מחשב, תזונה וההשמנה שביניהם

תרבות הפנאי של ילדים היום השתנתה. אם בעבר הבילוי היה לשחק בחוץ קלאס, גומיות, פינות, משחקי כדור ועוד – בילוי שכרוך בהוצאת אנרגיה – הבילוי של ילדים היום הוא בעיקר צפייה בטלוויזיה, משחקי מחשב והכל כמובן – בבית מבלי להוציא אנרגיה כלל.

עם השנים חלה עלייה משמעותית בשכיחות של השמנת ילדים וכיום כ-15% מהילדים סובלים מהשמנה. אין ספק שלאורח החיים היושבני – מול מחשב וטלוויזיה – יש חלק גדול בהתפתוחתה.

לא רק שהילדים נמצאים בבית ואינם פעילים יש להם גם שפע של מזון זמין במרחק פסע – במטבח, במזווה ובמקרר. כך אוכלים גם כשלא רעבים ובמקרים רבות ממש לא את הדברים הנכונים.

אז מה עושים? הרי לא ניתן לחזור בזמן, להעיף את המחשב ולחזור לשחק בחוץ ממש כמו פעם. להורים למעשה גם אין את היכולת להעסיק את הילדים בכל הזמן הפנוי שיש להם במהלך היום וחלקם כלל לא נמצאים על מנת לעשות זאת וכך המחשב מהווה מעין פתרון לתעסוקת הילדים. לא תמיד זה רע אבל כאמור יש לזה גם השלכות שליליות אפשריות. אז איך נמזער את הנזקים?

  1. חטיפים – מה לא? לא בבית – במבה, ביסלי, סוכריות, עוגיות וכו’. חטיפים אלו קטנים בגודל אך גדולים בקלוריות ואפשר לאכול מהן המון מבלי להרגיש.
  2. חטיפים – מה כן? העדיפו חטיפים פחות משמינים כמו פופקורן ביתי או לייט, בייגלה, אדממה וכדומה.
  3. ירקות ופירות? כל המרבה הרי זה משובח
  4. ארוחה משפחתית – חשובה! הקפידו על ארוחה קבועה בשעה קבועה עם כל בני המשפחה
  5. הגבלת זמן מסך – מומלץ! הגבילו את זמן הישיבה של ילדיכם מול טלוויזיה ומחשב
  6. להיות דוגמא – חובה! כל שינוי מתחיל בכם – אם הילדים רואים אתכם אוכלים חטיפים מול הטלוויזיה, חוטפים ומנשנשים לא תצליחו לשנות את ההרגלים של הילד שלכם. רוצים שהם יאכלו בריא – התחילו בעצמכם וכך כולכם תרוויחו!

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר .