים פעילות של אינסולין וכך עשויים לתרום לירידה במשקל.
4. הורמון גדילה – הורמון חשוב לשיפור מבנה השריר ופעילותו בצעירים ובמבוגרים ובלילות נמצא בשיא פעילותו. אם לא ישנים בלילה יתרונותיו מפוספסים ולכן השריר לא נבנה בצורה נאותו ובמקומו ישנה בנייה של שומן. יש אפילו מומחים הטוענים ששינת שבע שעות שווה אף יותר מפעילות בחדר הכושר.
5. הורמון לפטין – הורמון שמופרש מרקמת השומן, מעורר תחושת שובע ואמור לעלות במהלך השינה. אם לא ישנים הוא יורד ואז חשים יותר רעבים.
מספר נקודות למחשבה :
• בשורות רעות – ככל שמתבגרים הנזק ממחסור בשינה גובר ובנוסף, אם לא ישנים מספיק בלילה ומשלימים את השינה במהלך היום – תורם להפחתת העייפות אבל לא מתקן את הפעילות ההורמונאלית הנגרמת על ידי מחסור בשינת לילה.
• בשורה טובה – אם משלימים שעות שינה בלילה במהלך השבוע הנזק פוחת.
מסקנות : שינה חשובה מאוד גם לבריאות וגם למשקל אז פנו לעצמכם שבע שעות שינה לפחות בחלק מימי השבוע – זה שווה את זה.
מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

ואם גם אתם רוצים ללמוד להכין אוכל בריא, טעים ולא משמין עבורכם ועבור בני משפחותיכם, תרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו קשר דרך האתר