חסר בברזל – דברים שחשוב לדעת

הגיעה אלי לקליניקה אישה בשנות ה-60 המאוחרות לחייה, עם בעיה שרצתה שאתן לה מענה תזונתי איך לרדת במשקל?. בתחילת הפגישה היא אמרה לי “את הצלת את חייו של בעלי”. הופתעתי, שאלתי איך עשיתי זאת. היא ענתה שלפני מספר שנים היא ובעלה הגיעו לקליניקה שלי לטיפול בבעל. הבדיקות הראו רמה נמוכה מאוד של ברזל בדם ואני אמרתי לו “מחר אתה הולך לעשות קולונוסקופיה”. הוא שמע בקולי והלך והתברר שיש לו סרטן במעי הגס אבל ממש בדרגה התחלתית. הוא נותח והיום הוא בריא.
למה אני מספרת לכם את הסיפור הזה? כי מחסור בברזל זו תופעה שחשוב להכיר ויש לתת את הדעת על הצורך בבירור יותר מקיף לאיתור הגורם למחסור.

דיאטה

מחסור בברזל זו תופעה יחסית שכיחה ויש לה כמה סיבות עיקריות:
1. אי צריכה מספקת של מזונות עתירי ברזל (לדוגמא בשר, עופות, הודו, דגים, חלמון ביצה, קטניות, דגנים מלאים, טחינה משומשום מלא, משמש מיובש וכדומה)
2. ספיגה לקויה של ברזל במערכת העיכול
3. איבוד “טבעי” של ברזל בקרב נשים בעקבות הוסת
4. איבוד ידוע כתוצאה מאיבוד דם לאחר ניתוחים או פציעות
5. בעיה בריאותית שבעקבותיה יש איבוד דם ושהאדם לא תמיד מודע אליה לדוגמא פוליפים, כיבים או סרטן במעי הגס
6. בעיות המטולוגיות

כיצד מגלים מחסור בברזל?

בנוסף לספירת דם רצוי לבקש בדיקות של פריטין (Ferritin) וברזל חופשי (Iron). כשיש חשש – מומלץ לבקש את הבדיקות הללו מהרופא. בין הסימנים השכיחים למחסור בברזל ניתן למצוא חולשה, עייפות יתר, כאבי ראש, סחרחורות, תחושת קור, ציפורניים שבירות, נשירת שיער, לעיתים כאב בחזה ועלייה בדופק. בילדים ניתן לראות גם ירידה בתאבון וחשקים לאכילת חומרים לא תזונתיים כמו חול, קרח ועמילן. חשוב לציין – אלו תסמינים שיכולים להצביע גם על בעיות אחרות ולכן אם חווים תסמינים כאלו חשוב להתייעץ עם הרופא ולעשות בירור.
רק בריאות!