האם אסור לאכול נקניקים ונקניקיות?

ארגון הבריאות הצהיר שבשר מעובד כמו נקניקים, נקניקיות וכו’ גורמים לסרטן וזה דווקא טוב. זה שבבשר מעובד יש חומרים שלא בריאים לנו זה דבר שידוע מזמן על בסיס מאות ואף אלפי מחקרים. תזונאים מזה שנים ממליצים להמנע מבשרים מעובדים גם במסגרת הרצאות וגם במסגרת יעוצים. מדוע? בשר מעובד מכיל תוספת חומרים שלא תמיד יודעים מה הם (לא כתוב תמיד) וחלק מהחומרים המוספים לא ידוע בדיוק כיצד הם פועלים בגוף. חלק מהחומרים ידועים כפרוסרטניים שיכולים לעודד התפתחות של סרטן לדוגמא ניטריטים וניטרטים שבסביבה החומצית של הקיבה הופכים לחומרים קרצינוגנים פרוסרטניים ולכן אנחנו בעד לאכול כמה שפחות את הדברים הללו ומבחינה זו הצהרת ארגון הבריאות העולמי מאוד טובה לנו. מצד שני, חשוב לעשות אבחנה בין בשר לבין בשר מעובד. סטייק סינטה או פילה לא יעודד התפתחות סרטן אבל אכילה יומיומית של נקניקים ונקניקיות  כן תעודד. זה לא אומר שאדם יחלה בסרטן אם אכל כך אבל זה גורם לסיכון מוגבר להתפתחות המחלה. מחלת הסרטן מתפתחת בצורה מסובכת , לאורך שנים והיא מושפעת מגורמים שונים, יש ירידה ביכולת הגוף להתנגד לסרטן ויש אנשים שיש להם יותר נטייה לעומת אחרים.

נתונים שכדאי לדעת: מקרי מוות מסרטן משוערים מאכילת סרטן מעובד – 34,000 לשנה בעולם. לעומת זאת, מקרי מוות מסרטן בשנה מעישון מיליון ומצריכת אלכוהול 600,000 ולכן לא ניתן להשוות אכילה של בשר מעובד כגורם סיכון לאלכוהול ולעישון. ולכן מה שהעיתונות הצהירה ובלבלה אנשים שזה מושווה לשתיית אלכוהול או עישון זה לא נכון. הסכנה קטנה בהרבה.

אז מה מומלץ? להפחית בצורה משמעותית מאוד אכילה של בשר מעובד: נקניקים, נקניקיות, פסטרמה וכדומה. לילדים רצוי לא לתת בכלל כי אם מרגילים מגיל צעיר לילדים לאכול אוכל באיכות לא טובה ועם פוטנציאל להגדיל סיכון למחלה זה דבר שממש לא רצוי לעשות ויש להתרגל לתזונה נכונה.

להאזנה:

http://103fm.maariv.co.il/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=GHFHJD&c41t4nzVQ=KG

דיאטת הלחם של אולגה רז

האם המבורגר נחשב לבשר מעובד?

כן ולא. כן בגלל שהמבורגרים בד”כ עושים מבשר שמן ושומן של בשר בפני עצמו מהווה סיכון בריאותי גם מבחינת סרטן ומחלות לב. לא בגלל שבד”כ בהמבורגר שאוכלים במסעדה לא מוסיפים כימיים אלא רק שומן אם כבר. לכן אני נגד אכילת המבורגרים באופן שכיח ותכוף בכלל כמויות השומן. עדיף לבחור המבורגרים מסינטה, פילה וכדומה כמו שיש במסעדות מסוימות. לגבי רשתות מזון מהיר חלק מהמבורגרים שלהם סביר להניח שיש בהם אחוז די גבוה של שומן כי שומן נותן את הטעם לבשר. יותר שמן – יותר טעים.

להאזנה:

http://103fm.maariv.co.il/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=GHFHJI&c41t4nzVQ=KG

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר דרך האתר.