שינה והשמנה

אחד המאפיינים של אורח החיים המודרני הוא חסר בשעות שינה. מה הנזק? ד”ר אולגה רז, מומחית בתחום דיאטה, בתוכנית של פרופסור קרסו מסבירה.

חוסר שינה גורם לעייפות, בלבול ובילדים עלול לפגוע בהתפתחות ובגדילה. מסתבר שיש גם קשר להשמנה. פיזיולוגית – כאשר אנשים לא ישנים בלילה (וחשוב להדגיש – שינה בלילה זה מה שחשוב השלמה ביום לא בהכרח מספיקה). כשלא ישנים בלילה יש עליה בהפרשת גרלין – הורמון הרעב וירידה בהורמון לפטין – הורמון שובע. במקביל ישנה עליה בהורמוני סטרס כמו קורטיזול שמתנגדים לפעילות אינסולין. כאשר אינסולין לא עושה את פעילותו כהלכה יש האטה בפירוק רקמת שומן וזה יכול לתרום להשמנה. התנהגותית – שעות העירות בערב מספקות יותר זמן לאכול ולנשנש. מה אוכלים בד”כ בזמנים הללו כדי להשאר ערים? משקאות עם סוכר, משקאות אנרגיה, חטיפים ודברי מתיקה.

המחקרים בתחום התחילו במחקרים אפידמיולוגים על אוכלוסיות גדולות וראו קשר בין חוסר שינה להשמנה. משם המשיך המחקר לבדיקת מנגנונים ומצאו את הקשר לשינויים ההורמונלים הנגרמים מחוסר שינה.

התמונה מורכבת אף יותר. אנשים שסובלים מהשמנה, בעיקר השמנה בטנית, סובלים הרבה פעמים מדום נשימה בשינה. הם לא תמיד ידעו את זה ודווקא הפרטנר/ית מזהים את זה. במצב הזה אספקת החמצן למח פוחתת וזה יכול לתרום לתחלואה קרדיווסקולרית ובעיות זיכרון.

כמה שעות צריך לישון? 7 שעות זה סביר, 8 שעות זה מעולה, כמות השינה הדרושה הולכת וקטנה מינקות עד גיל מבוגר ולפחות 7 שעות ברוב ימות השבוע חשוב לשמור.

למה שעת צהריים לא מהווה תחליף לשנת לילה? אנחנו חיים לפי מחזוריות מסוימת. הפעילות ההורמונלית שצוינה קודם לא פעילה כך ביום ולכן שנת צהריים אינה מספקת.

כללים לשינה טובה דרך הצלחת:

  1. לא ללכת לישון רעבים
  2. לא מומלץ לאכול ארוחות גדולות, מזונות שומניים וחריפים או לשתות קפאין או אלכוהול
  3. סרוטונין ומלטונין מעודדים שינה ותזונה יכולה לסייע על ידי מזונות עשירים בטריפטופן למשל שתיית חלב חם, פרוסת לחם עם קצת ריבה, דייסת קוואקר עם קצת חלב או יוגורט

לצפייה בסרטון:

אם גם אתם רוצים לדעת וליישם איך לרדת במשקל ולשפר את בריאותכם, תפנו לדר’ אולגה רז ותרשמו לקבוצות או לייעוצים אישיים ותשנו לכם את החיים: 0524266934 או 036094147 או צרו איתנו קשר עכשיו.