סוכרת – לנפץ את המיתוס

שכיחותה של סוכרת סוג 2 בעולם הולכת ועולה במקביל לעלייה בהשמנה ובתזונה הלקויה. סוכרת סוג 2 כבר אינה מוגדרת בתור סוכרת מבוגרים מאחר וכיום ניתן למצוא אותה גם בקרב ילדים על רקע השמנת יתר. למרבה הצער, ישנם מיתוסים שונים ואי הבנות נפוצות בנוגע לתזונה שמובילים לפגיעה בטיפול הנכון ויוצרים חששות מיותרים.
1. רק מי שמקבל תרופות לסוכרת הינו חולה סוכרת
האמת : לא נכון. לסוכרת מספר שלבים כאשר בתחילה מדובר בטרום סוכרת/סוכרת סמויה – שלב התחלתי בו הסוכרת טרם באה לידי ביטוי במלוא עוצמתה. חשוב לדעת שבשלב זה הסוכרת עוד ניתנת למניעה על ידי שינויים בתזונה, פעילות גופנית ואורח חיים וללא טיפול תרופתי. מכאן שחשוב להיות מודעים ולצאת מההכחשה כדי לקבל טיפול נכון ולמנוע את הסוכרת עם כל סיבוכיה.
2. חולי סוכרת חייבים להזריק אינסולין
האמת : ממש לא! חולי סוכרת סוג 1 אכן זקוקים להזרקות אינסולין, אבל חולי סוכרת סוג 2 לא חייבים להגיע להזרקות אינסולין. לפני שמגיעים לשימוש באינסולין יש תרופות שונות שמסייעות באיזון סוכרת ויכולות לדחות את הצורך בשימוש באינסולין. עם זאת, חשוב לזכור שהדבר הראשון והיעיל ביותר שיכול לעזור זה שינוי תזונתי.

3. מי שסוכרתי ונוטל תרופות לסוכרת ו/או משתמש באינסולין לא יוכל להפטר מהמחלה
האמת : לא לחלוטין. מטופלים רבים מצליחים להקטין מינון תרופות ו/או אינסולין ואף מפסיקים ליטול אותם לחלוטין (כמובן אך ורק באישורו של הרופא המטפל ועל סמך שיפור בבדיקות הדם). ניתן להשיג זאת על ידי תזונה מתאימה, שיפור במשקל וביצוע פעילות גופנית.
4. לסוכרתיים אסור לאכול פחמימות
האמת : לא נכון כלל וכלל. פחמימות הן בסיס חשוב לתזונתו של הסוכרתי אבל חשוב לדעת איזה פחמימות וכיצד לחלקן על פני היום. חשוב להתבסס על פחמימות מורכבות עם אינדקס גליקמי נמוך כגון לחם מלא/קל, גריסים, קטניות ,פסטה מקמח חיטת דורום/מלא, קוואקר (שיבולת שועל), אורז בסמטי/מלא, בטטות וכן הלאה. האגודה האמריקנית לסוכרת ממליצה על 55-65% מסך הקלוריות היומי ממקור של פחמימות מורכבות בדיאטות של סוכרתיים. עד היום רופאים רבים אינם מודעים לחשיבותן של הפחמימות ולא ממליצים למטופלים שלהם לצרוך פחמימות שונות כמו לחם – דבר שמחמיר את מצב הסוכרת.
5. עדיף לסוכרתיים לבחור דיאטה דלת פחמימות ועתירת חלבון
האמת : בדיוק הפוך. דיאטה עשירה בחלבונים יוצרת עומס על הכליות ולכן גורמת להן לנזקים בלתי הפיכים. מאחר והגוף זקוק לאספקת פחמימות לשם פעילות שוטפת, דיאטה שהיא דלת פחמימות תוביל להגברת תהליכי פירוק השריר לייצור סוכר. התהליך יוביל להפחתה במסת השריר, פגיעה בירידה במשקל ופגיעה באיזון הסוכר בדם.
6. אם מזריקים אינסולין או נוטלים תרופות לסוכרת אפשר לאכול מה שרוצים.
האמת : לא נכון. אם לא שומרים על דיאטה נכונה – לא ניתן להגיע לאיזון הסוכר בדם.
7. אם יש סוכרת סמויה או נטייה משפחתית לסוכרת – אין מנוס מלפתח סוכרת.
האמת : נכון במידה ולא מקבלים טיפול מתאים. אם יש מצב של “סוכר גבולי” כלומר טרום סוכרת זהו סימן אזהרה ותו לא. מכאן שאם תחליטו לעשות שינוי חיובי – לשנות את התזונה, לרדת במשקל ולשמור על משקל תקין, להגביר במידה את הפעילות הגופנית – תוכלו ללא כל ספק למנוע את הופעת הסוכרת או לכל הפחות לדחות אותה לגיל מבוגר בהרבה. גם אם יש היסטוריה משפחתית של סוכרת – זו נטייה בלבד, לכן אל תתנו לגנטיקה שלכם לנצח, היו חכמים וחזקים והחליטו לגבור על המחלה ולמנוע אותה – זה בידיים שלכם.
8. לחולי סוכרת אסור לאכול סלק וגזר מאחר והם מתקתקים
האמת : לא נכון. מותר לאכול אותם למרות הטעם המתקתק , הערך התזונתי שלהם גבוה , הם עשירים בויטמינים, מינרלים וסיבים. הסיבים בירק מונעים את הספיגה המהירה של הפחמימות במערכת העיכול וכך גם מורידים את האינדקס הגליקמי.
9. פירות זה בריאות, אפשר לאכול כמה שרק מתחשק
האמת : לא נכון לסוכרתיים ולסובלים מעודף משקל. את צריכת הפירות יש להגביל לעד 1-2 מנות ,אם בכלל, וזאת עקב כך שהפירות עשירים בסוכר פירות (פרוקטוז) שתורם להשמנה באיזור הבטן יותר מסוכר מסוגים אחרים. כמובן שלא מומלץ לשתות מיץ פירות.
10. סוכרתיים צריכים לשים לב רק לפחמימות, את שאר המזונות ניתן לאכול בחופשיות
האמת : לא מדויק. חשוב לשים לב לא רק לכמות הפחמימות, סוגם וחלוקתם אלא גם לערך הקלורי של התפריט. עודף בשומנים או חלבונים מוביל להשמנה ועודף חלבון מוביל גם לעומס כלייתי (יש לזכור שהכליות רגישות במיוחד אצל חולים סוכרתיים). מאחר וחולי סוכרת מצויים בסיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם מומלץ שיבחרו בשומנים בריאים כמו שמן זית/קנולה, טחינה, אבוקדו וכן הלאה. כמובן יש להקפיד על מוצרי בשר וחלב דלי שומן.
11. לסוכרתיים אסור לאכול בלילה
האמת : להיפך, חשוב שסוכרתי יאכל כשעה לפני השינה, מומלץ מזון פחמימתי כמו פרוסת לחם + ממרח לא ממותק או דייסת קוואקר. ארוחה מסוג זה תסייע למניעת ירידה ברמות הסוכר במהלך הלילה ועלייה ברמות הסוכר בבוקר (תסמונת השחר).

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב.

אם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם? תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר