חשיבות השתייה והדיאטה

רבים מאתנו לא חשים צמאים. אין זה אומר שהן לא זקוקים לנוזלים על בסיס יומיומי. וזאת משום שבלי נוזלים אין חיים: בלי מזון אפשר לחיות שבועות, בלי מים – ימים ספורים.
החיים מתחילים בתוך הנוזל שברחם, וממשיכים להזדקק לנוזלים כל חיינו.
גוף האדם מכיל כ – 60% מים. בנוזלי הגוף מומסים כל החומרים להם הוא זקוק וגם אלה אותם מפריש.
הנוזלים נמצאים בכל תאי הגוף, בכלי דם, בלימפה, במערת העיכול, בפרקים, בשרירים, בעיניים, ואיפה לא. בכל מבני הגוף, הנוזלים מגנים, מנקים ושומרים בפני זעזועים על אברים ומערכות בגוף, הם מקררים את הגוף ושומרים על טמפרטורה קבועה בתנאי חום על ידי הזעה.
כמה מים אנחנו מאבדים ביממה?
בשתן כ- 1.5 – 2 ליטר, בנשימה כ- 400 מ”ל בתנאים רגילים, בזיעה כ- 500 מ”ל בתנאים רגילים, ובצואה כ- 200 מ”ל. ברור שבחום, במחלה, ובמאמץ פיזי כמות הנוזלים המופרשים גדלה פי כמה.
איך יודעים שזקוקים להשלמת נוזלים?
על ידי תחושת הצמא, המונעת התייבשות, המצב המסכן את קיומינו. חיים המודרניים גרמו לאבוד תחושה הזאת במידה רבה. או שמפרשים אותה כרעב ואוכלים יותר מדי או שמפתחים התייבשות כרונית. אם חסר בשתייה מגיע לרמות קריטיות, לדוגמה בחום גבוה או בפעילות פיזית קשה, ולא שותים מספיק, עלולה להתפתח התייבשות חריפה שאם לא מטפלים בה כראוי – מתים. איבוד של 15 – 20% מסה”כ נוזלים עלול לגרום למוות. בהתייבשות נפח הדם יורד, ריכוז המומסים בתוך נוזלי הגוף עולה, מה שלא מתאים לפעילות האברים, כמו לב, כליות ואחרים.
מה מרגישים כשלא שותים מספיק?
בהתייבשות כרונית, ממנה סובלים רבים בלי לדעת אפילו – עייפות, כאבי ראש, סחרחורת, ישנוניות.
בהתייבשות חריפה – התכווצויות, חוסר שיווי משקל, נפיחות בלשון, בלבול, אפטיה, פגיעה בתפקודי לב, כליות ועוד.
מי נמצא בסיכון?
חולים הסובלים מדלקות, כולל דלקות במערכת השתן, חולים עם חום גבוה, שלשולים והכאות, אנשים הנוטלים תרופות משתנות, קשישים וילדים קטנים, אנשים העוסקים בעבודה פיזית קשה, במיוחד בחום גבוה ובלחות גבוהה, חיילים, ספורטאים.
אז כמה לשתות?
כמות השתייה תלויה בגיל, מין, משקל, אחוז שומן בגוף, סוג ותנאי העבודה, פעילות גופנית.
בממוצע אישה – 8 – 10 וגבר – 10 –12 כוסות של 220 מ”ל ביום. היתר בא עם האוכל. יש להוסיף נוזלים בתנאים מיוחדים. בהריון ובמיוחד בהנקה חשוב לשתות.
מה לשתות?
כל מה שמבוסס על מים הוא שתייה. בגלל בעיית ההשמנה שהתפשטה בעולם, כדאי להימנע משתייה במכילה סוכר, כולל משקאות קלים, מיצי פירות, גם טבעיים, שייקים וכו’. תמיד עדיף מים נקיים, אך גם סודה, תה צמחים, שחור וירוק, וקפה – הכל ללא תוספת סוכר, וגם משקאות דיאטטיים.
מתכון למשקה דיאטטי טעים: פחית דייאט ספרייט, 1 ליטר מים, מעט סוכרזית, מיץ מלימון 1, קוביות קרח.
אלכוהול איננו שתייה, הן משום שמספק הרבה קלוריות והן משום השפעותיו הבלתי רצויות על הגוף, כולל השפעה המגרה על מערכת השתן.
גם חלב הנו אוכל משום שמכיל את כל אבות המזון. יחד עם זאת, אם ילד רוצה לשתות ולא אוהב מים, אין בעיה לתת לו כוס חלב.
כך יש פתרון גם לאלה שלא אוהב מים.
אם קשה לכם לשתות בבת אחת כוס שלמה – תשתו לגימה כל רבע שעה. תשתו בלי לחכות לצמא, פשוט קחו כוס ותשתו, עד שתגיעו לכמות המומלצת.
מיתוס: אסור לשתות בזמן הארוחה: שטויות, תשתו בארוחה, לפניה ואחריה, וגם בין הארוחות.
איך לבדוק האם שותים מספיק?
כדי לבדוק האם שתיתם מספיק תבדקו את צבע וכמות השתן: ככל שכמות השתן גדולה וצבעו בהיר כך סביר ששתיתם מספיק. מעט שתן בצבע כהה – דחוף לשתות.
יש גם תופעה הפוכה, אך נדירה יותר – עודף שתייה או “הרעלת” מים. זה קורה כששותים מעל 20 כוסות ביום, מה שקורה בדרך כלל במחלות מסוימות או אנורקסיה. שתייה עודפת גורמת לעלייה בנפח הדם ולדילול של מרכיבי הדם. סימנים של הרעלת הנוזלים הם: בלבול, התכווצויות, קומה ואף מוות.

דר’ אולגה רז, PhD, RD, תזונאית קלינית, חוקרת, מפתחת דיאטת הלחם, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, ראש המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל
www.olgaraz.co.il

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר .