"מכורים לפחמימות" – האם יש דבר כזה?

פחמימות איננה קבוצה אחידה, היא כוללת 2 קבוצות גדולות:
1. פחמימות פשוטות או סוכרים (סוכר חום ולבן, סוכר פירות פרוקטוזה, סוכר ענבים גלוקוזה, סוכר חלב לקטוזה ועוד). סוכרים מעלים במהירות את רמת הסוכר ורמת האינסולין בדם, מה שתורם לעלייה במשקל ולקושי בירידה במשקל.
2. פחמימות מורכבות, המורכבות מסוגי העמילן, הכוללים או לא כוללים סיבים תזונתיים. קבוצה זו כוללת 3 סוגי פחמימות מורכבות
א. פחמימות מנוקות (refined carbohydrates) המכילות רק עמילן ללא קליפות, לדוגמה קמח לבן, סוגי אורז לבן, סולת, קמח תפו”א, קורנפלור וכו’. פעילותן בגוף דומה לזאת של הסוכרים, כלומר הן מעלות במהירות את רמת הסוכר ורמת האינסולין בדם, מה שתורם לעלייה במשקל ולקושי בירידה במשקל.
ב. פחמימות מלאות, כאלה שקליפותיהן נשמרו ונאכלות יחד עם העמילן, לדוגמה גריסים למיניהם, חיטה מלאה ומוצריה, קטניות (מכילים יחסית יותר חלבון לעומת דגנים), וכדומה. פחמימות אלה מכילים סיבים תזונתיים הדרושים לפעילות תקינה של מערכת העיכול, הם מקנים תחושה שובע משמעותית יותר, הם מעיתים את קצב הספידה של המזון ועל ידי כך מונעים לעלייה דרסטית ומהירה של הסוכר והאינסולין בדם. בנוסף, פחמימות מלאות מכילים ויטמינים ומינרלים חשובים לתפקוד תקין של הגוף.
ג. פחמימות המכילים עמילן עמיד (resistant starch). המיוחד בקבוצה זו הוא שעמילן עמיד נספג באיטיות במערכת העיכול, כל שהעלייה בסוכר ובאינסולין איטית יותר מאשר בסוגים אחרים של הפחמימות. דוגמאות המוצרים הנמצאים בקבוצה זו: אורז בסמטי (לבן או מלא), פסטה מקמח דורום, גרידים וקטניות (המכילים גם סיבים).

כשאומרים לי על “התמכרות” לפחמימות, אני תמיד שואלת באיזה פחמימות מדובר. התשובות בדרך כלל מתייחסות לעוגות/עוגיות/בורקס וכדומה. האם זה פחמימות? במידה מסיימת אבל לא הפחמימות אותן מומלץ ורצוי לאכול. עוגות ועוגיות מכילות סוכר וקמח לבן, שהן הפחמימות הלא מומלצות, וגם הרבה מאוד שומן. כמות הפחמימות בבורקס קטנה מאוד יחסית לכמות שומן שבבצק וגם במילוי, כך שאפשר לקרוא להם יותר שומנים מאשר פחמימות.
בדיאטת הלחם שפותחה על יד דר’ אולגה רז, צורכים פחמימות מלאות ומכילות עמילן עמיד, אותן הפחמימות בעלות מדד גליקמי נמוך שלא מעלות את דראבטית את רמת הסוכר והאינסין, מכילות ויטמינים ומינראלים, מועילות לפעילות תקינה של מערכת העיקול, ומה שחוב לא פחות, מעלות את רמת הסרוטונין במוח, מה שתורם לשובע ולרוגע.
בדיאטת הלחם אוכלים כל 3-4 שעות ארוחות שמכילות פחמימות אלו וכך יורדים במשקל בצורה יעילה ובריאה, בלי סבל שכל כך אופייני לדיאטות אחרות. דיאטת הלחם היא לא דיאטה אלא אורך החיים ולכן אפשר לשמור עליה לאורך זמן.
פחמימות – המזון הטבעי של בני אדם משחר ההיסטוריה, כל העמים מבססים את התזונה שלהם על פחמימות, שונות (סינים על אורז, דרום אמריקאים על תירס, תושבי אירופה ואמריקאים על דגנים וכו’).
להיות מכורים לפחמימות זה דבר מצוין, רק צריך לדעת איזה פחמימות לבחור.
מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר