האם גלוטן מזיק לבריאות?

לכמה פרסום עוין זכה בשנה האחרונה הגלוטן, במה לא האשימו אותו – אמרו שהוא משמין, שהוא נדבק למעי ושהוא מזיק לבריאות. האומנם? בכתבה זו נפצח את סוגיית הגלוטן ונבדוק האם אכן הוא מזיק לבריאות.

מה זה גלוטן?

גלוטן הוא חלבון שמצוי בדגנים שונים – חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה, הוא מורכב מתערובת של גליאדין וגלוטנין והוא שמקנה ללחם ולמאפים שונים את הגמישות, המרקם והיציבות.

מתי התגלה הגלוטן?

בודהיסטים צמחונים גילו את הגלוטן במאה השביעית במהלך חיפושם אחר מקור לחלבון בתזונתם.

למה מרזים בדיאטות ללא גלוטן?

פשוט מאוד – כאשר מורידים את הגלוטן כלומר מוצרי חיטה מורידים בין השאר גם מזונות “משמינים” כמו עוגות, עוגיות, בורקס, ג’חנון, פיצה ועוד. מה שמשמין במזונות הללו זה בעיקר עודפי שומן וסוכר ולא הגלוטן ולכן מה שבעצם מוביל לירידה במשקל זה הפסקת הצריכה של המזונות העתירים הללו ולא הפסקת צריכת גלוטן עצמה.

למי באמת אסור לצרוך גלוטן?

לחולי צליאק אסור לצרוך גלוטן. צליאק זו מחלה אוטואימונית (הגוף תוקף את עצמו) של המעי הדק שהטריגר שלה הוא חשיפה לגלוטן. המחלה אינה שכיחה וקיימת רק בקרב 0.5-1% מהאוכלוסייה. היא יכולה להתגלות בכל גיל – מילדות ועד בגרות מאוחר והיא יכולה לגרום לטווח רחב של תסמינים – מתסמינים ברמת מערכת העיכול כמו כאבי בטן, עצירות כרונית, שלשולים וגזים ועד תסמינים כמו מחסורים תזונתיים, פוריות לקויה, אנמיה, חולשה ובילדים פגיעה בגדילה. יתכן גם מצב של צליאק נטול תסמינים. המחלה מאובחנת על ידי בדיקת דם לאימונוגלבולינים מסוימים ולעיתים יש צורך בביופסיה מהמעי הדק לאישוש האבחנה.

האם כאבי בטן זו סיבה מוצדקת להפסיק לצרוך גלוטן?

בהחלט לא! ישנן סיבות תזונתיות שכיחות הרבה יותר מרגישות לגלוטן הגורמות לאי נוחות וכאבים במערכת העיכול. לדוגמא צריכת עודפי סיבים תזונתיים (לרגישים עדיף לחמים על בסיס סיבי שיבולת שועל ולא חיטה בגלל שאלו סיבים עדינים יותר); צריכת עודפי ירקות מעודדי גזים כמו כרוב, כרובית, ברוקולי ופלפל; אי סבילות ללקטוז שמצוי במוצרי חלב; רגישות לפרוקטוז שמצוי בפירות ודברי מתיקה ועוד.

בשורה התחתונה: אם אין לכם צליאק אין שום צורך להמנע מגלוטן!

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים : 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר עכשיו.