מתכננים לרדת במשקל?

כמה שגיאות נפוצות שבסופו של דבר מונעות את השגת המטרה

  1. עינויי הגוף: אוכלים הרבה פחות ממה שהגוף דורש בפועל – דיאטה דלת קלוריות. הגוף חי ופועל 24 שעות ביממה על החיים. כל תהליכי הגוף, לדוגה, נשימה, הפרשה, פעימות הלב, זרימת הדם, יצירה ופרוק של החומרים, תהליכים מטבוליים והורמונליים, דיבור, תנוע, חשיבה ועוד – דורשים אנרגיה. אם האנרגיה לא מתקבלת עקב הקטנה בלתי סבירה של כמות האכול הגוף נכנס למצב של סטרס קיומי. כתוצאה מכך הוא מוריד את קצב חילוף החומרים כדי “לבזבז” פחות אנרגיה, כלומר כל התהליכים מתחילים להתרחש יותר לאט וזאת אחת הסיבות של אי ירידה במשקל בדיאטות דלות בקלוריות. בנוסף, כדי בכל זאת לספק את ה”דלק” עליו עובד הגוף – גלוקוזה, הגוף מפרק את המאגר הקטן מאוד של גליקוגן הנמצא בכבד ובשריר בכמות מאוד מוגבלת ובמגבים מתחיל לפרק את השרירים  שמסוגלים להפוך לגלוקוז בכבד על ידי תהליך של גלוקונאוגנזה.  

כתוצאה – עצירה בירידה במשקך, פרוק השריר, החלשה כללית של הגוף, סבל בלתי נסבל אחרי כמה ימים של עינוי בדיאטה דלת קלוריות. בסופו של דבר מפרקים ומחלישים את הגוף, עלולים לא לרדת במשקל ובגלל האטת קצב חילוף החומרים אחרי שאוכלים יותר אפילו מעט יותר – עולים במשקל יותר ממה שירדנו.

צריך לאכול מספיק אוכל כדי להתקיים ולקיים את הגוף ולא לסבור מחוסר אנרגיה בסיסית.

 תזונה נכונה

 

 

 

 

  1. דילוג על ארוחות: במטרה לרדת במשקל חושבים רבים שככל שנקטין את מספר הארוחות כך נוכל פחות ונרזה יותר. למעשה ההפך הוא הנכון. אם אוכלים כל 3-4 שעות, כמות האוכל קטנה באופן טבעי, וזאת משום שלא מרגישים רעב, הגוף לא נכנס לסטרס קיומי של רעב והתהליכים בו מתרחשים באופן תקין, אין צורך לפרק שריר משום שכל 3-4 שעות מגיעים אל הגוף חומרי המזון מבחוץ. כך יורדים במשקל בלי סבל ובלי לפגיע בגוף. תזכרו: צריך לאכול כאשר אתם שבעים, לאכול כשרעבים זאת תמיד מלכודת של אכילת יתר.

 

  1. לקור לנשנושים וחטיפים “שטויות”. מילה  “שטויות” מסמלת עבורנו משהו שאיננו חשוב ואפר לזלזל בחשיבותו. מצד שני ה”שטויות” הן אלו שמעלות אותנו במשק, כלומר הן דווקא לא שטויות בכלל. תורידו את המושג הזה מהלקסיקון. כמעת כל חטיב, מתוק או מלוח, מכיל קלוריות ריקות שמשמינות אתכם בלי שום תועלת. נשנוש זה אוכל, כמה שלא תרצו לקרוא לו כך, אוכל עשיר בקלוריות ודל בערך התזונתי. תתייחסו לנשנושים, ל”שטויות”, כאול לכל דבר ועניין. ככל הנשנוש קטן יותר בגודל, כך הוא גדול יותר בנזק משום שאתם מתייחסים אליו יותר כ”שטויות” ואוכלים ממנו יותר בלי לשים לב. גם אם החלטתם לאכול ופלים, עוגיות, בייגלה, במבה או ביסלי –  שימו בצלוחית את המנה שבחרתם ולא לקחת יותר, לפחות תדעו כמה אכלתם. אכילה ספונטנית ובלתי מבוקר של ה”שטויות” – עלייה בטוחה במשקל.

 

  1. אוכלים יותר מדי מוצרים שנחשבים כדיאטטיים. רבים חושבים שהמוצרים שלא מוסף אליהם סוכר, מה שנקרא “ללא תוספת סוכר”, הנם דיאטטיים. לצערי, זאת טעות גדולה ובמידה מסוימת רמאות עצמית, משום שאם הייתם רק מסתכלים על התווית ובודקים כמה קלוריות יש במוצר ה”דיאטטי” ומשווים עם המוצר המקרי, הרגיל, הייתם רואים שכמות הקלויות זהה או דומה מאוד. מדובר במוצרים “ללא תוספת סוכר” כמו וופלים, עוגות, עוגיות, שוקולדים, חלווה, ריבה, דבש וכדומה. כשמוצרים אלה מתקבלים כמוצרים דיאטטיים, נפתחת האופציה לאכול אותם הרבה, הרי זה דיאטטי! אל תעשו את הטעות הזאת, היא עולה לכם הרבה קילוגרמים מיותרים.

