הפחתת הסיכון לאירוע מוחי בנשים ובגברים עם דיאטה

האם יש הבדל בין אירוע מוחי בין נשים לגברים? כיצד מזהים אירוע מוחי ומה כדאי לעשות כדי למנוע – כל זאת ועוד בכתבה הבאה

מה זה אירוע מוחי?
אירוע מוחי זהו מצב בו המח לא מקבל חמצן

מה ההבדל בשכיחות בין גברים לנשים?
שכיחות האירועים המוחיים גבוהה באופן דומה בנשים ובגברים, אך שיעורי התמותה לאחר האירוע גבוהים יותר בקרב נשים (בדומה להתקפי לב)

מהם הסימפטומים של אירוע מוחי?
כדאי לדעת שהסימפטומים של אירוע מוחי בנשים עשויים להיות שונים מבגברים. הסימפטומים המשותפים הם חוסר תחושה ותחושת חולשה בעיקר באיזור הפנים, רגל או יד (בדרך כלל חד צדדי), הפרעה בדיבור או הבנת דיבור של אנשים אחרים, בלבול ואובדן התמצאות, כאב ראש עוצמתי, פגיעה בראייה בעין אחת או שתי העיניים, קשיים בהליכה ויציבות – סימפטומים אלו מופיעים בפתאומיות ללא סימנים מוקדמים.
מה יחודי לנשים? בנוסף לסימפטומים הללו בנשים עשויים להופיע גיהוקים ובחילות, קוצר נשימה, חולשה, כאב בחזה, התעלפויות, תחושת כאב ביד/רגל/פנים (בדרך כלל חד צדדי) ועוויתות.

כיצד לעשות אבחנה מיידית של אירוע מוחי?
1. חייכו ובדקו – האם הפנים סימטריות?
2. הרימו שתי ידיים בו זמנית – האם יש חולשה בצד אחד של הגוף?
3. נסו לבטא משפטים פשוטים – האם יש קושי בדיבור?
אם יש בעיה בביצוע משימות אלו – קראו לאמבולנס באופן מיידי. זיהוי וטיפול מוקדם יכולים להציל חיים.

מהם גורמי הסיכון לאירוע מוחי?
גם גורמי הסיכון של נשים וגברים עשויים להיות שונים.
גורמי הסיכון הקלאסיים (המשותפים לשני המינים) הם:
1. השמנה – בעיקר בטנית (כרס)
2. יתר לחץ דם
3. רמות גבוהות של שומנים בדם – כולסטרול וטריגליצרידים
4. העדר פעילות גופנית
5. עישון
גורמי סיכון ייחודיים לנשים:
1. מיגרנות – על פי מחקרים הסיכון ללקות באירוע מוחי של נשים הסובלות ממיגרנות המלוות באורה, גדול פי 10 מאלו שאינן סובלות ממיגרנות (בתלות בגורמי סיכון נוספים)
2. שימוש בגלולות למניעת הריון המכילים אסטרוגן (גם במינון נמוך) – על פי מחקרים מגביר את הסיכון פי 10 (בתלות בגורמי סיכון נוספים)
3. שימוש בטיפול הורמונלי – על פי מחקרים מגביר מעט את הסיכון
4. מחלות אוטואימוניות כמו סוכרת, לופוס (זאבת)
5. הפרעות בקרישת הדם בדגש על נשים שעברו הפלות ספונטניות יותר מפעם אחת ונשים עם היסטוריה של היווצרות קרישי דם ברגליים (Deep vein thrombosis)

המלצות תזונתיות להפחתת סיכון לאירוע מוחי:
1. שתו קפה – במחקר שפורסם בכתב העת המדעי “Stroke” נמצא שנשים שצורכות לפחות כוס קפה ליום נמצאות בסיכון נמוך בכ-25% לאירוע מוחי בהשוואה לנשים שלא צורכות קפה כלל.
2. אכלו דגים ופירות ים לפחות 3 פעמים בשבוע – צריכת דגים ופירות ים יכולה להפחית את הסיכון לאירוע מוחי בכ-16% הודות לאומגה 3. בדובר בדגים עשירים באומגה 3 המיובאים ממים קרים, כגון סלמון, טונה קפואה, מקרל, בקלה שמקורם בים צפוני. חשוב לציין שמרבית הדגים הנמכרים בארץ במרכולים מיובאים מסין, וייטנאם וכדומה ולכן אינם מכילים אומגה 3. מכאן שיש לקרוא את האריזה ולברר מה מקור הדגים. שמן דגים המכיל אומגה 3 מסייע לאיזון לחץ דם, הורדת טריגליצרידים ודילול דם עדין ולכן יכול להשפיע לטובה על הסיכון לאירוע מוחי.
3. בדקו ותקנו מחסור בויטמין D – מחקרים מצאו קשר בין מחסור בויטמין D לבין האצת טרשת כלי הדם. המינון המומלץ באופן כללי הינו 800-1200 יחידות בינלאומיות ליום, מומלץ ליטול עם הארוחה הגדולה לשיפור הספיגה או לבחור תכשירים בהם וויטמין D מומס בשמן ולא במים. חשוב לערוך בדיקת דם לויטמין D לבירור הרמות והתאמת מינון התוסף הנדרש.
4. היו פעילים – רביצה מול הטלוויזיה והמחשב הינה גורם סיכון לאירועים מוחיים וכן להתקפי לב. לא לשכוח שבנוסף לסכנה שבאי פעילות פיזית בפני עצמה, ישיבה ממושכת מול המחשב והטלוויזיה מעודדת אכילת מזונות וחטיפים עתירי שומן רווי, סוכר ומלח, אשר עלולים להעלות לחץ דם, טריגליצרידים וכולסטרול בדם וכן לתרום להתפתחות השמנה – כל אלו בפני עצמם גורמי סיכון לאירועים מוחיים. מאוד חשוב לעשות כל פעילות פיזית, אפילו בבית עם כלי עבודה לתקן תקלות קטנות וכך להפעיל את השרירים.
5. אכלו ירקות כל הסוגים והצבעים – ירקות מצבעים שונים (ירוק, צהוב, כתום, אדום, סגול, לבן) מכילים פיטוכימיקליים (הנמצאים בתוך הצבעים השונים) שמסייעים להפחתת הסיכון למחלות כולל סרטן מסוגים שונים, מחלות לב, אירועים מוחיים, סוכרת ועוד. פירות מכילים גם את הפיטוכימיקליים אך גם תכולה מכובדת של סוכר ולכן רצוי להגביל את צריכתם.
6. צרכו שמן זית – מחקרים מראים שצריכה גבוהה של שמן זית מפחיתה סיכון לאירוע מוחי באחוזים משמעותיים.

דר’ אולגה רז, מנכ”ל מרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה, מנחה קבוצות הרזיה, מחברת הרב מכר “לאכול לחם ולרזות” ו”מרזים עם אולגה רז”, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, ראש המחלקה למדעי התזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מנחה תוכנית ב-103 FM

אם גם אתם רוצים לדעת איך לשפר את בריאותכם עם דיאטה נכונה, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.