האם הטיפול בסוכרת שונה בגיל מבוגר?

סוכרת בגיל מבוגר האם יש שוני בטיפול?

במאמרים קודמים דיברנו על דגשים בתזונה לחולי סוכרת ודיאטות לסוכרתיים, היום רציתי לדבר על מחלת הסוכרת בגיל המבוגר והשוני בהתייחסות למחלה ולסיכונים שבה.

לא מפליא שעם הגיל הגוף שלנו משתנה, הדגשים משתנים והטיפול גם הוא משתנה. זה נוגע בשימוש בתרופות, בשינוי בתזונה וגם בגישה לטיפול בסוכרת, מחלה נפוצה מאוד בכלל ובגיל המבוגר בפרט.

סוכרת לא מאוזנת, עם רמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה), גורמת לפגיעה באברים ובמערכות גוף שונות –  לב, כלי דם, עיניים, כליות ומערכת העצבים. אי לכך, חשוב ביותר לנרמל את רמת הסוכר הגבוהה על ידי טיפול מכוון והדוק בהיפרגליקמיה. מידת איזון הסוכרת ב-2-3 חודשים האחרונים נמדדת על ידי רמת המוגלובין המסוכרר – HbA1c. המטרה היא להוריד את המדד הזה בחולי סוכרת ממושכת לסביבות 7%.

אבל גם רמות הסוכר נמוכות מידי (היפוגליקמיה) גורמות נזק בריאותי, כולל עלייה בתמותה. בין הסימנים של היפוגליקמיה – עלייה בקצב הלב, הזעת יתר, בלבול וטשטוש, שחור בעיניים, עילפון ונפילות, עד כדי מוות אם לא מטפלים מיידית במצב.

לחולי סוכרת צעירים תוחלת חיים ארוכה, משמעו של הדבר – סיכון גבוה יותר לפתח מחלות כרוניות אופייניות להיפרגליקמיה. לגבי היפוגליקמיה, בדרך כלל הם פחות נפגעים ממנה, אם כי צריך לטפל גם בה אם קיימת.

לעומת זאת, לחולי סוכר בגיל מבוגר בני 70+ תוחלת החיים אינה גבוהה, כך שהדאגה לגבי התפתחות סיבוכים ארוכי טווח הקשורים להיפרגליקמיה נמוכה יותר. לעומת זאת היפוגליקמיה באנשים זקנים יכולה לגרום לסיבוכים מאוד קשים, כמו נפילות, שברים, מה מביא לאיבוד העצמאות ולירידה באיכות החיים. כך בקביעת הטיפול בסוכרת, הן תרופתי והן תזונתי, חשוב לקחת בחשבון את הנטייה להיפוגליקמיה, במיוחד באנשים בני שבריריות פיזית, בעיות ראיה וזיכרון וכדומה.

 איך מונעים היפוגליקמיה?

  1. כל אחד שסובל מבעיה זו חייב לאכול כל 3 שעות, ואנשים זקנים אפילו כל שעתיים.
  2. דוגמאות לארוחות למניעת היפוגליקמיה: 1-2 פרוסות לחם חיטה מלאה עם ממרח, קערית אורז בסמטי או פסטה או דגנים מלאים או קטניות או כוסמת או קינואה או דייסת קוואקר, בטטה וכדומה, עם ירקות ושמן זית
  3. אם מרגישים סימני היפוגליקמיה, מיידית לאכול משהו שמכיל סוכר – שוקולד, מיץ, קוביית סוכר, סוכריה וכדומה. אך כמובן הדרך הטובה ביותר לא להגיע למצב כזה.
  4. לחולי סוכרת מבוגרים יש צורך לדון עם הרופא המטפל על סוג הטיפול התרופתי כדי שהורדת רמת הסוכר לא תהיה דרסטית ולא תגרום להיפוגליקמיה.
  5. להקפיד על שתייה של כ-7 כוסות נוזלים ליום, כדי לא להגיע להתייבשות.

והכי חשוב – להתייחס לכל אדם בצורה אינדיבידואלית, לקחת בחשבון את כל הגורמים ולהכין תוכנית תזונתית ותרופתית מותאמת אישית ובמיוחד אצל חולי סוכרת בגיל המבוגר.

הינכם מוזמנים לפנות אלי לאבחון אישי ובניית תוכית תזונתית ותרופתית אישית בטלפון 036094147 או טפלון אישי שלי 054-6603800

או להשאיר פרטים בטופס יצירת קשר ואני אחזור אליך עם כל הפרטים.