מיעוט הארוחות ומה לא טוב זה

חוץ מהקליניקה שלי, אני עובדת בהדסה מדיקל ברמת גן, סניף של בית החולים הדסה ירושלים, שמתמחה בבדיקות סקר ובמניעת מחלות.

אני חייבת לומר שרמת הבדיקה גבוהה במיוחד, וכוללת מספק בדיקות ייחודיות ובדיקות גנטיות אם יש צורך.

לחלק מהנבדקים נמצאו ממצאים מסכני חיים והם נשלחו ישר להמשך בדיקות וטיפול מיידי.

מזל שבאו לסקר.

אני נותנת לנבדקים ייעוץ/טיפול תזונתי בהתאם לבדיקות הדם ולפרמטרים אחרים, כולל היסטוריה משפחתית, והמטרה שלי היא לתת לנבדקים תזונה למניעת מחלות עתידיות וכמובן לטיפול בקיימות.

רוב האנשים הינם עובדים בארגונים שונים – מפעלים, הייטק, בנקים, חברות ביטוח וכו’, כלומר אנשים יחסית צעירים ורובם לא חולים או לא מודעים לבעיות הבריאות שלהם. מדהים לראות שלרוב רובם של הנבדקים אותה בעיה תזונתית התנהגותית: הם אוכלים בין 1 ל-2 ארוחות ביום.

למה אני מתייחסת לזה כבעיה?

  1. בגלל שהם מגיעים לארוחה מאוד מאוד רעבים, מתנפלים על האוכל וכתוצאה מכך אוכלים הרבה מאוד. כיוון שזה קורה או בצהריים בעבודה שאחרי הארוחה הם מתיישבים בכיסאות, או בערב בבית שאחרי הארוחה הם יושבים מול הטלוויזיה ואחר כך הולכים לישון, הם אינם מספיקים “לבזבז” את הקלוריות הרבות שצרכו, כך שהדרך היחידה כמעט של הקלוריות הללו היא להפוך לרקמת שומן.
  2. כשאנשים לא אוכלים כל כך הרבה שעות בין ארוחה לארוחה, המקורות הזמינים להפקת גלוקוזה המשמשת כדלק אנרגטי – גליקוגן, שנמצא בכמות קטנה יחסית בכבד, והעיקר ברקמת שריר, שמתפרקת — חלק מחומצות האמינו הופכות לגלוקוז בכבד בתהליך גלוקונאוגנזה. מה התוצאה? איבוד שריר מצד אחד, ועלייה ברמות הסוכר מצד שני – שתי התופעות שהיינו מאוד רוצים למנוע.
  3. ארוחה כבדה, במיוחד בצהריים, גורמת לעייפות, ישנוניות, ירידה ביעילות העבודה.
  4. חלק מהאנשים האלה לא מחזיקים מעמד כל כך הרבה שעות בלי אוכל, ובין לבין הם תופסים כל מה שבא ליד, בעיקר עוגיות, וופלים, חטיפים וכדומה, כל אותם הפריטים שנמצאים בשפע במטבחונים של מקומות העבודה הרבים.

כך שהדבר החשוב ביותר הוא לעזור לאנשים אלה לחלק את האוכל לארוחות קטנות ותכופות יותר, וזאת בלי להפריע למהלך יום העבודה שלהם. הכי מדהים שזה אפשרי ולא קשה. כל מי שעשה את זה לאחר השיחה איתי מדווח על שיפור ניכר ביעילות העבודה, בחיות, בחיוניות, ברעננות, בבריאות, על העדר עייפות, ועוד.

בטיפול התזונתי שאני מעניקה למטופלים שלי גם בקליניקה, חלוקת האוכל על פני היום היא חלב חשוב מאוד של הטיפול, היא עוזרת לאנשים לרדת במשקל, לרדת בהיקפים, לא להיות רעבים ולשמור על רקמת השריר.