תזונה נכונה לגילאי ה-50 ומעלה

סביב גיל ה-50 מתחוללים שינויים פיזיולוגיים והורמונאליים שמשפיעים על הצרכים התזונתיים. חשוב להכיר ולדעת מה הגוף צריך כדי לתת לו רכיבי מזון בהתאם לצרכיו. אז האם אתם אוכלים את מה שהגוף שלכם צריך באמת? כל זאת ועוד בכתבה הבאה ב-3 חלקים.
חלק 1
מה קורה בגוף בגילאי 50+?
• נטייה לעלייה במשקל.
• שינוי בהרכב הגוף – עלייה באחוז השומן וירידה באחוז השריר.
• ירידה במסת גוף רזה – דלדול רקמת שריר ועצם.
• עלייה בסיכון למחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת ועוד.
• עלייה בסיכון למחסורים תזונתיים כמו ויטמין B12 וויטמין D.
מה ניתן לעשות?
חשוב מאוד להתייעץ עם דיאטנית קלינית כדי ללמוד איזה שינויי תזונה ואורח חיים ניתן לעשות על מנת לצמצם ככל הניתן את השינויים השליליים, להפחית סיכון למחלות כרוניות בעתיד, להפחית סיכון ולטפל במחסורים תזונתיים ולשפר את איכות החיים.
אבות המזון : קלוריות, חלבון, פחמימות ושומנים
1. צריכת קלוריות מתאימה לצרכים – צריכת קלוריות עודפת מובילה להשמנה בדגש על השמנה בטנית אשר מגבירה סיכון לתחלואה במחלות כרוניות. נשים רבות מדווחות שסביב גילאי ה-50 עם הפסקת הוסת משתנה מבנה גופן והן מתחילות לסבול גם מהשמנה באיזור הבטן. חשוב להתאים את הצריכה הקלורית כדי למנוע השמנה או לסייע בירידה במשקל בהתאם למקרה.
2. צריכת פחמימות מורכבות – רצוי שהתזונה תהיה עשירה בפחמימות מורכבות שהן פחמימות “טובות” – מספקות אנרגיה, תחושה של שובע ורוגע ומסייעות בהפחתת החשק למתוק, בניגוד לפחמימות פשוטות שהן בעצם סוכרים שאינן תורמות לתחושת שובע ממושכת ועשויות לתרום להתפתחות השמנה.
3. צריכת מקורות לחלבון רזה – חלבון הוא מרכיב חשוב בבניית תאי הגוף וחשוב לכלול בתזונה מקורות לחלבון רזה כגון בקר רזה כמו סינטה או פילה, עוף, הודו, דגים (רצוי עשירים באומגה 3), ביצים וכמות מתונה של מוצרי חלב.
4. צריכת שומנים בריאים – חשובה הקפדה יתרה על צריכת שומנים בריאים – בעיקר חומצות שומן חד בלתי רוויות ממקור שמן זית, שמן קנולה ואבוקדו וכמות מתונה יותר של חומצות שומן רב בלתי רוויות כמו טחינה, חומוס וכדומה. מצד שני חשוב לצמצם ככל הניתן צריכה של שומנים רווים כמו חמאה ומוצריה, מוצרי חלב שמנים ובשרים שמנים וכן שומני טרנס המצויים במרגרינה ומוצריה, בצק עלים וחטיפים מתועשים.
5. נוזלים – חשוב להקפיד על צריכה מספקת של נוזלים לא ממותקים כמו מים, קפה, תה, חליטות צמחים ומשקאות דיאטטים.
רוצים להכיר רכיבים ייחודים שחשובים במיוחד בגילאי 50+? להמשך קריאה

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לשפר את בריאותכם גם בגילאי 50+, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.