דיאטת הלחם בקיץ

מאת ד”ר אולגה רז, PhD RD, דיאטנית קלינית, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בביה”ח “איכילוב”, ראש החוג למדעי התזונה במרכז האוניברסיטאי “אריאל”, מנכ”ל “מרכז רז להרזיה ותזונה בריאה”, מפתחת דיאטת הלחם
החגים מאחורינו והקיץ כבר כאן ופתאום כולם נזכרים שהם “חייבים” לרדת במשקל. בניגוד לחורף, בקיץ לובשים בגדים דקים וקצרים יותר וכך כל השומן שהצטבר במהלך החורף נגלה לעין.
זהירות – דיאטות כאסח!
לכן רבים ממהרים לעשות דיאטות כאסח שונות ומשונות במטרה להשיג את הגוף החטוב שהם כה רוצים. מה ההגיון שעומד מאחורי הדבר? אנשים רוצים לראות תוצאות ומהר! מאמינים שכשסוגרים את הפה פשוט מרזים ואכן יש בזה מן האמת באנשים צעירים שלא התנסו בדיאטות רבות אבל מה הלאה? חשוב לזכור שדיאטות כאסח גם אם מורידות בהתחלה במשקל מובילות בסופו של דבר לעליית משקל + ריבית כי בלתי אפשרי לשמור עליהן לאורך זמן. יתרה מזאת, הגוף חכם – ברגע שהוא מרגיש שמחסירים ממנו בצורה חדה מזון הוא פשוט נעשה חסכן וכך בכל מחזור של דיאטת כאסח חילוף החומרים יורד עוד ועוד ומצמצם את כמות המזון שניתן לאכול כדי לשמור על המשקל ובמיוחד כדי לרדת במשקל. באנשים מבוגרים ובעיקר באנשים שעשו דיאטות רבות במהלך חייהם יש קושי לרדת במשקל גם עם דיאטת כאסח מה שמוביל לתחושה של תסכול ובסופו של דבר לשבירה ואפילו לעלייה נוספת במשקל.
זהירות – מוקשי דיאטה בקיץ!
יש אנשים שקל להם יותר לרדת במשקל בקיץ מאחר והחום מוריד להם את תחושת התאבון, הם נהנים לאכול סלטים טריים ונהנים מאכילת ארוחות קלילות יותר ופחות מחפשים אחר תבשילים עשירים ואילו אחרים מעידים שקשה להם לרדת במשקל בקיץ בגלל כל הפיתויים. אז איזה פיתויים יש בקיץ?
1. משקאות ממותקים – חשוב מאוד לשתות כמות נוזלים מספקת, ביחוד בקיץ בו מאבדים יותר נוזלים – לנשים כדאי לשתות 1.5-2 ליטר (8-10 כוסות) ולגברים כדאי לשתות 2-2.5 ליטר (10-12 כוסות) ואם מדובר ביום חם מאוד או שנמצאים בתנאי חום ולחות מומלץ לשתות יותר אבל מדובר על נוזלים ללא סוכר. לעצור בדוכן מיצים ולשתות שייק גדול או לשבת בבית קפה על אייס קפה זה אולי מרווה אבל גם מוסיף לתפריט הרבה קלוריות וסוכר.
מה כן לשתות? מים, קפה, תה (ללא תוספת סוכר אפשר עם ממתיק מלאכותי), חליטות צמחים, משקאות דיאטטים.
מה לא לשתות? משקאות ממותקים, מיצים כולל מיצים טבעיים, שייקים, אייס קפה, ברד וכדומה. כוס אייס קפה מכילה כ-4-6 כפיות סוכר וכוס מיץ כ-4 כפיות סוכר.
2. גלידות – רבים ובמיוחד רבות אוהבים גלידה, כל כך אוהבים אותה שאוכלים אותה לאורך כל השנה קיץ,חורף,סתיו,אביב אך בקיץ הגלידה נחשבת למזון מושלם – קריר, טעים, זמין – מהווה “כדור הרגעה” לחלק מהאנשים ברגעי משבר, בילוי בנעימים לזוגות צעירים ולחברים וגם סתם נשנוש באמצע היום. עם זאת אסור לשכוח שבגלידה יש גם לא מעט קלוריות, סוכר ושומן.
איך כן לאכול גלידות? אין צורך להמנע לחלוטין מצריכת גלידות אבל יש לאכול אותן בצורה חכמה ובהגבלה. רצוי לבחור בגלידות דיאטטיות והיום יש מגוון אדיר – הן בגלידות אישיות והן בגלידות משפחתיות. רצוי לצמצם ככל הניתן גלידות עתירות שומן וסוכר. בכל מקרה ההמלצה שלי היא לא לאחסן בבית גלידות רגילות אלא לאכול אותן רק מחוץ לבית – בגלידריה, בבית קפה – כך גם נהנים מהבילוי וגם נמנעים מאכילת כמויות גדולות של גלידה סתם כי “יש בבית”. הילדים מבקשים? קונים במכולת את מה שהם רוצים וגורמים עניין.
3. פירות – ישראל שופעת בפירות מסוגים וטעמים שונים ובקיץ השפע עולה על גדותיו. אנשים רבים אוהבים פירות וגם מקשרים אותם לבריאות ואפילו למשהו דיאטטי. לא מעט אנשים יכולים לשבת בערב מול הטלוויזיה עם קערת פירות ולאכול אותה בלי לחשוב פעמים. מה בפועל? אכן פירות עשירים בויטמינים, מינרלים ופיט וכימיקלים חשובים אבל אסור לשכוח שהם גם עשירים מאוד בסוכר – כל פרי ממוצע מכיל כ-2-3 כפיות סוכר בתלות בגודל.
איך להנות מהפירות בלי לעלות במשקל? כדאי להגביל את צריכת הפירות ל-1-3 מנות פרי ליום בהתאם למצב בריאותי ומשקל. ברור שעדיף פרי על ממתק אבל הכל צריך להיות במידה. שימו לב – ככל שהפרי קטן יותר כך אתם מקבלים פחות קלוריות ופחות סוכר.
4. נסיעות לחו”ל – נסיעות לחו”ל יכולות להוביל לעלייה במשקל או לשמירה ואפילו ירידה במשקל בתלות בסוג הטיול וכמובן בסוג המטייל. אם אתם נוסעים לטיול שכולו חוויה קולינרית, לטעום מכל מה שיש לארץ להציע או אם אתם בטיול של הכל כלול מרבית הסיכויים הם שתסיימו את הטיול עם כמה קילוגרמים עודפים.
איך לטייל בלי לעלות במשקל? בוחרים לאכול מזון פחות משמין למשל כריכים במהלך היום, בארוחת הבוקר כריך עם ביצה או חביתה, פעם-פעמיים ביום לאכול בחוץ מנה בשרית רזה או פירות ים יכולים בהחלט לשמור על משקלם ואם צועדים ברגל אפילו לרדת במשקל.

