מיתוסים על שומנים

רבים חושבים ששומן זה דבר רע ובכל דרך אפשרית כדאי לצמצם את צריכתו מהמזון במטרה שיישאר כמה שפחות בגוף. כדי להשיג את המטרה אנשים עושים דיאטות דלות שומן, וזאת טעות. ננסה לבחן למה.

מיתוס 1: כל השומנים מזיקים

לסוגי שומן שונים יש השפעות בריאותיות שונות:

  1. שומן רווי מקורו בעיקר מן החי והוא נמצא בבשרים שמנים, נקניקים ונקניקיות, כבד ומח עצמות, חמאה ומוצרי חלב שמנים אחרים.שומנים אלה לא בריאים לרובנו, חוץ מזה שהם משמינים, יש להם השפעה אפיגנטית על רמת הכולסטרול בדם, על העלאת הדלקתיות, יש להם כנראה השפעה שלילית על חיידקי המעיים ועוד. כדאי להקטין את צריכתם.
  2. שומן טראנס, משפיע לרעה על רמות הכולסטרול, עלול להשפיע לרעה גם בתהליכים סרטניים. כיום צומצמה כמותו במזונות עד למינימום, יצרני מזון מציינים זאת על האריזה. הוא עדיין נמצא בחלק מהמזונות תחת השם שומן מוקשה חלקיתכדאי להימנע ממזונות המכילים אותו.
  3. שומנים בלתי רווים:

בעיקר מהצומח, מתחלקים לשתי קבוצות: רב בלתי רווים וחד בלתי רווים.

רב בלתי רווים כוללים:

  • אומגה 6 – חומצות שומן רב בלתי רוויות, מקורן בשמנים צמחיים כמו שמן חמניות, תירס, חריע, כותנה וכדומה. בעודף עלולות להגביר תהליכים דלקתיים ולמרות שמורידות רמת הכולסטרול בדם הן עלולות להוריד גם את רמות הכולסטרול “הטוב” HDL-C. לכן כדאי להפחית את צריכתן.
  • אומגה 3 – חומצות שומן רב בלתי רוויות, נמצאות בעיקר בחלק מהדגים כמו סלמון נורווגי, פורל, בורי, לברק, באס הגדלים במים קרים או גדלים בבריכות ומקבלים מזון מועשר באומגה 3. ישנם גם מקורות צמחיים לאומגה 3 כמו פשתן, צ’יה ואגוזי מלך אך היעילות של השומן נמוכה יותר בהשוואה לאומגה 3 מדגים.

הערה: אומגה 3 ו-6 הן חומצות שומן חיוניות כלומר הגוף חייב לקבלן מן המזון.

  • אומגה 9 – שומן חד בלתי רווי שמקורו בעיקר בשמן זית, אבוקדו ושמן קנולה. מסייע בהורדת רמות הכולסטרול מבלי לפגוע בכולסטרול “הטוב” HDL-C. כמו כן שמן זית ואבוקדו מכילים פיטוכימיקלים עם פוטנציאל אנטי-סרטני.

 

המסקנה: ישנם הבדלים בין שומנים שונים ממקורות שונים בהשפעה שלהם על הבריאות. חלקם עלולים להזיק, חלקם חיוניים וחובה לקבלם מן המזון. לכן לא כדאי לעשות דיאטות דלות שומן אלא לבחור בשומנים “נכונים” כחלק מתזונה בריאה.

 

מיתוס 2: שומן מיותר ואפשר לוותר עליו.

סוגים “נכונים” של שומן חיוניים לבריאות. מה תפקידי השומן בגופנו?

  1. מקור אנרגיה
  2. יצירת מאגרים לימי רעב, כמובן לא יותר מדי מאגרים, אבל מי שמפסיק לאכול פחמימות יכול לנצל את השומן בצורת קטונים (ketones) לאנרגיה. זה מה שקורה כשאוכלים דיאטה דלת פחמימות. לא בריא ולא מומלץ אבל חשוב לדעת
  3. שומן עוזר בספיגה של וויטמינים המסיסים בשומן – E, A, D, וגם פיטוכימיקלים מסיסי שומן, כמו ליקופן וקרוטינואידים מירקות ופירות
  4. שומן חיוני לבניית מעטפות התאים (ממברנות), ובמיוחד תאי העצב במוח
  5. רקמת שומן בגוף מהווה הגנה לאברים פנימיים ומפרישה הורמונים שונים, לדוגמה, נגזרות הורמוני מין, לפטין ועוד

 

מיתוס 3: דיאטה דלת שומן טובה לכולם

רק לאנשים עם שינוים גנטיים קטנים) פולימורפיזם) המקשים להפוך שומן לאנרגיה. אנשים כאלה אכן יצטרכו דיאטה דלת שומן. מגבילים שומן גם בבעיות בריאות אחרות, לא שכיחות. ואילו באנשים שאין להם את בעיה הזאת רצוי וצריך לאכול שומן בריא וליהנות ממנו.

 

מיתוס 4: שומן תמיד גורם להשמנה

שומן נשאר בקיבה יותר זמן מאשר חלבון ופחמימות, וכך הוא מקנה תחושת שובע אשר גורמת לרבים לאכול דווקא פחות.

ברור שאם אוכלים בצורה יומיומית עודפי שומן, נעלה במשקל אך זה היה קורה גם בעודף קלורי שמקורו בחלבונים ופחמימות. יחד עם זאת, שומן לא מעלה את רמת האינסולין בדם, אותו הורמון האחראי על צבירת שומן כשנמצא ברמה מוגברת. אי לכך, אכילת שומן במתינות לא רק שלא תשמין אותנו אלא עשויה לגרום לאכילה מאוזנת. מה שמשמין זה אכילת יתר של שומנים לא בריאים וסוכרים שבמזונות רבים באים יחד (עוגות ועוגיות, שייקים וכדומה)

 

מיתוס  5: מטבוליזם של שומן זהה אצל כולם

מתברר שלא. מחקרים הראו ששינוים במבנה הגנים (פולימורפיזם) גורמים לכך שאנשים מסוימים ישמינו משמעותית מאכילת שומן ואילו אחרים, בעלי מבנה גנטי קצת שונה, אכילת אותה כמות השומן לא תשפיע. גנים אלה מוכרים, אפשר לבדוק אותם ולדעת איך אדם זה או אחר יגיב לאכילת שומן, ולהעריך את כמות השומן שכדאי לאכול.

בדיקות גנטיות שבודקות גנים שקשורים לתגובה לשומנים, לשתיית קפה ואכילת מלח, לנטיות לפתח מחלות שונות, לבריאות העצם ועוד קיימות כבר היום. זאת בדיקת רוק שאפשר לשלוח אותה למעבדות בעולם. באו אלי מטופלים עם תוצאות ופיענוח של בדיקות כאלה ממעבדות באנגליה, דרום אפריקה, ארה”ב, ויכולתי לבנות להם דיאטה מותאמת אישית בהתאם לגנים, כולל דגש על הרכב השומנים, סוגי הירקות, תוספי התזונה. זאת תזונה של העתיד שנמצאת כיום ממש בתחילת הדרך.

מעוניינים לדעת עוד? לחצו כאן