היפוגליקמיה – נפילת סוכר ודיאטה

מה היא היפוגליקמיה?
היפוגליקמיה הינה ירידה חדה ברמות הסוכר בדם עקב עלייה ברמת האינסולין.

מהם הסימפטומים של היפוגליקמיה?
יתכנו מספר סימפטומים (לא כולם חייבים להופיע ביחד): טשטוש, חולשה, כאב ראש, הזעה, רעידות, דופק מואץ, דפיקות לב, שינויי מצב רוח, חוסר ריכוז, רעב קיצוני ולעיתים אף עלפון.

מהם הגורמים להיפוגליקמיה?
הסיבה הכללית היא הפרשה מוגברת של אינסולין מהלבלב או הזרקת יתר של אינסולין בקרב חולי סוכר.
סיבות נוספות הן :
• שתייה עודפת של אלכוהול
• מינון יתר של אספירין (לדילול דם) / חוסמי בטא (לטיפול ביתר לחץ דם) / תרופות אנטי-פסיכוטיות
• אינסולינומה – גידול שפירי בלבלב שמפריש עודף אינסולין וגורם להיפוגליקמיה חריפה
• היפוגליקמיה ראקטיבית (תגובתית) מופיעה כתגובה לסטרס (לחץ), צריכת אלכוהול/ סוכרים פשוטים מוגברת, דילוג על ארוחות ודיאטות דלות בפחמימות
חשוב לזהות את מקור ההיפוגליקמיה ולטפל בו!

כיצד מאמתים היפוגליקמיה?
ניתן לאמת היפוגליקמיה על ידי בדיקת העמסת סוכר בה ניתן לראות את הירידה ברמות הסוכר לאחר צריכת מי סוכר. במידה ויש חשש לאינסולינומה יש לעשות בדיקת אינסולין ובדיקות הדמיה.

המלצות תזונתיות למניעת היפוגליקמיה :
היפוגליקמיה יכולה להופיע על רקע תזונה לא נכונה ובמקרים כאלו עשויה להעלם לחלוטין במידה ושומרים על תזונה מתאימה. אז מה לעשות?
1. לאכול ארוחות קטנות ותכופות כל 2-3 שעות (אף פעם לא יותר מ-4 שעות) בהתאם לתחושה אישית.
2. להימנע מסוכרים פשוטים כגון סוכר, דבש, ריבה, שתייה מתוקה וטבעית, סוכריות, שוקולד, עוגות, עוגיות, חטיפים מתוקים ועוד. צריכת פירות יש לצמצם ל-1-2 ולאכול אותם עם הקליפה בין הארוחות.
3. יש להימנע מצריכת אלכוהול, ביחוד על קיבה ריקה.
4. ארוחות מיטיבות: כריכים עם ממרח לא ממותק, יוגורט טבעי בתוספת 1-2 כפות ברינפלייקס ללא סוכר, גריסים, קטניות, פסטה – הכל בתוספת ירקות בצורות שונות, ביצים עם 1-2 פרוסות לחם, בשר, עופות ודגים ועוד. רצוי שכל ארוחה תכלול פחמימה מורכבת כמו לחם, דגנים וקטניות.
5. שתייה של 8-10 כווסת נוזלים ליום, ללא סוכר.

דר’ אולגה רז, מנכ”ל מרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה, מנחה קבוצות הרזיה, מחברת הרב מכר “לאכול לחם ולרזות” ו”מרזים עם אולגה רז”, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי איכילוב, ראש המחלקה למדעי התזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מנחה תוכנית ב-103 FM.

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.