דיאטת הלחם בקיץ
בניגוד לדיאטות אופנתיות שונות דיאטת הלחם היא דיאטה לתמיד, שינוי באורח חיים ובתפיסה של האוכל ותפקידו בחיים כדי להשיג ירידה במשקל ושמירה עליו לאורך זמן.

דיאטת הלחם ממליצה על אכילת ארוחה קטנה כל 3-4 שעות, מזון עשיר בפחמימות מורכבות כמו לחם, פסטה, גריסים וקטניות, בשרים רזים, עופות, דגים, ביצים, ירקות ומעט מוצרי חלב ופירות. כאשר אוכלים מכל מגוון המזונות כדי לשמור על הבריאות ועל ההנאה.

גרסת דיאטת הלחם לקיץ מאפשרת שמירה על המשקל בקלות ובהנאה :
1. אכלו כל 3-4 שעות כריך מלחם קל (כ-4-5 כריכים) ובו מרחו שכבה דקה של כל ממרח לא ממותק שמתחשק לכם למשל גבינה לבנה עד 5%, אבוקדו, חומוס, טחינה, חביתה, טונה וכדומה. אל תדלגו על ארוחות ואל תסתובבו רעבים!
2. הקפידו על צריכת ירקות בשפע : סלטים, ירקות מוקפצים, אנטיפסטי, מרק חם או קר וכו’.
3. שלבו בתפריט שמן זית או שמן קנולה לתיבול הסלט, לבישול וכו’ כ-1-3 כפות.
4. אכלו כמנות ביניים פרי אחד ויוגורט אחד ללא תוספת סוכר.
5. 3 פעמים בשבוע החליפו כריך במנה בשרית – רצוי בשר רזה כמו סינטה, עוף ללא עור, דגים ופירות ים. אפשר גם מנה קרה כמו סלט עוף קר/ סלט טונה – רצוי להמנע בארוחה זו מתוספת פחמימות כמו אורז, פסטה או לחם.
6. הקפידו על צריכת נוזלים לא ממותקים – 8-10 כוסות לנשים, 10-12 כוסות לגברים כולל מים, קפה, תה (ללא תוספת סוכר) משקאות דיאטטים.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.