את אישה בריאה שנולדה בישראל? יש סיכוי טוב שהויטמין הזה חסר לך

חשים עייפות משמעותית, בלבול, שיכחה, כאבי ראש, חולשות, כאבים בלתי מוסברים בכפות הרגליים או בבטן? אם יש לכם לפחות חלק מהתסמינים הללו לאורך זמן יתכן שחסר לכם ויטמין B12.

ויטמין B12 הוא ויטמין חשוב מאוד לפעילות תקינה של הגוף. הוא אחראי על חלוקת תאי הגוף, ייצור של כדוריות דם, תפקוד תקין של מערכת העצבים, מטבוליזם של חומצה פולית, התפתחות העצם, צמיחת ציפורניים ושיער ובריאות העור. חוסר בו עלול להוביל לאנמיה, אוסטיאופורוזיס ולפגיעה במערכת העצבים שבמקרים קשים עלולה להיות בלתי הפיכה.

הירידה ברמות של ויטמין B12 בגוף היא הדרגתית והמחסור יכול להתגלות בבדיקת דם  שאיננה שגרתית, כך שכדאי לבקש אותה מרופא המשפחה אם אתם חשים בתסמינים האופייניים. המחסור נוצר בשל מורכבות תהליך הספיגה והעברה של ויטמין B12 במערכת העיכול, יש לו כנראה בסיס גנטי – ידועים מספק גנים הקשורים לספיגתו ולהעברתו של הוויטמין – וכן עקב גורמים נוספים כגון גיל, נטילת תרופות מסוימות ועוד.

הצריכה היומית המומלצת היא 2.4 מיקרוגרם ליממה לאנשים מעל גיל 14, 2.6 מיקרוגרם  לנשים הרות, ו-2.8 מיקרוגרם לנשים מיניקות. לאנשים שמסיבה כל שהיא הגיעו למחסור ב-B12  ניתן תוסף תזונה בצורת כדורים או ספריי, ואילו במקרים חריפים יותר ניתנות זריקות של B12. קיים וויכוח בין אנשים מקצוע על העלאת ההמלצה היומית.

ויטמין B12 נמצא רק במזונות מן החי כולל עוף, הודו, דגים, בקר, ביצים ומוצרי חלב. מחסור בו שכיח בחברה המערבית ובמחקרים שונים מדווחים על 20-40% מכלל האוכלוסיה הבוגרת כסובלים ממחסור בויטמין. ניתן להסביר את השכיחות הגבוהה על ידי אי אכילה מספקת של מזונות מן החי, בעיקר בקבוצות של צמחונים וטבעונים. עם זאת, המחסור אינו נחלתם של צמחונים וטבעונים בלבד. במחקר שערכתי מטעם אוניברסיטת אריאל בשיתוף עם פרופסור מונה בועז ודוקטור רינה שטרנליב מהמרכז הרפואי תל אביב, בדקנו את רמות ה-B12 בקרב 2000 אנשים בריאים מהם כ-73% נשים ו-73% ילידי הארץ.

מאחר ואין הסכמה על הערך הנמוך בטווח הערכים הנורמלים הגבול הנמוך של הנורמה שונה בקופות החולים השונות. במחקר קבענו את הערך הנמוך ממנו מתחיל מחסור כ-258 פיקומול לליטר, ערך הנחשב כמספק בספרות המקצועית אך עדיין גבוה מהערכים הקיימים בקופות החולים. תוצאות המחקר הראו שרמות הויטמין היו נמוכות בקרב הנשים לעומת הגברים, ללא תלות בארץ המוצא. הרמה הייתה נמוכה בצורה משמעותית בקרב נשים ילדות הארץ, כ-46% בהשוואה לנשים שנולדו בתפוצות השונות, שבכ-37% מהן נמצא מחסור בויטמין. לא נמצאו הבדלים כאלה בקרב גברים.

ניתוח תוצאות המחקר הראה כי מגדר ומקום הלידה מהווים גורם בלתי תלוי המנבא מחסור בוטמין B12, ללא תלות בגיל. כלומר, נשים בריאות שהן ילדות הארץ מהוות אוכלוסייה שבה המחסור בויטמין B12 הוא כנראה השכיח ביותר. על פי התוצאות, אנו חושבות שיש צורך לבצע סקר של רמות B12 באוכלוסיות שונות ואף לעדכן את רמת המינימום של B12 על ידי מוסדות הבריאות.

חמישה טיפים בנושא ויטמין 12B

  1. לעשות בדיקת רמת B12בדם, אם הרמה נמוכה מ-300 פיקוגרם לליטר יש צורך ראשית לבדוק את רמת הצריכה של הוויטמין.
  2. כדי לשפר את הצריכה של הוויטמין B12ביומיום שלנו למי שאוכל מזון מן החי, ההמלצה של ד”ר רז היא לאכול סוגים שונים של בשר לפחות שלוש פעמים בשבוע, כולל עוף, הודו, דגים, בקר רזה (הנתחים שמספרם מ-11-19). כמו כן לאכול ביצים ומוצרי החלב כל זה כמובן בכמויות המתאימות לכל אחד באופן אישי.
  3. אם הבעיה של המחסור בוויטמין אינה קשורה לאוכל, יש צורך בתוספת וויטמין או בספריי במינון שייקבע בהתאם לרמת הוויטמין בדם ובהתאם לעוצמת הסימפטומים. אם רמת הוויטמין נמוכה מאוד יש צורך בזריקות לפי הפרוטוקולים הקיימים בקופות החולים.
  4. לאנשים שכלל לא אוכלים מזון מן החי או אוכלים בצורה לא מספקת, יש צורך בבדיקת ויטמין B12כל שנה ונטילת תוספת במינון מתאים.
  5. אם קיבלתם תוצאות לא תקינות פנו לדיאטנית קלינית לקבלת טיפול תזונתי.

מעוניינים לדעת עוד? לחצו כאן http://bit.ly/2tPrdfP