סוגי המלח, ההבדל ביניהם ולמה צריך מלח.

סוגי המלח וההבדלים ביניהם.

נמצאים היום בשווקים לא מעט סוגי מלח שונים.  נדבר על אלה מהם שיותר פופולריים בארץ, אבל קודם – למה אנחנו זקוקים למלח, אם בכלל?

מלח הוא תרכובת של נתרן וכלור.  נתרן חיוני לתפקוד תקין של גופנו, בין היתר לכיווץ והרפייה של שרירים, לשמירה על מאזן נוזלים, לתפקוד תקין של מערכת העצבים, ובכלל, האיזון בין נתרן לאשלגן מאפשר פעילות תקינה של כל תא ותא בגוף.

ההמלצה המקובלת כיום היא 2300 מ”ג נתרן ליום, שווה ערך לכ-1 כפית מלח.

ההמלצה לאנשים שסובלים מיתר לחץ דם, מחלות כליות, או אי ספיקת לב, יורדת לכמעת חצי כפית.

קיימות הסתייגויות בספרות המדעים של השנים האחרונות מהגבלה כה משמעותית של המלח באנשים בריאים מחקרים מהשנים האחרונות מראים שצמצום מופרז של מלח אצל אנשים בריאים אינו רצוי, ושאפילו כ-2 כפיות מלח ביום לא רק שאינן פוגעות בבריאות, אלא עשויות להועיל.

הגבלה מוגזמת בנתרן עלולה להיפונתרמיה – רמות נמוכות של נתרן בדם.  זה מצב מסוכן מבחינה בריאותית, ויכול לקרות למשל בהזעה מוגברת לאורך זמן (פעילות גופנית קשה וארוכת טווח או טיול ארוך בשמש, זאת הסיבה לצרוך במצבים כאלה משקאות איזוטוניים המכילים מלח וחומרים אחרים)), או בשימוש בתרופות מסוימות, כמו אלה שגורמות להוצאת נוזלים מהגוף, או תרופה לאפילפסיה (טגרטול).

אי לכך, שימוש במלח צריך להיות חכם, והדרך הטובה ביותר, במידה ויש שאלות, היא להתייעץ עם דיאטנית קלינית.

חשב לציין שלרגישות למלח ולנטייה ללחץ דם גבוה קיים רקע גנטי, ואפשר במפה גנטית לזהות את הגן ולצפות מראש את הנטייה לפתח יתר לחץ דם.

 אז איזה סוגי מלח נפוצים בארץ?

  1. מלח שולחן – מופק ממאגרי מלח תת קרקעיים. מנוקה ואינו מכיל כמות משמעותית של חומרים נוספים.
  2. מלח גבישי – אותו המלח, רק בצורת גבישים. בארה”ב קוראים לו kosher salt
  3. מלח ים – מופק ממי ים מיובשים, בדרך כלל גבישי, עשוי להכיל כמויות משתנות של מינרלים שונים הנמצאים בים, כמו אבץ, אשלגן ועוד, מה שנותן טעם יותר מורכב ומעניין. עלול להכיל מתכות כבדות, במקורות שונים אפשר למצוא מידע שונה.
  4. מלח ורוד הימלאיה – מופק ידנית ממאגרים הנמצאים בפנג’ב שבפקיסטן, לייד הרי ההימלאיה, משאריות של הים הקדום שהיה שם. הוא מכיל 98% נתרן כלורי וב-2% הנותרים נמצאים מינרלים וחומרים שונים בכמויות מזעריות. אין הוכחה מדעית לתועלת כלשהי מחומרים אלה. ישנם כנראה גם כמויות זניחות של חומרים טוקסיים ורדיואקטיביים, מקורות שונים נותנים מידע שונה. הצבע משתנה מלבן לוורוד ותלוי בסוגי החומרים הנמצאים במלח, כנראה בעיקר אוקסיד ברזל (iron oxide). יש לו טעם ספציפי, ובגלל הצורה הגבישית יש פחות מלח בכפית מאשר במלח שולחן.
  5. מלח שחור מהוואי – מופק מהרי געש באיים. הצבע השחור נובע מתוספת פחם מיוחד (activated coal)

ישנם סוגים נוספים, אבל לא בשימוש אצלנו.

ולפי משרד הבריאות באוכלוסייה שלנו קיים מחסור ביוד, אני ממליצה לבחור מלח שרשום על אריזתו “בתוספת יוד”, אני אישית תמיד מחפשת את הסוג הזה של מלח שולחן, זאת כמובן פרט לאנשים הרגישים ליוד.

 

 

יש לכם שאלות, רוצים לעשות שינוי בתזונה ואורך החיים, הינכם מוזמנים לפנות אלי בטלפון 036094147 או טפלון אישי שלי 054-6603800

או להשאיר פרטים בטופס יצירת קשר ואני אחזור אליך עם כל הפרטים.