 

  1. אי שתיית נוזלים בכמות דרושה, מה שגורם להאטה בירידה במשקל, לעייפות, הופעת קמטוטים, כאבי ראש, ערפול, ירידה בזיכרון ובכוש הריכוז. כדי לרדת במשקל ולהרגיש טוב צריך לשתות כ-10 כוסות נוזלים הלא מכילים סוכר ביום – מים/סודה, משקאות דייאט/תה, חליטות וקפה עם ממתיק מלאכותי או סטיביה.

 

  1. שתיית משקאות מתוקים שמכילים סוכר: מיצי פירות , כולל סחוטים, ברד, אייס קפה, ומשקאות אלכוהוליים ממותקים, כמו ליקרים, מרגריטות וכדומה. תזכרו שמשקה שכבר מתוק בהגשה, פרט למשקאות דיאטטיים, מכיל סוכר.

 

  1. אכילת אוכל בריא בכמויות גדולות. מדובר בעיקר על פירות ומוצרי החלב, שמהווים דוגמה למזונות בריאים וחשובים אך רבים אוכלים אותם בכמות מוגזמת, בלי חשבון. התייחסות אליהם כאוכל בריא הנה נכונה אבל אזור לשכוח שהם מכילים לא מעט קלוריות, לדוגמה, פרי1 גדול מכיל קרוב ל-100 קלוריות וחצי גביע קוטג’ 5% ב-120 קלוריות. אם אוכלים מוצרים מצוינים אלה בכמות גדולה מוסיפים הרבה מאוד קלוריות, הרי לא מעטים האנשים שאוכלים ביום 5-4 פירות או 2 גבעי קוטג’ שלמים בלי שום בעיה. חשוב לזכור שתוספת של 100 קלוריות ביום בלבד מעבר לכמות הקלוריות שמאזנת הוצאה והכנסה אנרגטית ומשאירה אותנו במשקל קבוע גורמת לעלייה של כ-5 קילו בשנה.

 

  1. וויתור על הלחם  ופחמימות מורכבות אחרות שמחליפות אותו. אי אכילת הפחמימות המורכבות גורמת לחוסר, רעב, ירידה במצב הרוח ודכדוך בהרבה מאוד אנשים, בעיקר נשים, זאת משות שאי אכילת חמימות מסוג זה גורמת לירידה ברמת הסרוטונין במוח, מה שגורם לכל התופעות הללו. בסופו של דבר כמהה לפחמימות ובעיקר למתוק במצב כזה מביאה לשבירה. בנושף, פחמימות מורכבות בעלות מדד גליקמי נמוך, כמו לחם מקמח מלא, חיטה, גריסים, קטניות, כוסמת, דוחן, פסטה מקמח דורום וא מלא, אורז בסמטי או מלא וכו’ מספקות אנרגיה זמינה, ויטמינים ומינרלים חיוניים וגם סיבים.

 

  1. שקילה תכופה. המשקל שלנו כולל לא רק שומן, אלא שריר, עצם ונוזלים. מה שמשתנה בגופנו בקלות ובמהירות ותלוי מסיבות שונות – הם הנוזלים. כמות הנוזלים עולה בערב לעומת בוקר, לפני הוסת ובימי הביוץ, בשינוי בזג האוויר, במהלך מחלות דלקתיות ובזמן נטילת תרופות שונות. לן, מי ששוקל את עצמו כל יום וכמה פעמים ביום שוקל בעצם את שינויי הנוזלים ולא ירידה או עלייה בכמות השומן, או שגיאה טבעית בין המכשירים אם נשקלים במאזניים שונות. שקילה כזאת עלולה לייאש ולגרום לשבירה. תשקלו בימים קבועים, נגיד פעם בשבוע באותה שעת היום, רצוי בבוקר, באותם הבגדים ובאותו המשקל.

 

  1. רצון להגיע למטרות גדולות מדי בזמן קצה מדי. מתרה להוריד 10 ק”ג בחודש וחצי לקראת חתונת הבן או לרדת כל שבוע 3 ק”ג במשקל הנן מטרות בלתי ניתנות לביצוע באופן אובייקטיבי בקרב אנשים בריאים. מטרה שאיננה ניתנת לביצוע מייאשת וגורמת לשבירה. תהיו הגיוניים ותעמידו מטרות הגיוניות וניתנות לבציע.  

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, צרו איתנו קשר ותפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 0366094147