אימון תזונתי – טיפים

מאמן אישי (קואוצ’ר) מלווה אנשים בתחומים שונים – עסקים, זוגיות ועוד. הוא דמות שמסייעת להתגבר במאבקים ואתגרים של החיים ומהו המאבק והאתגר הגדול של רבים אם לא השמירה על המשקל? כדי לנצח במלחמה במשקל מבלי להקריב את ההנאה מהחיים והבריאות כדאי שתפנו לאימון תזונתי אישי או קבוצתי הניתן על ידי דיאטנית קלינית מוסמכת. אימון תזונתי יקנה לכם כלים מעשיים ויסייע לכם לשנות הרגלים וצורת חשיבה כדי שתורידו במשקל ותשמרו עליו לאורך זמן.
מרבית האנשים שסובלים מעודף משקל יודעים במידה זו או אחרת כיצד לרדת במשקל, מהם מזונות “משמינים” ומהם מזונות דלים יותר בקלוריות. למרות זאת, רובם אינם יורדים במשקל או לחילופין יורדים ועולים בחזרה (בד”כ בתוספת כמה ק”ג נוספים) שוב ושוב באינספור דיאטות. למעשה החלק הקשה במיוחד הוא השמירה על המשקל המושג ומאחר ורבים מתמקדים רק בעשיית דיאטה מבלי לעשות שינוי אמיתי בצורת החשיבה בסופו של דבר הם מוצאים את עצמם שוב בנקודת ההתחלה.
מהו אימון תזונתי?
אימון תזונתי הוא סוג של coaching – אימון שמתנהל כדיאלוג ומבוסס על זיהוי של צרכים, חולשות וחוזקות של המעוניין לרזות. המאמן הוא בעצם דיאטן קליני מוסמך שנעזר בכלים מיוחדים כדי לסייע למטופל להתמודד עם הקושי בהרזיה.
האם כל טיפול אצל דיאטנית זה אימון תזונתי?
ממש לא, בניגוד לטיפול תזונתי רגיל המתבסס על זיהוי הצרכים הפיזיים של המטופל והתאמת תוכנית הרזיה, אימון תזונתי מתבסס על זיהוי מלכודות, מניפולציות רגשיות, מחסומים והתנגדויות שמעכבות ירידה במשקל וכן מסייע בשילוב של התוכנית התזונתית באורח החיים, לוח הזמנים וכמובן בנייה של מערך חיזוקים ומתן כלים מעשיים ברורים וישומיים שיאפשרו הצלחה בתהליך ושינוי אמיתי.
מה עושים באימון תזונתי?
על המאמן לסייע לאדם שרוצה לרדת במשקל לאתר את הסיבות (לפעמים תת הכרתיות) לחוסר ההצלחה שלו בירידה במשקל על אף הצהרותיו החוזרות ונשנות על רצונו העז לרזות. לאחר זיהוי הגורמים המעכבים יכול המאמן להמיר את הרצון לרזות לעשייה מעשית.
12 טיפים מעולם האימון התזונתי – מה עושים לכם?
1. מזהים את ה”מיקום” של רצונכם לרזות – מהו ה”מיקום” של רצונכם לרזות בסדר העדיפויות האישי שלכם? מאמן לתזונה מסייע לזהות אותו. למרות הצהרות על מוטיביציה להרזיה אצל רבים זה מצוי באחד המקומות האחרונים.
2. משנים את המשימה שלכם – בתהליך האימון התזונתי המאמן מסייע לכם להפוך את המשימה הכללית שלכם לרדת במשקל למשימה שמתבססת על טיפוח אישי, אהבה ודאגה עצמית, מה שמגביר את המוטיבציה ומחזק את המחויבות למשימה.
3. מחזקים את הדימוי העצמי – חיזוק של הדימוי העצמי נוצר מתוך התפיסה שהערכה עצמית היא בסיס חיוני לשינוי והעצמה. אדם שסובל מדימוי עצמי נמוך נוטה שלא לטרוח למען עצמו – הן מבחינת החזות החיצונית והן מבחינה בריאותית. מאמן תזונתי יסייע לכם לזהות את הקושי הזה ויסייע לכם בגיבוש דימוי עצמי, תדמית אישית והערכה עצמית גבוהה יותר.
4. מזהים פרצות – מאמן תזונתי יסייע לכם לזהות “פרצות” בהן נעזרים כדי להמנע מירידה במשקל. למשל אם אתם נוהגים לרכוש ממתקים בתירוץ שהם עבור ילדיכם או לאורחים שעשויים לבוא – ממתקים אלו מהווים פיתוי גדול מדי עבורכם ובסופו של דבר אתם תולים בהם את האשמה בכך שאינכם מצליחים לרדת במשקל.
5. מנתחים דפוסים – מאמן תזונתי יסייע לכם לנתח את ה”היסטוריה” של המשקל שלכם לאורך השנים, מהן הסיבות שהתחלתם דיאטות וכמובן מהן הסיבות ש”נשברתם”. יתכן מאוד שיש איזשהו דפוס התנהגות קבוע שצריך לזהותו ולשנותו.
6. נוטלים אחריות אישית – מאמן יכול לזהות הטלה של אחריות על אחרים (למשל “אכלתי כי לא נעים לי”) ומאמן לנטילת אחריות אישית.
7. מפרגנים לכם – המאמן יכול לשקף לכם את ההצלחות שלכם, לתת חיזוקים ומלמד אתכם לפרגן לעצמכם מה שמקל על ההתמודדות במשימה.
8. מזהים נקודות שחיקה ותגובות של התלהבות יתר – המאמן מזהה נקודות אלו, מברר את הסיבות ועושה עם תיאום ציפיות.
9. משווים ביחס לאחרים, אבל בחוכמה – בעיית המשקל משותפת לרבים והמאמן התזונתי יכול לסייע בשיקוף המציאות בצורה אובייקטיבית על ידי השוואה יחסית של המצב שלכם עם המצב של אחרים.
10. חושבים נכון ומדברים נכון – לחשיבה ולמילים יש כח ובאימון התזונתי לומדים כיצד לעשות “תכנות” עצמי של אופן החשיבה על מנת לקדם שינוי בדפוסי התנהגות ולצורך הצלחה במשימה.
11. איתור פתרונות מעשיים – באימון התזונתי המאמן מלמד פתרונות מעשיים להתמודדות עם מצבים שונים כמו נסיעות לחו”ל,אירועים, חגים ועוד.
12. וכמובן תוכנית תזונתית – המאמן התזונתי מאחר והוא בעצם דיאטן קליני מלמד אתכם לנהל את הבחירות התזונתיות מבחינת סוג המזון, כמות ותדירות.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.