מהו בשר מעובד?

בשר מעובד – מהו?

כפי שנאמר במאמר הראשון, ישנו מזון מעובד ואקסטרה מעובד שהוא לא טוב לריאות שלנו, “רע”.

נדבר על מזון מעובד “רע” ולא כדי להפחיד, אלא כדי להבין ולהסיק מסקנות, כל אחד לעצמו.

WHO (ארגון הבריאות העולמי) פרסם כבר ב-2015 מסמך בו מחולקים חומרים רבים, ברובם דווקא חומרים כימיים ולא מזון, ל-5 קבוצות בהתאם לרמת הקרצינוגניות (השפעה מסרטנת) שלהם.

קבוצה 1 – חומרים קרצינוגניים לאדם (120 פריטים)

קבוצה 2A – סבירות לקרצינוגניות לאדם (82 פריטים)

קבוצה 2B – היתכנות לקרצינוגניות לאדם (302 פריטים)

קבוצה 3 – אינו ניתן לסיווג כקרצינוגני לאדם (501 פריטים)

קבוצה 4 – סבירות לאי-קרצינוגניות לאדם (פריט 1, Caprolactam, הנדרש ליצור סוגי חוטים, סיבים וחומרים פלסטיים)

הסיווג נעשה על ידי IARC – International Agency for Research on Cancer, השייך ל-WHO, במסמך IARC Monographs on the Evaluation of Carcinogenic Risks to Humans  (https://monographs.iarc.fr/list-of-classifications-volumes).

רשימה זו מתעדכנת כל הזמן, העדכון האחרון היה ב-2018 בו נכנסו לרשימות, בנוסף למספר חומרים כימיים, גם פרטי המזון – בשר מעובד לקבוצה 1, בשר אדום לקבוצה 2A, שתיית משקאות מאוד חמים (מעל 65 °C) לקבוצה 2A.

בכתבה זו נתייחס רק על מזון, כמובן.

כדי שהדברים יהיו ברורים יותר תרגמתי כמה שאלות ותשובות שניתנו  באתר של WHO שזו דרך מיטבית ביותר להבין מה קורה.

לכתבה זו תרגמתי רק חלק מהשאלות/תשובות, ששייכות רק לבשר מעובד. אתם יכולים לפתוח את האתר ולקרוא את כולן http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en:

שאלה: מה נחשב לבשר מעובד

תשובה: בשר מעובד מתייחס לבשר שעבר שינוי על ידי המלחה, עישון, התססה, ותהליכים אחרים המשפרים טעם ומשמרים. רוב הבשר המעובד מתייחס לבקר, כבש, עזים, חזיר, אך גם לעוף, ואיברים פנימיים. דוגמאות של בשר מעובד – נקניקים, נקניקיות, בשר משומר, corned beef, רטבים על בסיס בשר, ועוד.

שאלה: בשר מעובד נמצא בקבוצה 1, קרצינוגני לאדם. מה זה אומר?

תשובה: משתמשים בקבוצה זו כשיש עדויות משמעותיות לקרצינוגניות באדם. במילים אחרות, יש עדויות בעלות משקל שחומר גורם לסרטן. הערכה נעשית בדרך כלל על סמך מחקרים אפידמיולוגיים המראים התפתחות סרטן באנשים שהיו חשופים. במקרה של בשר מעובד, הסיווג מבוסס על ראיות משמעותיות מתוך מחקרים אפידמיולוגיים שאכילת בשר מעובד גורמת לסרטן במעי הגס.

שאלה: בשר מעובד מסווג כקרצינוגני לאדם (קבוצה 1). גם עישון ואסבסט שייכים לאותה קבוצה 1. האם זה אומר שצריכת בשר מעובד קרצינוגנית באותה מידה כמו טבק ואסבסט?

תשובה: לא, בשר מעובד מסווג בקבוצה 1 כמו טבק ואסבסט (IARC קבוצה 1, מסרטן לאדם) אבל אין זה אומר שהם מסוכנים באותה מידה. סיווג של IARC לוקח בחשבון חוזק של ראיות ממחקרים מדעיים לגבי היותו של החומר קרצינוגני, ולא מעריך את רמת הסיכון.

שאלה: כמה מיקרים של סרטן כל שנה יכולים להשתייך לאכילת בשר מעובד (ואדום)?

תשובה: (מתייחסת רק לבשר מעובד) בהתאם להערכה שנעשתה על ידי Global Burden of Disease Project, ארגון אקדמי בלתי תלוי, כ-34,000 מקרי מוות מסרטן בשנה בעולם מיוחסים לאכילת מזון מעובד. מספר זה צריך להיות מושווה לכ-1,000,000 מקרי מוות בשנה בעולם כתוצאה מעישון, 600,000 מקרי מוות בעולם מצריכה אלכוהול ויותר מ-200,000 מקרי מוות בשנה בעולם בגלל זיהום אוויר.

שאלה: איזה סוגי סרטן משויכים לאכילת בשר מעובד?

תשובה: המסקנה של קבוצת העבודה של IARC הייתה לגבי סרטן במעי הגס. לגבי סרטן בקיבה ראו קשר אך התוצאות אינן מוחלטות.

אלה ההתייחסויות של ה-WHO.

כמה מילות סיכום ממני. אני לא אוהבת להפחיד, אני אוהבת להסביר כך שכל אדם יבין את המצב ותבחר מה לעשות. אין ספק שכדאי להימנע מבשר מעובד, אבל לא צריך להיכנס לפניקה ולחשוב שהנה מחר תחלו בסרטן. לא. מה שהיה היה ומעכשיו כדאי להקטין ואולי אף להפסיק את אכילת הבשר המעובד. להפסיק לאכול גם סלמון מעושן? לא בטוח. לפעמים פרוסת פסטרמה דלת שומן? לא בטוח. נקניקים ונקניקיות? די בטוח שצריך להפסיק, הרי חוץ מסוגי חומרים מוספים הם מכילים גם הרבה מאוד שומן.

 

יש לכם שאלות? רוצים לשפר את בריאותכם ובריאות ילדכם?
הינכם מוזמנים לפנות לדר’ אולגה רז ולהירשם לקבוצות או לייעוצים אישיים. שנו את החייכם: 054-6603800 או 03-6094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.