פליאו – למה לא

לאחרונה דיאטת הפליאו זוכה לפופולריות רבה. למי שלא מכיר מדובר בדיאטת חלבונים עתירת שומן מן החי שמתבססת לכאורה על תזונת האדם הקדמון. למעשה הדיאטה הזו דומה דווקא לדיאטת אטקינס שהייתה פופולרית בשנות ה-90 (אנקדוטה: ד”ר אטקינס שהמציא אותה לפי הפרסומים מת שמן וחולה לב).

מה הסכנות של דיאטה עשירה בחלבון ושומן מן החי?

הן מעלות סיכון לטרשת עורקים, פגיעה בכליות, האצת תהליך דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס), סרקופניה (פירוק שריר) ועוד. הדיאטות הללו משפיעות בצורה חמורה יותר באנשים מבוגרים יותר משנות ה-50 ומעלה.

האם לא הגיוני לאכול כמו האדם הקדמון?

במילה אחת – לא. ממחקרים על התקופה הפליאוליתית נמצא שהאדם הקדמון לא זכה לתזונה מספקת בשל מחסור והוא אכל מכל הבא ליד החל מעלים, גרגרים, אגוזים ופירות חמוצים או מתוקים וכלה בחרקים, תולעים, דגים, ציפורים וחיות קטנות. בנוסף, הם אספו דגנים פראיים וקטניות בעלות פולים גדולים שגדלו באותה תקופה פרא. היו גם שבטים שלמים שצרכו דיאטה צמחית בלבד – הכל תלוי במצאי המזון באיזור. כדאי שנזכור שגם קניבליזם היה נהוג באותה תקופה של מחסור במזון ונורמות אתיות. באותה תקופה (המחולקת ל-3 תת תקופות) הקדמונים החלו לבנות כלים להריגת חיות, בתחילה קטנות ובהמשך יותר גדולות, הם החלו להשתמש באש וללמוד כיצד לשלוט בה ועדיין תוחלת החיים הייתה כ-35 שנים בלבד. באמת הייתם רוצים לחזור לתקופה כזו? ואם כבר אז למה לא עד הסוף – לעבור לגור במערכה ולהשתמש בכלי אבן.

ועוד נקודה מעניינת – מצדדי דיאטת פליאו מעודדים צריכה של מזונות שמנים כמ ובשר שמן וחמאה – מהיכן צצו בתקופה הזו מוצרי חלב בכלל? תעלומה! וגם הבשר שאכלו כלל לא היה בשר אלא אלא בשר צייד ולא בשר של פרות שמנות שאוכלות ורובצות כל היום.

שורה תחתונה?

אין לנו שום אפשרות לחזור לאכול כמו לפני מיליון וחצי שנים וטוב שכך. בואו נהיה מאושרים ומרוצים עם כל הטוב שיש לנו, נאכל מאוזן, נהנה ממזונות עשירים בפחמימות מורכבות עם מדד גליקמי נמוך, שפע של ירקות ושמן זית, נשתה נוזלים ללא סוכר ונהיה מאושרים  מהבית הנוח שלנו עם מיזוג ומקרר בלי לברוח למערות. כדאי גם לדעת שיש אנשים שנושאים שונות גנטית שכיחה שעבורם צריכת שומן מן החי מעלה את רמת הכולסטרול בצורה מיידית ומשמעותית סיכון לטרשת עורקים. ולכן בדיאטת פליאו הם עלולים לסכן את בריאותם. אני עושה אצלי את הבדיקות הללו למטופלים ובהחלט לא ממליצה על דיאטת פליאו – בפרט לא לאנשים אלו.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר עכשיו.