השמנה: הכרס בקרב הגברים הישראלים

אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה בריאה ודיאטה במרכז רפואי איכילוב, ראש מחלקה לתזונה נכונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מנחה קבוצות הרזיה וסדנאות הרזיה.

הכרס של הגבר הישראלי

חלק ניכר מהגברים הישראלים, בעשור הרביעי לחייהם, מפתחים ומטפחים כרס. לרוב, התפתחות הכרס היא תוצר של תהליך השמנה ממושך המתרחש לאורך שנים מבלי שבכלל ישימו לב ותוך כדי הכחשה או אפילו חוסר עניין – כאילו שכלל לא מדובר בגופם.

מגיעים אלי מטופלים בגילאי ה-40 ואף פחות במשקלים ענקיים של מעל 100 ק”ג עם כרס מכובדת ביותר שלא מאפשרת לראות אף איבר מתחתיה! חשוב לציין שחלק גדול מהגברים הללו לא היו שמנים בצעירותם וחלקם אפילו היו רזים עד כדי קושי בגיוסם לצה”ל.

אם כבר שמן – עדיף להיות גבר!

השמנה והופעת כרס בקרב גברים מתקבלת בסלחנות בחברה הישראלית, במיוחד במקרים בהם הגבר הוא בעל מעמד וכסף, בעוד שהשמנה בקרב נשים אינה זוכה לאותו יחס סלחני, ואף גורמת לזלזול מצד הסביבה, ללא תלות במעמד ובמצב הכלכלי. לכן אין זה מפתיע שהגבר הישראלי בגילאים אלו מזלזל יותר מהאישה במראה החיצוני שלו, וכתוצאה מכך נראה הרבה פחות מטופח לעומת האישה. מעבר לפגיעה בהופעה החיצונית, הכרס בפרט וההשמנה בכלל מהווים גורם סיכון למחלות כרוניות כגון מחלות לב וכלי דם וסוכרת.

מהן הסיבות הגורמות להזנחה עצמית והשמנה בגבר הישראלי הממוצע?

  1. עבודה בישיבה וארוחות עסקיות: לאחר סיום הצבא גברים צעירים רבים מפסיקים להיות פעילים פיזית ועוברים לעבוד בעבודה משרדית שעיקרה הוא עבודה בישיבה מול מחשב. בנוסף, לא מעט עבודות כרוכות גם בישיבות וארוחות עסקיות שבהן הרסן משתחרר על רקע שני גורמים עיקריים – העובדה שמישהו אחר (המעסיק) משלם על הארוחה וצורך להיות כמו כולם ולאכול הכל מהכל.
  2. אחרי החתונה: עליה נוספת במשקל לאחר החתונה מאפיינת גם נשים ובמיוחד גברים. האישה וגם ההורים משני הצדדים נוטים לפנק את הגבר באמצעות בישולים. עליה בתדירות הבישול והפיכת בילוי במסעדות לבילוי מועדף על הזוג הטרי תורמים לעליה בצריכת המזון ובסופו של דבר להשמנה.
  3. בעקבות הריון האישה: הגבר באקט של “סולידריות” עם אשתו ההריונית משמין לו בנחת – אם כבר ביחד אז בהכל. עם זאת, לאחר הלידה לרוב הנשים מרזות ואילו הגברים שומרים על הכרס השמנה.
  4. גיל: עם הגיל הרי כולם עולים במשקל אז למה להתאמץ?
  5. לחץ ודחק של החיים, חוסר שינה גורמים לעלייה ברמות הורמוני סטרס, מה שמוביל להשמנה.

והתוצאה…

השמנה! המשקל עולה, הכרס גדלה, ההופעה החיצונית נפגעת ומופיעות ומתגברות מחלות כרוניות שונות כגון יתר לחץ דם, שומנים בדם, כולסטרול גבוה, סוכרת, כאבים בחזה, נחירות ודום נשימה בשינה. מחלות אלו מצריכות הרבה פעמים טיפולים תרופתיים, זריקות ואף צנתור וניתוחים ואסור לשכוח שאת כולם היה ניתן למנוע על ידי שמירה על משקל תקין וכרס סבירה! באמצעות תזונה נכונה ובריאה והקפדה על אכילה מתונה.

מה אפשר לעשות כדי למנוע?

אפשר לבחור לחיות אחרת – להמשיך להיות אדם פעיל, לאכול טוב אך לא יותר מדי (להקפיד על תזונה נכונה ובריאה), לרסן את האישה והמשפחה – וכך למנוע השמנה, התפתחות של מחלות, לשמור על הגזרה, להאריך את תוחלת החיים הבריאים ולשפר את איכות החיים וכמובן לא נשכח את הדור הבא – כאשר הילדים רואים בבית מודל של אב פעיל, שאוכל בריא ובמידה ומקפיד על פעילות ומרוויח כך אושר ובריאות – זה מגדיל את סיכוייהם להיות גם הם אנשים פעילים, בריאים וצנועים באוכל כאשר הם יגדלו והסיכוי להשמנה יפחת.

מאת דר’ אולגה רז, PhD, תזונאית קלינית, מנחת קבוצות הרזיה, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל בקרב הגברים גם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.