ויטמין D -ויטמין השמש. למה ויטמין D חשוב כל כך.

ויטמין D -ויטמין השמש.ויטמין D וחשיבותו

דיאטה נכונה ובריאה היא לא כמה ואיזה אוכל לתת למטופל. היא לוקחת בחשבון גם מרכיבים חשובים הנמצאים במזונות שונים ומשפעים על בריאות ועל חולי.

אחד מחומרים אלה הוא ויטמין D עליו מדברים הרבה בעשור האחרון. בעבר ידעו שמחסור בו  גורם למחלת רככת המתבטאת בפגיה בעצמות בילדות והביטוי החיצוני – רגליים עקומות. זאת הסיבה שנתנו לילדים שמן דגים, בעל טעם מגעיל, מי שזוכר, שעשיר מאוד בוויטמין D, במטרה למנוע את המחלה.

ויטמין D נוצר בגוף בהשפעת קרני השמש או אפשר לקבל אותו עם המזון.

אז איך קורה שבמדינה שתופת שמש כמו ישראל, ששפע האוכל בה ניכר, אחוז גדול של אוכלוסייה סובר ממחסור בוויטמין D?

  1. אנחנו נמנעים מלהשתזף כדי להוריד סיכון לסרט עור – מלנומה.
  2. אנחנו עובדים שעות ארוכות במשרדים ובמקומות סגורים, בלי אפשרות להיחשף לשמש.
  3. לגבי המזון – אין הרבה מזון שעשיר בוויטמין D, פרט לדגים שמנים, כבד (לא מומלץ לאכילה תכופה), רק חלק ממוצרי החלב שמודגש על התוויות מועשר ב-וויטמין,D ביתר אין וויטמין D.

לוויטמין D חשיבות עליונה בתפקוד תקין של גופנו.

  1. הוא משפיע על בקרת רמות סידן, מגנזיום וזרחן, אחראי במידה רבה על בריאות העצם. וויטמין D מעלה את יכולת של ספיגת סידן במעיים, מעודד בניית העצם ושומר על רמה תקינה של סידן בדם.
  2. הוא מאפשר פעילות תקינה של בלוטת פרה תירואיד האחראים על מטבוליזם של סידן. שימו לב, אם רמת הסידן בדם עולה מעבר לנורמה – יש צורך, בין יתר הבירורים, לעשות בדיקת- PTH ההורמון שמופרש על ידי בלוטת פרv תירואיד. מחסור בוויטמין D מעלה סיכון לאוסטאופורוזיס ולשברים בעצמות גופנו.
  3. הוא משפיע על גדילה וחלוקת התאים, על תפקוד תקין של מערכת החיסונית, על הורדת רמות של גורמי דלקת.
  4. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לאוסטאומלסיה, המחלה של התרככות העצם, חולשת שריר, שבירות העצם, עם עלייה בסיכון לשברים ולכאבי שרירים.
  5. כיום מדברים על הקשר בין וויטמין D לסוכרת. מחקרים הראו שיפור במצב הסוכרתי בתוספת של וויטמין D.
  6. נמצא קשר בין וויטמין D לסוגי סרטן. מספר מחקרים הראו תועלת בשיפור המצב של חולי סוכרת הנוטלים וויטמין D.
  7. הוא עוזר למנוע נפילות ומשפר את המצב הדיכאוני.

בטיפול התזונתי שאני נותנת למטופלים שלי בדיקת וויטמין D היא חובה (25(OH)D3), ולפי תוצאותיה אני קובעת את המינונים המתאימים והצורה המתאימה של תוסף של הוויטמין. המינון חשוב משום שמחקרים מדברים שלא כדאי להגיע לרמות גבוהות מדי של וויטמין D.

צריכה יומית מומלצת של וויטמין D לאדם מבוגר – 600 יחידות, לאדם מעל גיל 70 – 800 יחידות.

יש לכם שאלות? רוצים לשפר את בריאותכם ובריאות ילדכם?
הינכם מוזמנים לפנות לדר' אולגה רז ולהירשם לקבוצות או לייעוצים אישיים. שנו את החייכם: 054-6603800 או 03-6094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.