קלוריות – מה זה בכלל אומר?

רבים סופרים קלוריות, בודקים כמה קלוריות מכילם מזונות שונים ותוהים כמה קלוריות בכלל הם צריכים לאכול ביום אבל לא כולם יודעים מה זה בכלל אומר, כל מה שרציתם לדעת על קלוריות ולא ידעתם את מי לשאול.
מה זה בכלל קלוריה?
קלוריה הינה יחידה למדידת אנרגיה. מי שזוכר את שיעורי הפיסיקה בתיכון בטח יודע שקלוריה היא כמות האנרגיה הדרושה לחימום גרם אחד של מים במעלת צלזיוס אחת. היות וקלוריה הינה יחידת מידת קטנה ביותר, מקובל למדוד את האנרגיה שבמזון בקילו קלוריות (כלומר אלפי-קלוריות). מכאן שהמזון שאנו אוכלים מספק לנו אנרגיה אשר נמדדת בקילו קלוריות.
נוסף לפירוש המדעי של המילה, לקלוריה יש משמעות שונה עבור אנשים שונים : הקלוריות מספקות אנרגיה הנחוצה לקיום, חיוניות וכוח לביצוע משימות החיים, לילדים הקלוריה מספקת אנרגיה לגדילה והתפתחות, לספורטאים הקלוריות מספקות כח ויכולת לנצח בתחרויות ולאלו שסובלים מעודף משקל היא אויב מספר אחד. וכולם למעשה צודקים.
כיצד יודעים כמה קילוקלוריות יש במזון?
על מנת לבדוק את תכולת הקילוקלוריות במזון שורפים אותו במכשיר יחודי ולפי כמות החום שנמדדת ניתן לדעת כמה קילוקלוריות יש במזון. מה אפשר להבין מזה? שמאחר וגופינו אינו משרפה אזי כמות הקילו קלוריות שהוא מקבל בסופו של דבר מהמזון שונה הכמות הנמדדת מבמעבדה והיא במרבית המקרים קטנה יותר.
מה קובע את כמות הקילו קלוריות במזון?
• הרכב המזון : גרם אחד של פחמימה או חלבון מספק 4 קילוקלוריות, גרם אחד של שומן מספר 9 קילוקלוריות וגרם אחד של אלכוהול מספק 7 קילוקלוריות.
• אופן הכנת המזון : אכילת מזון טרי, מבושל או מטוגן משפיעה משמעותית על הערך הקלורי של המזון. לצורך הדוגמא תפוח אדמה בינוני מבושל או אפוי מכיל כ-120-150 קילקולריות בעוד ש-10 אצבעות של צ’יפס מכילות כ-160 קילוקלוריות.
• גודל המנה : ברור שככל שגודל המנה גדול יותר כך הערך הקלורי היחסי שלה יהיה גבוה יותר.
מספר דוגמאות למזונות שמכילים כ-100 קילוקלוריות
• ירקות : 1.5 ראשי חסה או 5 כוסות של כרוב מרוסק או 4 גזרים שלמים
• פירות : תפוח בינוני או אגס בינוני או בננה בינונית
• דגניים : 1.5 פרוסות לחם או תפוח אדמה קטן או 2/3 כוס דגנים מבושלים
• שמנים ושומנים : כף שמן/חמאה/מיונז
• מוצרי חלב : כוס חלב או גביע יוגורט טבעי או 3 כפות גבינה לבנה
המאזן האנרגטי (או מה קובע אם יורדים, עולים או שומרים על המשקל?)
המשקל נקבע על ידי המאזן בין כמות הקילוקלוריות המוכנסת על ידי אכילה ושתייה של מזונות שמכילים קלוריות לבין כמות הקלוריות המושקעת על ידי חילוף חומרים בסיסי, פעילות גופנית ועיכול מזון.
כמה קלוריות צריך לאכול?
כמות הקלוריות שמומלץ לאכול משתנה מאדם לאדם ואין כלל חד משמעי לכולם. גורמים שונים משפיעים כמו גיל, מין, מצב בריאותי, דיאטות קודמות ועוד.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.