יתר לחץ תוך גולגלתי (פסאודוטומור צרברי , Pseudotumor cerebri)

הייתם מאמינים שניתן לטפל במחלת עצבים כואבת על ידי דיאטה? המטופלות שלי יכולות לספר לכם על דיאטה שעשתה להן מהפך בחיים מכל הבחינות.
מה זה פסאודוטומור צרברי?
פסאודוטומור צרברי זו מחלה אכזרית במערכת העצבים המתבטאת בעלייה בלחץ תוך גולגלתי, ללא הימצאות גידול או מחלות אחרות שיגרמו לכך. לחת זה עלול לגרום לנפיחות עצב הראייה ולהסתיים, אם לא מטופל, בעיוורון.
סימפטומים של פסאודוטומור צרברי
הסימפטומים העיקריים הם – ראשית כאבי ראש (יותר מ-90% מהחולים), הקאות, בחילות, כאבי צוואר וכתפיים, רעשים באוזניים, חוסר תחושה בגפיים, חולשה, ירידה בתחושת ריח ועוד ובנוסף מופיעים שיבושים בראייה כמו ראייה כפולה, עיוורון זמני ועוד.
גורמים לפסאוטומור צרברי
לא כל כך ברור מה גורם למחלה (למרות שישנן השערות לא מוכחות) אך נראה שהיא לא תורשתית.
אבחון פסאודוטומור צרברי
האבחון נעשה על ידי CT ו-MRI וכן בדיקת ניקור מותני.
סטטיסטיקות של פסאודוטומור צרברי
המחלה פוגעת בדרך כלל בנשים צעירות הסובלות מעודף משקל, לפי הסטטיסטיקות 1 מכל 100,000 סובל/ת מהמחלה. הגיל הממוצע הוא 30 ונשים חולות בה יותר מאשר גברים. השמנה הינה סימן ההיכר וגורם סיכון משמעותי להופעת המחלה : בנשים שמשקלן 10% גבוה מהרצוי סיכון המחלה עולה פי 13! ובאלו שמשקלן 20% גבוה מהרצוי מספר זה עולה עד כדי פי 19! שכיחות המחלה עלתה משמעותית בין השנים 1988 ועד היום כנראה על רקע מגיפת ההשמנה.
טיפול רפואי
תרופות – Diamox שהיא תרופה קשה עם תופעות לוואי רבות, משתנים, משככי כאבים ובמידה ואין ברירה ניתוח.
טיפול תזונתי
אתם בטח שואלים את עצכם מה לכל זה ולדיאטה? ובכן יש קשר משמעותי. רוב הסימפטומים ולפעמים כל הסימפטומים נעלמים כשנשים אלו יורדות במשקל! אין כאבים ותופעות אחרות, מורידים להן את כל התרופות, הן מתחילות להרגיש כאילו לא היו חולות מעולם וזה שווה בהחלט.
הניסיון האישי שלי עם טיפול בפסאודוטומור צרברי
אני מנחה קבוצת תמיכה והרזיה לנשים החולות בפסאודוטומור צרברי. במהלך המפגשים נוצרה אווירה ידידותית מאוד, המשתתפות מדברות ביניהן גם בין המפגשים, תומכות ועוזרות אחת לשנייה. בפגישות אנו מדברות על בעיות בהתנהגות אכילה, על עמידה במחויבויות, על מה לקנות ומה לא, על מהות המחלה שלהן והסימפטומים שהולכים ונעלמים, על הפסקת הטיפולים התרופתיים כתוצאה מהירידה במשקל, על מה , כמה ואיך לאכול, על איך לשנות אוכל בבית ואיך להאכיל את הילדים, על מה עושים באירועים וחגים ועוד נושאים רבים אחרים. אני שולחת את המשתתפות לבדיקות דם נוספות שמאתרות מחסורים בויטמינים ומינרלים וממליצה להן על נטילת תוספי תזונה מתאימים במידת הצורך.
מהי הדיאטה שאני נותנת שעוזרת להן כל כך? דיאטת הלחם!
הדיאטה עשירה בפחמימות מורכבות (לחם, פסטה, אורז, גריסים וקטניות), מכילה מעט סוגי בשר רזים ודגים, מוצרי חלב והרבה ירקות, שמן זית או קנולה ושתייה ללא סוכר ואת כל זה אוכלים בארוחות קטנות כל 3-4 שעות כך שלא רעבים ולא סובלים.
דיאטת הלחם הפכה אצל המשתתפות לאורח חיים והן מכניסות אותה לביתן, למשפחות שלהן וכך כולם זוכים לתזונה בריאה ומעודדת שמירה על המשקל תקין. רובן ירדו במשקל 10-35 ק”ג והרופאה המטפלת במחלתן הורידה את מינוני התרופות שלהן עד כדי הפסקת המתן שלהן. דיאטת הלחם עובדת בצורה מופלאה ומוצלחת הן בשיפור מצבן של חולות אלו אך היא יעילה גם במצבים רבים אחרים כמו איזון סוכר, כולסטרול וטריגליצרידים בדם, שיפור תפקוד מערכת העיכול ואיזון לחץ בדם וטיפול ומניעה במחלות כמו סוכרת ומחלות לב וכלי דם. בדיאטת הלחם ניתן לרדת במשקל ביעילות, בכיף, תוך שיפור החיוניות ומצב הרוח והפחתת החשק למתוק. דיאטת הלחם אינה מבצע בזק אלא דרך חיים והמטופלות שלי יכולות להעיד – דרך חיים משתלמת במיוחד.
מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו קשר עכשיו.