דלקת תת קלינית, מחלות לב ומה שביניהם – חלק 2

מה עושים כדי למנוע דלקת? ראינו אם כן, שלדלקת השלכות משמעותיות על הבריאות. לאור ממצאים אלו, גדלה ההבנה של ההשפעה החיובית של תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות כמו אספירין שמסייע מאוד במניעת מחלת לב ונמצא שהוא עשוי לסייע לעכב הופעה של אלצהיימר ולמניעה של התפתחות סרטן מסוגים שונים. כמו כן, תרופות שמשמשות להפחתת רמות כוסלטרול בדם – סטטינים – בעלות אפקט אנטי דלקתי ויתכן שזה הגורם העיקרי לכך שהן יכולות למנוע התקף לב. כיום הן נבדקות גם למניעת אלצהיימר.
איך יודעים אם יש דלקת תת קלינית כרונית? על ידי בדיקת דם קלה, פשוטה ולא יקרה במיוחד בשם CRP (CRP- C –reactive protein) שניתן לעשות בכל מעבדה רפואית. הבדיקה משמשת מזה שנים לאיתור דלקות חריפות שבהן רמות ה-CRP עולות באופן מאוד משמעותי. רמות ביניים של CRP עשויות להעיד על קוימה של דלקת תת קלינית כרונית. רמות של עד 1 מ”ג/ליטר נחשבות תקינות ומעל לזה מבטאות דלקת תת קלינית. כרגע למרבה הצער, הבדיקה אינה חלק מהבדיקות הרוטוניות, בשונה מכולסטרול.
האם ניתן להשפיע על דלקת תת קלינית על ידי תזונה? בהחלט כן! במחקר שערכתי במסגרת עבודת הדוקטורט שלי בבית החולים איכילוב, חקרנו כיצד הרכב של ארוחות משפיע על היווצרות דלקת (טווח קצר) וכיצד דיאטת הלחם וירידה במשקל משפיעים על דלקת (טווח ארוך).
בטווח הקצר – הרכב הארוחה משפיע על היווצרות דלקת : רכיבי מזון שונים משפיעים על התגובה הדלקתית בגוף והאם קיים קשר בין אכילה של סוגים שונים של שומנים וסוגים שונים של פחמימות להיווצרות דלקת, באיזו מידה ההרכב של הארוחה משפיע על התגובה הדלקתית וכן האם המזון שאוכלים משפיע על הרמות של CRP בצורה מיידית. במחקר השתתפו מתנדבים בריאים שקיבלו סוגי ארוחות שונים ולאחר מכן עברו בדיקות דם לבדיקת ההשפעה על התגובה הדלקתית בגופם. הנבדקים קיבלו שני סוגים של ארוחות בעלות אותה כמות קלוריות ושומן :
1. ארוחה “לא בריאה” – נקניקיות עוף, צ’יפס (מכילה כעשרים אחוז שומן רווי).
2. ארוחה “בריאה” – פסטה, שמן זית ואגוזים (מכילה כעשרים אחוז שומן חד בלתי רווי).
על פי תוצאות המחקר נמצא שלהרכב של המזון ישנה חשיבות גדולה בהופעה ובעוצמה של התגובה הדלקתית. אכילת ארוחה עשירה בשומן רווי תורמת לעלית רמות CRP כבר תוך שעתיים מהארוחה. לעומת זאת, אכילת ארוחה עשירה בשומן חד בלתי רווי אינה גורמת לעליה זו. כלומר, להרכב המזון שאוכלים בארוחה יש השפעה משמעותית ומהירה בהיווצרת תגובת דלקת ולכן יתכן שיש לה השפעה על האצת היווצרות מחלות לב.
בטווח הארוך – דיאטת הלחם תורמת להפחתת דלקת : במחקר שבוצע בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל ניתנה “דיאטת הלחם” שפיתחתי – הדיאטה עשירה בפחמימות מורכבות בעלות אינדקס גליקמי נמוך (מהוות כשישים אחוז מהקלוריות) והיא כוללת לחם מלא, אורז בסמטי או מלא, פסטה, קטניות וגריסים וכמו כן ביצים, עופות, דגים, בשרים, ירקות, מוצרי חלב ועוד. הדיאטה לא רק תורמת להרזיה אלא אף מסייעת בהורדת רמות ה-CRP , הכולסטרול, הטריגליצרידים, הסוכרים והאינסולין בדם.
לסיכום : תזונה נכונה – כלי חשוב במניעת דלקת! המחקר שערכנו בנוסף למחקרים אחרים בתחום מראים שתזונה יכולה להפחית או להגביר דלקת תת קלינית. בנוסף לתזונה שמתאימה לשמירה על משקל והרכב תזונתי מתאים מבחינת סוג הפחמימות (מורכבות, אינדקס גליקמי נמוך) וסוג השומנים (בעיקר חד בלתי רווים) מומלץ לשלב בתזונה דגי ים צפוני כשלוש פעמים בשבוע (למשל סלמון, מקרל, בקלה, טונה קפואה) או ליטול כמוסות אומגה 3 לאחר התייעצות עם דיאטנית קלינית/רופא מאחר ונטילת כמוסות אלו עשויה להתנגש עם תרופות אחרות (בעיקר מדללי דם כמו קומדין). בנוסף, מומלץ לשלב בתזונה ירקות בכמות חופשית ועד 3 מנות פרי בתלות במצב הבריאותי.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.